سبد نفتی اوپک 25 دلار/ 6 دلار کمتر از پایین‌ترین قیمت پارسال

قیمت نفت اوپک با کاهش 69 سنتی، بشکه‌ای 25 دلار فروخته شد که نسبت به کمترین قیمت این نوع نفت در سال گذشته میلادی 5.74 دلار کمتر است.
کد خبر: ۸۶۲۱۹۱۰
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه 24 دی ماه، با 69 سنت کاهش نسبت به آخرین قیمت اعلام شده در این سایت، 25 دلار در هر بشکه فروخته شد.

به این ترتیب بار دیگر رکورد کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2016 شکست؛ چیزی که کم کم دارد به عادت تبدیل می‌شود.

 دوشنبه21 دی ماه کمترین قیمت از سال 2004 تاکنون برای این نوع نفت برابر با 27.07 دلار در هر بشکه رقم خورد اما از آن زمان تا روز پنج شنبه گذشته این روند کاهشی ادامه یافت و رقم جدیدی در کمترین‌های قیمتی این نوع نفت ثبت شد.

روند کاهشی سبد نفتی اوپک در نخستین روز کاری بازارهای جهانی پس از نشست اوپک یعنی دوشنبه 16 آذر ماه شدت گرفت. اما چیزی که بر این کاهش‌ها دامن زد فروریختن بورس چین و نگرانی از رشد کند اقتصادی این کشورو حتی اقتصاد جهانی است.

البته نزدیک شدن به لغو تحریم‌های ایران و احتمال افزایش صادرات نفت کشور نیز بر جو روانی بازاری که با فزونی عرضه مواجه است، تاثیر دارد هرچند که افزایش صادرات ایران به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا پس از لغو تحریم‌ها 300 هزار بشکه در روز خواهد بود.

نفت خام طی هفته گذشته 13 درصد ارزش خود را از دست داد. نفت برنت وارد کانال 28 دلاری شد و 2 روز است که قیمت نفت خام آمریکا از نفت برنت پیشی گرفته است. نفت برنت و نفت خام آمریکا از ابتدای سال 2016 تاکنون بیش از 20 درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

آمارهای مبادلات نشان می‌دهد که تاجران معاملاتی با احتمال کاهش بیشتر قیمت نفت انجام می‌دهند که نشان از دید کاهشی آنها به بازار دارد.

بر اساس آخرین به روز رسانی سایت اوپک، سبد نفتی این کارتل نفتی 13.08 دلار از ارزش خود را در مقایسه با 4 دسامبر 2015 زمانی‌که صد و هشتاد و ششمین نشست اوپک برگزار شد، از دست داده است. سبد نفتی اوپک در آن روز 38.08 دلار معامله شده بود.

به گزارش فارس، کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2015 نیز 21 دسامبر (30 اذر 94) برابر با 30.74 دلار رقم خورده بود. بالاترین قیمتی که این نوع نفت در سال گذشته میلادی فروخته شده است، 64.96 دلار در هر بشکه بود که در روز چهارشنبه 16 اردیبهشت ماه  94 (6 می 2015) رقم خورد.

همچنین بر اساس جدول اوپک، کمترین قیمتی که برای سبد نفتی اوپک در سال 2014 به ثبت رسید 52 دلار در هر بشکه و بالاترین قیمت 110.26 دلار در هر بشکه بوده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

ارسال نظرات