طلای مورد نیاز گنبد حرم امام علی(ع)از محل وقف تامین می‌شود

کارگاه آبکاری خشت‌های مطلای گنبد حرم مطهر امام علی(ع) به‌صورت رسمی آغاز ‏به‌کار کرد؛طلای مورد نیاز برای تعمیر گنبد از محل وقف تامین می‌شود.
کد خبر: ۸۶۲۱۸۲۴
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، این کارگاه طی  آئینی با حضور تولیت حرم ‏علوی و تعدادی از مدیران و هنرمندان ستاد بازسازی عتبات عالیات به‌صورت رسمی آغاز ‏به‌کار کرد.

با گشایش این کارگاه، پروژه ترمیم خشت‌های مطلای گنبد حرم علوی که قرارداد آن اواخر تابستان امسال به امضا رسیده بود وارد مرحله جدیدی شد.

در این مراسم که با حضور نزار حبل المتین تولیت حرم مطهر، جمشید گودرزی مدیر واحد صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات، علیرضا فداکار رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف و تعداد زیادی از مسئولان عراقی حضور داشتند، به نام 14 معصوم، 14 خشت ترمیم و آبکاری شده، روی گنبد مطهر نصب شد.

گنبد مطلای امام علی(ع) با گذشت بیش از سه قرن از ساخت آن به دست ایرانیان، به‌عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی اعتاب مقدسه، بر اثر عوامل مختلف، دچار فرسایش و خوردگی شده و نیازمند ترمیم و مرمت بود که پیرو توافق به عمل آمده با دیوان وقف شیعی عراق و تولیت حرم مطهر علوی، مقرر شد، گنبد مطلای حرم آن امام همام توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات مجدداً طلاکاری و نوسازی شود.

به همین منظور با مدیریت واحد صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات، کارگاه های مرمت و بازسازی خشت‌های قدیمی و آبکاری جهت اضافه کردن طلا روی خشت‌ها و نصب مجدد آنها بر روی گنبد راه اندازی و تجهیز شد.

با توجه به ارزش تاریخی خشت‌های گنبد، مقرر شد تا خشت‌های قدیمی پس از ترمیم و صافکاری مجددا آبکاری شده و به پوشش طلای آنها، 17 میکرون افزوده شود. زمان اجرای این قرارداد به مدت 18 ماه پیش بینی شده و ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان مسئولیت اجرای آن را به عهده گرفته است.

مساحت گنبد حرم امام علی(ع)،650 متر مربع است که 10 هزار خشت طلا دارد و طلای مورد نیاز برای تعمیر گنبد از محل وقف تامین می‌شود.

ارسال نظرات