ژنرال‌های دولت یازدهم هر یک به نحوی، تبعات تازیانه‌های افت شدید قیمت نفت را بر ساختار سازمان خویش به خوبی احساس می‌کنند. به نظر می‌رسد، ریزش درآمدهای نفتی، جملگی آنها را عصبانی ساخته و به سادگی از کوره درمی‌روند...
کد خبر: ۸۶۲۱۹۲۸
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، تب سرد پیکره اقتصاد کشور را به دلیل سقوط آزاد قیمت نفت به 25 دلار فراگرفته؛ نبض بازار طلای سیاه همچنان روبه افول، کسری بودجه در آستانه فوران و نفس دولت یازدهم درسینه محبوس شده است.

ژنرال های دولت یازدهم هر یک به نحوی، تبعات تازیانه های افت شدید قیمت نفت را برساختار سازمان خویش به خوبی احساس می کنند. به نظرمی رسد، ریزش درآمدهای نفتی، جملگی آنها را عصبانی ساخته و به سادگی از کوره درمی‌روند.
اکنون، خط و نشان آخر را رئیس دولت یازدهم در میانه حلاوت افتتاح یک طرح بزرگ گازی درپارس جنوبی  کشید.
هم او که گفت: "بعضی ها نیایند از رکود صحبت کنند، دولت کشور را در شرایط نفت 30 دلاری اداره می کند نه نفت 147 دلاری" و تاکید کرد که زمانی اقتصاد چین و هند رشد می کند و به نفت نیاز داشته و نفت ما 140 دلار می شود، بعد می گوییم چه روزهای خوشی، قشنگ نیست که کسی بخواهد ریزه خوار سفره دیگران باشد."
حسن روحانی دست آخر با طرح این پرسش که آیا وابستگی قیمت نفت ما به رشد چین و هند می شود اقتصاد مقاومتی؟ خود در مقام پاسخ برآمده و گفته است که ما باید اقتصادی داشته باشیم که روی پای خود بایستد.
رئیس جمهوری،به صورت مستقیم اشاره نکرده که"ریزه خواران" چه کسانی بوده اند اما به وضوح می توان سایه انگشت اشاره او که به سمت دولت دهم نشانه رفته را دید.
کشمکش بر سر اتکای کشور به نفت و فروش طلای سیاه همواره یکی از نقاط چالش برانگیز بوده که اکنون، با افت شدید قیمت و ریزش درآمد های نفتی ، دولت را در تنگنای مالی قرار داده است.
شاید از همین رو است که دولتمردان دولت یازدهم انتقادات کم و بیش صریحی را به سمت دولت قبلتر نشانه می روند.
هرچند که طرفداران واقعی اقتصاد مقاومتی هم تک دولت کنونی را با پاتک پاسخ می دهند.
"مهرداد بذرپاش" عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه خط سیر نقد عملکرد زنگنه در عرصه دیپلماسی انرژی، همان پرسشی را مطرح ساخته که از ماهها قبلتر،ی ک رسانه اصولگرا برآن پای فشرده است.
چه رابطه ای میان کاهش شدید قیمت نفت با وزارت بیژن زنگنه  وجود دارد؟
این نماینده مجلس اذعان داشته که تصدی گری بیژن نامدار زنگنه بر وزارت نفت ضرری به بلندای 72 میلیارد دلار برای ملت ایران به ارمغان آورده است.
گمان می رود رقم مذکور، ماحصل تجمیع 54 میلیارد دلارخسارت کاهش  قیمت نفت و 18 میلیارد دلار هم خسارت  ناشی از رای دادگاه لاهه بر علیه پرونده کرسنت باشد.
بهای طلای سیاه از 19 ماه قبل تربدین سو، از رقم 136 دلار به 25 دلار سقوط کرده،که برآورد می شوداززمان کاهش بیش از 65 درصدی قیمت نفت، ایران از محل کاهش درآمدهای  نفتی نزدیک به 20 میلیارد دلار ضررکرده باشد.
دولت یازدهم با ارایه ادله هایی چون اتخاذ تحریم های بین المللی بر علیه کشور، رشد پایین اقتصاد جهانی از جمله در اتحادیه اروپا و چین، سرازیر شدن مازاد 2.5 میلیون بشکه ای  نفت به بازار، فشار آمریکا برای پمپاژ نفت شیل به بازار انرژی و شکاف عمیق درسازمان اوپک را دستمایه افت شدید قیمت نفت می داند.
حرکت بر مدارانصاف نشان می دهد، بخشی از دلایل از پیش گفته را می توان به عنوان حلقه اتصال با کاهش قیمت نفت در شرایط کنونی دانست اما باید پذیرفت که بازارا نفت عرصه ای به شدت سیاسی است.
منتقدان جدای از موارد از پیش گفته دلایل متعددی را برای کاهش قیمت نفت دریکسال و نیم اخیر برشمرده اند که نخستین آن، به رفتار توام با مماشات دولت ایران باعربستان سعودی اختصاص یافته که پژواک آن نیز در سازمان اوپک به خوبی انعکاس یافته است. این یعنی دیپلماسی ضعیف دولت یازدهم در قبال آل سعود!
جدای از این، منتقدان اذعان دارند، پرونده هسته ای ایران درعرصه بین الملل، دارای کارکردی بس مطلوب برای دولت بوده که دولتمردان دولت یازدهم می توانسته اند با کسب امتیازات بیشتر، به توافق بر سر پرونده هسته ای با غرب رضایت دهند.
نتایج یک بررسی نشان داده که افت شدید قیمت نفت با پرونده هسته ای ایران هم بی ارتباط نبوده است، زیرا دولت پیرسال عربستان با نهایی شدن وضعیت پرونده هسته ای کوشید تا با افزایش عرضه، ضمن کاهش قیمت نفت، ایران پس از تحریم را با تنگدستی اقتصادی در بازار انرژی مواجه سازد.  
فرضیه ای که لااقل به دلیل همزمانی افت شدید قیمت نفت در عرصه بین الملل با چراغ سبز دولت به غرب بر سر پرونده هسته ای چندان هم خالی از اعتبار نیست.
پرواضح است که صنعت نفت کشور اکنون باسه چالش پیش رو یعنی "کم انگیزگی برای بالابردن قیمت نفت" ، "افزایش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه صنعت نفت" و "تمرکز برارتقای سطح تولید" دست و پنجه نرم می کند.
در حال حاضر میزان تولید نفت خام ایران به رقم  2 میلیون و900 هزار بشکه در روز رسیده که رقم صادرات نفت خام ایران در محدوده 900 هزاربشکه در روز بوده است.
"محمد باقر نوبخت" رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است که کاهش هردلار از بهای  نفت یعنی افت یک هزار میلیارد تومان از سرجمع درآمدهای نفتی.
وزارت نفت همواره تاکید داشته که با اجرایی شدن برجام، تمرکز بر عرضه 500 هزار بشکه نفت در کوتاه مدت در دستور کار قرار خواهد گرفت که این یعنی  کاهش قیمت نفت به اعدادی به مراتب پایینتر.
احتمال می رود با افزایش  عرضه بهای  هربشکه نفت خام به محدوده 20دلار هم سقود کند که دراین صورت گمان می رود دولت یازدهم با شکاف جدی کسری بودجه مواجه خواهد شد.
دوراه پیش روی دولت وجود داشته که نخستین آن تمرکز بر اقتصادمقاومتی به معنی واقعی و کاستن سهم نفت از اقتصاد کشور و راه دوم ترمیم نقطه ضعف دیپلماسی بین المللی درعرصه انرژی است.
به ویژه آنکه جنگ قیمت ها تا پایان سال آینده میلادی ادامه خواهد یافت.
باید دید وزارت نفت ایران می تواند بدلی برای سیاست های تزریق بیشترعربستان باهدف سقوط بیشتر قیمت نفت رو کند یا یک بار به تماشاگری مقهور در سازمان اوپک تبدیل می شود.

ارسال نظرات