با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز ایران، در طول ۲۴۶ روز نخست سال جاری بیش از ۹ میلیارد مترمکعب گاز به مخازن قدیمی نفت ایران تزریق شد.
کد خبر: ۸۶۲۱۹۰۷
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از شرکت ملی نفت ایران در طول دو سال گذشته تاکنون ظرفیت برداشت گاز طبیعی ایران از میدان مشترک پارس جنوبی با افزایشی نزدیک به 200 میلیون مترمکعبی در روز همراه شده است به طوری که با بهره برداری کامل از فاز 12، 15 و 16 شمارش معکوس برای راه اندازی کامل فاز 17 و 18 این میدان مشترک گازی با قطر هم آغاز شده است.

بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه ایران 420 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی برداشت می‌کند که با بهره‌برداری از فاز 17 و 18 پارس جنوبی ظرفیت برداشت گاز از این میدان مشترک 50 میلیون متر مکعب دیگر در روز افزایش می‌یابد.

در همین حال علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که سال گذشته قطر حدود ٢.٥ برابر ایران از این میدان مشترک گازی برداشت می‌کرد، گفته است: با راه‌اندازی ٦ فاز جدید شاهد کم شدن این فاصله و رسیدن ایران به کاهش ١.٥ برابری فاصله با آنها هستیم.

از سوی دیگر با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی و کاهش فاصله گازی ایران با قطر در برداشت گاز این میدان مشترک، رکوردهای جدیدی به منظور تزریق و به عبارت دیگر ذخیره سازی گازهای ترش پارس جنوبی در مخازن قدیمی نفت ایران در مناطق نفت خیز جنوب به ثبت رسیده است.

شرکت انتقال گاز ایران با انتشار گزارش کوتاهی، اعلام کرد: در طول هشت ماهه نخست سال جاری بیش از ٩ میلیارد و ٦٤ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به میدان های مناطق نفت خیز جنوب تزریق شده است.

از این رو در این مدت، حدود پنج میلیارد و ٧٦٠ میلیون مترمکعب گاز به میدان آغاجاری، دو میلیارد و ٥٤٠ میلیون مترمکعب گاز به میدان کرنج و ٧٦٤ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به میدان کوپال تزریق شده است.

بر اساس این گزارش حجم تزریق گاز طبیعی به مخازن قدیمی نفت ایران در مناطق نفت خیز جنوب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از هشت درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این گزارش ارائه شده از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب هم نشان می دهد که فقط در طول هفت ماهه نخست سال جاری حجم تزریق گاز به مخازن نفتی کشور در مناطق نفت خیز جنوب با افزایشی 1.5 برابری به بیش از 90 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است که افزایش تزریق گاز بیشتر به مخازن نفتی و اجرای طرح های تولید ثانویه در کنار افزایش پایداری ظرفیت تولید نفت منجر به حفظ و صیانت بیشتر از مخازن هیدروکربوری کشور خواهد شد.

عبدالرضا دبیری، مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به تزریق روزانه ٩٠ میلیون مترمکعب گاز به مخازن نفتی مناطق نفت خیز جنوب، اظهار کرده است: تزریق گاز به مخازن هیدروکربوری در این منطقه عملیاتی در سال ٩٤ نسبت به سال گذشته ١,٥ برابر بیشتر شده است .

این در حالی است که رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که پرونده توسعه فازهای پارس جنوبی تا سال 1396 بسته خواهد شد، تاکید کرده است: براساس 28 فازی که برای توسعه این میدان مشترک تعریف شده (با احتساب فاز 19 که دو فازی است و فاز 12 که سه فازی است) در نهایت حدود 720 تا 730 میلیون متر مکعب در روز در پارس جنوبی گاز شیرین تولید خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت با اعلام این که قطعا با این میزان تولید گاز، ایران از قطر در برداشت و پالایش روزانه گاز جلو می‌افتد، تاکید کرده است: بخشی از گاز تولیدی به منظور تامین نیازهای داخلی و بخش قابل توجهی از مسیر خط لوله و یا طرح‌های LNG به بازارهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای صادر خواهد شد.

ارسال نظرات