سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رقم کل بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۵ را ۲۶۷هزار میلیارد تومان اعلام کرده است؛ با این حساب زیان مدیریت آقای زنگنه بر وزارت نفت، کل دخل و خرج یک سال کشور را پوشش می‌دهد!
کد خبر: ۸۶۲۲۱۵۱
|
۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی غروب روز گذشته رقم کل بودجه سال 95 را 267هزار میلیارد تومان اعلام کرد. این بودجه بناست امروز توسط دولت حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی به مجلس ارائه شود.

  در این گزارش با استناد به اظهارات مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی منتشر شد، میزان خسارت مدیریتی بیژن زنگنه در وزارت نفت را با اعداد و ارقام کلان شناخته شده برای افکار عمومی مقایسه کرده بود.

بذرپاش در نشست خبری خود اعلام کرده بود که جناب آقای زنگنه، وزیر نفت دولت آقای روحانی، در طول تصدی‌گری خود بر وزارت نفت، 72 میلیارد دلار به ملت ایران ضرر زده است.

72میلیارد مورد اشاره آقای بذرپاش از جمع 54 میلیارد دلار (خسارت کاهش قیمت نفت در دوره وزارت زنگنه) و 18 میلیارد دلار (خسارت ناشی از رأی دادگاه لاهه علیه ایران در پرونده کرسنت) حاصل شده بود.

  در این گزارش، اگر بخواهیم 72 میلیارد دلار مذکور را با احتساب دلار 3700 تومانی (نرخ دلار طی روزهای اخیر) به واحد پول مرسوم ایرانیان تبدیل کنیم، رقمی معادل 266هزار و 400 میلیارد تومان خواهد شد.

در همان گزارش با چند ضرب و تقسیم ساده به‌روشنی استدلال شده بود که خسارت مدیریت آقای زنگنه به کشور، معادل 88 برابر فساد بزرگ 3هزار میلیارد تومانی، 6 سال و 6 ماه یارانه کل ملت ایران و 25برابر کل بدهی بابک زنجانی است.

با اعلام رقم کل بودجه پیشنهادی دولت برای کشور در سال 95 معیار جالب دیگری برای درک بهتر بزرگی خسارت مدیریتی آقای زنگنه به دست می‌آید.

مقایسه خسارت مذکور و رقم کل بودجه به‌روشنی گویاست که بودجه کل کشور از قضا با میزان خسارت مدیریتی آقای زنگنه "دقیقاً برابر" شده، بدان معنا که با زیانی که مدیریت نامطلوب بر وزارت نفت به کشور تحمیل کرده، عملاً کل "دخل و خرج یک سال کشور" دورریز شده است.

آن‌گونه که آقای کاتب رسماً اعلام کرده، دولت بودجه پیشنهادی سال 95 را با نفت 40دلاری بسته است. از سوی دیگر مقامات دولتی با یک پیش‌بینی خوشبینانه معتقدند با برداشته شدن تحریمها در دوران پسابرجام روزانه 2میلیون و 250هزار بشکه نفت خواهند فروخت، بدین ترتیب دولت آقای روحانی پیش‌بینی کرده است در سال 95 حدود 98هزار میلیارد تومان از طریق فروش نفت برای کشور کسب درآمد خواهد کرد.

اگر میزان خسارت مدیریتی آقای زنگنه در وزارت نفت با کل رقم پیش‌بینی دولت از تحقق درآمد نفتی در سال 95 کنار هم قرار گرفته و مقایسه‌ای بین آنها صورت گیرد، مشخص خواهد شد که حتی این پیش‌بینی کاملاً خوش‌بینانه از فروش نفت نیز هیچ‌گاه با زیانهای ناشی از مدیریت آقای زنگنه توان رقابت نخواهد یافت. تقسیم ساده خسارت مدیریتی زنگنه بر کل درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه 95، نسبت 2برابری را به‌سود توان آقای زنگنه در اعمال خسارت نشان می‌دهد!

ارسال نظرات