این اقتصاددان گفت: دولت به جای اصلاح ساختاری اقتصاد سیاست‌های اشتباهی را در پیش گرفت که نه تنها آثار مطلوب به جا نگذاشت بلکه رونقی هم ایجاد نکرد .
کد خبر: ۸۶۲۲۱۶۲
|
۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

جمشید پژویان   در رابطه با این موضوع که از این بعد و با لغو تحریم‌ها وضعیت اقتصادی کشور چگونه خواهد و لغو تحریمها چه تأثیراتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت، بیان داشت: بدون شک اقدامات و تلاش‌هایی که دولت از ابتدا برای بحث مذاکرات صورت داد، گام‌های مثبتی بوده اما نکته قابل توجه در این میان این است که تمرکز به این موضوع با وجود آثار مثبتی که داشته منجر شد که دولت از یک طراحی زیرساخت برای اقتصاد غافل شود و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا ما بهره کافی را از برداشتن تحریم‌ها نبریم.

سیاست‌های اقتصادی دولت به جای آثار مثبت هزینه و آثار منفی در پی داشت

وی ادامه داد: دولت در ابتدا باید بسته درست و مناسب اقتصادی را بجا می‌گذاشت که متأسفانه به جای این موضوع چند سیاست کلان و اشتباه را انتخاب کرد که این سیاست‌ها به جای این که آثار مثبتی را در پی داشته باشد با  کمال تأسف نه تنها این چنین آثاری ایجاد نشد بلکه حتی هزینه آن‌ها و آثار منفی‌اش نیز بر روی دوش ملت باقی ماند.

وی به برخی از این سیاست‌های اشتباه اشاره کرد و به نسیم آنلاین اظهار داشت: از جمله این سیاست‌های اشتباه وام 25 میلیونی خودرو بود که متأسفانه این اقدام را تنها به این نیت انجام دادند تا صنعت خودرو از رکود خارج شود، در این میان از یک طرف مردم بدهکار شدند و از طرفی دیگر مقدار زیادی از منابع بانک‌ها و انبار خودروسازان خالی شد.

با سیاست‌های دولت هم رونقی در صنعت خودور رخ نداد زیرا این صنعت صنعتی ناکارآمد و بی کیفیت است

وی ادامه داد: با این سیاست اشتباه هیچ رونقی در بخش صنعت خودرو رخ نداد که البته نباید هم رونقی ایجاد می‌شد، زیرا این صنعت، صنعتی ناکارآمد، پرهزینه و بی کیفیت است که با چنین اقداماتی نمی‌تواند دچار رونق شود.

 آزاد شدن این پول‌ها یک بار اتفاق می‌افتد درست استفاده نشود حیف و میل خواهد شد

این استاد دانشگاه تأکید کرد: آن چیزی که مسلم است این خواهد بود که با برداشته شدن تحریم‌ها مقداری قابل توجه از طلب و دارایی‌های بلوکه شده ما آزاد می‌شود، این نکته مثبتی است اما از طرف دیگر باید توجه داشت که آزاد شدن این پول‌ها برای یک بار خواهد بود، در حالی که هنوز هم اقتصاد ما دارای ساختاری غلط و مشکلات زیادی است.

وی افزود: هنوز صنعت ما توان این که بتواند در داخل با رقبای خود رقابت کند را ندارد، بنابراین ما هنوز نتوانستیم که جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی پیدا کنیم و این در حالی است که باید درآمدهای نفتی را برای آینده فراموش کرده و درآمدهایی داشته باشیم که بتوان از آن نه تنها برای بودجه دولت بلکه برای تأمین نیازهای ارزی استفاده نماییم.

وی  گفت: لذا به نظر من با وجود تمام کاستی‌ها مهم ترین موضوع در چنین مرحله‌ای این است که دولت پول‌های آزاد شده را حیف و میل نکند و از آن استفاده درست نماید تا بتواند به وسیله آن ساختار صنعت را اصلاح نماید..

استفاده درست از پول‌های آزاد شده به معنای تقسیم بخشنده وارد آن در صنعت نیست

وی اضافه کرد: البته این مطلب به این معنا نیست که بیاید و این پول را بخشنده‌وار بین صنعت تقسیم کند، بلکه باید این پول را  پیرو سیاست‌های اصلاح قیمت‌های نسبی که در دولت قبل نامش را "هدفمندسازی یارانه‌ها" گذاشته بودند از طریق معافیت‌های مالیاتی برای نرخ استهلاک نزولی و برای سرمایه‌گذاری‌های جدید که در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و کارایی بیشتری دارند استفاده کند.

پژویان اضافه کرد: شرایط پساتحریم این امکان را خواهد داد تا ما بتوانیم تکنولوژی‌های جدیدی را وارد کنیم، بنابراین باید از این فرصت در جهت قوت بخشیدن به صنعت استفاده کرده و به همراه آن سیاست‌هایی را به اجرا بگذاریم که بهره برداری کار و سرمایه را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: لذا در کل باید گفت که خود برداشتن تحریم و آزاد شدن مبلغ بلوکه شده اگر بخواهد برای رفع کسری بودجه و سر ریز شدن این پول در بخش‌های مختلف صرف شود هیچ گونه نتیجه و فایده‌ای نخواهد داشت. وی اضافه کرد: حالا از امروز که تحریمها برداشته شده دیگر دولت و مجموعه تیم اقتصادی دولت بهانه ای برای عدم اصلاح ساختار اقتصاد ندارند و بهانه ها دیگر تمام شده است.

تنها با وجود اصلاح ساختاری و سیاست‌های درست است که می‌توان به شرایط پساتحریم امیدوار بود

وی بیان داشت: در ابتدای دولت قبل اشتباهاتی صورت گرفته بود اما در سال‌های بعدی، دولتِ قبل سیاست‌هایی مانند سیاست‌های اصلاح قیمت‌های نسبی را دنبال کرد که به نظر بنده در نیم قرن اخیر در تاریخ کشورمان این سیاست مهم ترین و بهترین سیاست اقتصادی بوده است. بنابراین الان نیز باید این سیاست را دنبال کنیم و چنان چه این اقدام را انجام دهیم انتظارمان این است که نتایج مطلوبی را پس از لغو تحریم‌ها شاهد باشیم.

پژویان افزود: البته بنده این انتظار را از اطلاعات و دانش اقتصادی  در بخشی از تیمی که هم اکنون بر مسائل و طراحی‌ سیاست‌های اقتصادی کشور مسلط است نمی‌بینم و در حقیقت آن‌ها تنها یک عده کلان‌نگر هستند که عمدتا به سیاست‌های کلانی متکی هستند که این سیاست‌ها از لحاظ نظریه و دیدگاه‌های اقتصادی هیچ گونه نقشی در اجرای اصلاح ساختاری در هیچ جای دنیا نداشته، ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.

وی تأکید کرد: من این دانش را در بخشی از مجموعه اقتصادی دولت که تاکنون تصمیمات اقتصادی گرفته شده را هدایت کردند نمی‌بینم. البته در این میان آقای دکتر نیلی بسیار اقتصاددان خوبی هستند که در اقتصاد کلان بسیار مسلط هستند اما ایشان هم به تنهایی کاری از پیش نخواهند برد بلکه باید در کنار تیمی باشند که بر اقتصاد خرد و بخش عمومی و دولت تسلط داشته باشند.

ارسال نظرات