"نظام مدیریت فرهنگی کشور ناکارآمد است"
رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بهره‌وری دستگاه‌های فرهنگی زیر 30درصد بوده در حالی که ارتقا نظام جمهونری اسلامی ایران در ارتقا فرهنگ بوده از این‌رو مدیریت عالمانه فرهنگ کلید پیشرفت کشور است.
کد خبر: ۸۶۲۲۳۱۶
|
۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج از اراک، دکتر حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور صبح امروز در جلسه شورای اداری فرهنگی استان مرکزی که در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به لزوم توجه به بحث پیوست فرهنگی در دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: موضوعی که هنوز فهم مشترک اجتماعی درباره‌ آن به وجود نیامده و در نهادهای اجرایی ما هم همچنان مغفول مانده، بحث پیوست فرهنگی است.

وی بحث مهندسی فرهنگی را که از سوی مقام‌معظم رهبری مرود تاکید قرار گرفته امری ضروری دانست و افزود: انقلاب اسلامی حرکتی رو به جلو در بحث انتقال ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی دارد ولی در بخش پیشرفت فرهنگی به موازات دیگر عرصه‌ها رشد پیدا نکرده‌ایم که علت این مکث بایستی ریشه یابی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در بحث مسائل فرهنگی آنچه را که باید مورد توجه قرار دهیم این است که با آسیب‌شناسی افراطی افراد را به فساد مبتلا نسازیم، هر کس به واسطه مسئولیتی که در جامعه دارد باید از این منبر استفاده کرده و در ترویج و اشاعه فرهنگ تلاش کند.

بنیادیان با اشاره به نقش سازنده فرهنگ به عنوان زیرساخت یک جامعه گفت: فرهنگ هویت یک ملت است ارزش‌های فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است همه چیز مترقب بر فرهنگ است و باید توجه داشت که فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست، درک این مهم از رسالت‌های مدیران است.

وی افزود: مقام معظم رهبری که از دید بالا به مسائل کشور نگاه می‌کنند نخستین پله‌مندی آنان از نخبگان است و مهم‌ترین کلماتی که در تبیین، چیستی و اهمیت فرهنگ را با اعضا شورای انقلاب فرهنگی مطرح می‌کنند که این نشان از پیچیدگی و ذات فرهنگ دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: قرار بوده که هر قدر از عمر با برکت نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد در کنار رشد معنوی، عدالت و اخلاق نیز به رشد دست پیدا کند.

بنیادیان با اشاره به انتقادات بی‌رویه از دیگران و مسئولیت پذیر نبودن فردی گفت: آنچه در کشور به عنوان بیماری فراگیر رشد کرده این است که در محافل و مجالس عادت کرده‌ایم دیگران را به نقد کشیم درحالی که مسئولیت خود را فراموش کرده‌ایم زمانی می‌توان نقد سازنده‌ای داشت که ابتدا خود را اصلاح کنیم.

وی افزود: فرهنگ سیاسی باید در جامعه ارتقا پیدا کند تا افراد شایسته مسئولیت را بر عهده گیرند آنچه از آن غفلت شده توجه به فرهنگ سیاسی است که باید شناخت کافی را نسبت به این مسائل پیدا کنیم متاسفانه به دلیل نداشتن فرهنگ سیاسی دچار پسرفت سیاسی شده‌ایم.

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: فرهنگ مسئول ندارد فرهنگ تک تک افراد جامعه هستند و روحانیت و ارشاد اسلامی می‌توانند این مسئولیت را در جامعه احیا کنند.

ارتقا فرهنگ اولین ماموریت انقلاب اسلامی است

بنیادیان با اشاره به اهداف عالی انقلاب اسلامی گفت: اولین ماموریت انقلاب اسلامی ارتقا فرهنگ به عنوان هدف عالی انقلاب است، زمانی که خبر شهادت شهیدی را به خانواده او می‌دهیم یعنی اینکه مسئولیت ضمنی را پذیرفته‌ایم و آن اینکه ما ادامه راه شهید اسلام را زنده نگهخ می‌داریم و زمانی مادر شهید آرامش پیدا می‌کند که ببیند فرهنگ در جامعه رو به رشد است.

وی افزود: ارتقا نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتقا فرهنگ است که اگر این ذخیره بازتولید نشود دچار تزلزل می‌شویم در این راستا مدیران می‌بایست از فرصت‌ها استفاده کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: فرهنگ قالب ریزی شخصیت افراد، عامل انسجام جامعه، عامل سازگار کننده افراد در ارتباطات اجتماعی و عامل هویت بخشی به افراد جامعه است که در تمامی جوامع مورد تاکید است.

مدیریت عالمانه فرهنگ کلید پیشرفت کشور است

بنیادیان با اشاره به اینکه فرهنگ زیرساخت اصلی است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد گفت: فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و خدمات اجتماعی در ذیل فرهنگ قرار دارد که مدیریت راهبردی فرهنگ را رقم می‌زنند.

وی افزود: حل مسائل و مشکلات فرهنگی بی‌شک رفع مشکلات اقتصادی را به دنبال دارد متاسفانه دستگاه‌های فرهنگی زیر 30 درصد بهره‌وری دارند باید بگوئیم کدامین دستگاه‌های اجرایی محتوای فرهنگی را در اقدامات فرهنگی گنجانده و مشکلات را حل کرده‌اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: رشد علم و فن‌اوری جامعه با فرهنگ عمومی مرتبط است ولی آنچه می‌بینیم اینکه دانشجویان امروز به دنبال مدرک گرایی هستند و باید مسئولان دانشگاهی ما مطرح کنند که بیش از 4 میلیون فرد داریم که با داشتن مدرک اینده کشور را با چالش جدی رو به رو می‌سازند.

بنیادیان با اشاره به عدم توجه به امور تربیتی در مدارس کشور گفت: دانشجویانی که مدرک دارند حاضر به انجام فعالیت‌های خدماتی نیستند و کار پسشت میز نشینی را می‌پسندند چراکه از دوران کودکی در مدارس به انان تلقین کرده‌ایم اگر درس نخوانی باید کار کنی.

وی افزود: پیشرفت کشوری مثل چین به واسطه فرهنگی است که از آن برخوردار هستند و اینکه از همان دوران مدرسه کودکان خود را به انجام امور خدماتی ترغیب می‌کنند و اگر امروز ما محصولات کشورهای ژاپنی را می‌پسندیم به واسطه این است که فرهنگ از سوی کارگران آن‌ها رعایت می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یکی دیگر از حلقه‌های هسته رشد اقتصادی سرمایه اجتماعی، امنیت اجتماعی، نهادسازی و سازماندهی، مدیریت و برنامه ریزی است که با فرهنگ عمومی در تعامل هستند.

بنیادیان با اشاره به راهکاریهای رفع و اصلاح وضع موجود در کشور گفت: اصلاح هدف گزینی در تصمیمات زندگی و افزایش ظرفیت علمی و مهارتی افراد برای تحقق حداکثری اهداف راهکاری رفع این وضعیت هستند.

وی افزود: در کشورهای اروپایی به ازاء 700 تا یک‌هزار نفر یک واحد صنفی وجود دارد درحالی که در کشور این آمار به ازاء 25 تا 30 نفر است که نشان از این دارد که تعداد حلقات واسطه این میان زیاد است در حقیقت واسطه‌گرها هیچ نقشی در تولید ندارند اما به دنبال نفع و سود جویی هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شاخص پیشرفت و توسعه یافتگی اسلامی شامل رشد علمی، اقتصادی، توسعه عدالت، استحکام بنیان خانواده، توسعه اخلاق، تعمیق معنویت و تحکیم پیوند ارتباط دولت با مردم است که در این راستا دو راهکار وجود دارد یک بهره‌گیری از فعالیت‌های اگاهانه برای تربیت و فرهنگ سازی و دیگری بهره‌گیری از ابزارهای بیرونی برای تنبیه و تشویق افراد به انجام امور.

بنیادیان فرهنگ را امری پیچیده دانست و گفت: مقوله فرهنگ پیچیده‌تر از علم پزشکی بوده ولی ساده به آن نگاه می‌شود، اگر از جهان بینی اسلامی اعتقادات و باورها را استخراج کنیم هنجارها و ارزش‌ها نمایان و در نهایت الگوهای رفتاری و نمادها ظاهر می‌شوند و تمدن اسلامی ساخته می‌شود.

دولت‌ها پس از انقلاب اسلامی نقش بزرگی در تخریب فرهنگ جامعه داشته‌اند

وی افزود: کار فرهنگی بدون همگام سازی تمامی دستگاه‌های اجرایی سودی ندارد، حضرت امام خمینی(ره) فرمودند "باید شما دیگران را هم تربیت کنید، همه اشخاصی که در هر مرکزی هستند باید آن مرکز را به صورت یک تعلیمگاه درآورند" واین مهم نیز از سوی مقام‌معظم رهبری مورد تاکید است.

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: معماری مدرن مرکز اشاعه فرهنگ غرب است درحالی که از این امر غفلت شده که در معماری فرهنگ نهفته است تنها به ساخت و سازها به شیوه مدرن بسنده کرده‌ایم و از عواقب ان غفلت کرده‌ایم.

بنیادیان با اشاره به تعریف مهندسی فرهنگی گفت: هیچ فردی در تغییرات فرهنگی بی طرف نیست مهندسی فرهنگی یعنی اراده جامعه و تمامی دستگاه‌ها که برای این منظور بایستی کارکردهای فرهنگی آن‌ها را بشناسیم و تغییر دهیم در بحث فرهنگ سازی مشارکت داشته باشیم.

وی افزود: جامعه امروز ایران خاکستری رنگ است که برای بهبود آن همه افراد و دستگاه‌ها که هم تحت تاثیر فرهنگ قرار دارند میتوانند در فرهنگ سازی نیز موثر باشند.

سبک زندگی کشور التقاطی است

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سبک زندگی در کشور التقاطی است، مقام‌معظم رهبری طراحی الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی را مطرح کرده‌اند که عده‌ای دست به کار شده و در این حوزه تلاش می‌کنند، مهندسی فرهنگی نظام های اجرایی کشور که با طراحی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی مرتب است و از آنجا که مقام معظم رهبری به امور کشور واقف هستند پیوست فرهنگی را برای دستگاه‌ها با توجه به اسناد بالادستی طرح کردند که باید از سوی دستگاه ها رعایت شود تا شاهد بهبود وضعیت کشور باشیم.

وی افزود: برای بهبود وضعیت مقام‌معظم رهبری تحول بنیادین نظام آموزشی را مطرح کردند که در بخش آموزش و پرورش در حال اجرایی شدن است و در بخش دانشگاهی نیز به زودی تدوین می‌شود از سوی دیگر تولید علوم انسانی اسلامی و بومی را رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند.

بنیادین با اشاره به راهکارهای کوتاه مدت در این راستا گفت: مدیریت با رویکرد فرهنگی و تعیین پیسوت فرهنگی برای دستگاه‌های اجرایی در کوتاه مدت مسکن است ولی در بلندمدت نظام سازی اسلامی باید صورت گیرد یعنی به رشد اخلاق، معنویت و پیشرفت مادی دست پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: 50 درصد افراد جامعه بدون سرپرست فرهنگی رها شده‌اند که این تعداد مورد توجه دشمنان قرار دارند ولی برای این عده باید فکری بیاندیشیم.

وی افزود: وضع موجود کشور در بحث باورهای دینی و اعتقادی خوب بوده اما چون نظام مدیریت فرهنگی ناکارآمد است نمی‌توانیم ارزش‌ها و هنجارهای دین را با اعتقاداتمان همسو کنیم، متاسفانه در ویترین مغازه‌ها بی‌حجابی را ترویج می‌دهیم چراکه اصناف کارکرد فرهنگی را درک نکرده‌اند.

بنیادیان با اشاره به مفهوم تمدن گفت: ما می‌خواهیم تمدن اسلامی را مجددً احیا کنیم، مفهوم تمدن این است که اعتقادت و باورهای اصیل ما در قالب ارزش‌ها در همه‌ روابط زندگی روزمره ما وجود داشته باشد، امروز هم تمدن اسلامی فقط با فعالیت سازمان‌هایی که عنوان فرهنگی دارند ساخته نمی‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید ردپای اعتقادات دینی و اخلاقیات اسلامی در تعاملات اقتصادی و در سازماندهی اجتماعی احساس شود، اگر بحث الگوی پیشرفت با قید ایرانی ـ اسلامی مطرح می‌شود یعنی تکنولوژی و علم و نحوه‌ سازماندهی شهری‌، معمار‌ی، توزیع و تولید و مصرف آب و انرژی و همه‌ این‌ها باید ذیل معیارهای اسلامی تجدید ساختار شوند.

وی افزود: در مقوله فرهنگ همه‌‌ افراد، همه‌ سازمان‌ها، همه‌نهادها، چه در اقتصاد باشند چه در قوه‌ قضائیه و چه در عالم سیاست، به مانند دستگاه تصفیه هستند، در فرهنگ جامعه تأثیر می‌گذارند یا فرهنگ را خراب یا اصلاح می‌کنند.

بنیادیان با اشاره به نقش هر یک از دستگاه‌های اجرایی در بحث فرهنگ سازی گفت: باید یک نهضت عمومی بین همه‌ مدیران و نخبگان جامعه آغاز شود که آن مفهوم محاسبه‌گری که در تفکر دینی ما اصالت دارد در روابط سازمان‌ها هم کشیده شود، این سوال را به عنوان مدیرکل مسکن و شهرسازی، به عنوان مدیر کل اقتصاد و دارایی، سازمانی که تحت پوشش من است در تحولات فرهنگی جامعه چه نقشی ایفا می‌کند؟ اگر این اتفاق را بتوانیم نهادینه کنیم، می‌توانیم در مقابل تهاجم فرهنگی و یا فرایند جهانی‌شدن که دائم در جامعه تخریب وارد می‌کند، مقاومت کنیم.

وی افزود: مدیران ما مطالبه‌گر نشده‌اند، یعنی مدیران اراده نکردند برای کارهای خودشان «پیوست فرهنگی» داشته باشند، «پیوست فرهنگی» قبل از این‌که متکی به قانون باشد، باید متکی به انگیزه‌ دینی و اسلامی مدیران باشد تا در مرحله‌ اجرا این پیوست با انگیزه‌ها و اعتقادات درونی اجرا شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: پیوست فرهنگی مستلزم پیوند سه گروه با هم است، طلبه‌های فاضل، اساتید متدین دانشگاه و مدیران اجرایی باتجربه‌ای که به مرحله‌ی بازنشستگی رسیده‌اند که باید با همدیگر پیوند بخورند تا سند «پیوست فرهنگی» تهیه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات