دبير شوراي سياست‌گذاري مركز گنجينه و اسناد وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه مبارزه اجتماعي با مواد مخدر بايد به يك باورعمومي تبديل شود، گفت: بايد از تجارب كشورهايي كه با ايران قرابت فرهنگي و مذهبي دارند در پيشگيري و مبارزه با اعتياد استفاده كرد.
کد خبر: ۸۶۲۱۷۹۹
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر،  ابوطالب حافظي اظهارداشت: رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر بسيار مناسب بوده و مي‌تواند در صورت اجراي كامل و مستمر نتايج بسيار مطلوبي را به همراه داشته باشد. اينكه همه افراد شامل خانواده و مسئولان درگير معضل مواد مخدر شوند و در جهت پيشگيري و مبارزه با آن گام بردارند، طرح مثبتي است و افراد جامعه نبايد بر اين باور باشند كه تنها يك نهاد و يا دستگاه دولتي توانايي مبارزه جامع با مواد مخدر و اعتياد را دارد.

وي افزود: مبارزه اجتماعي با مواد مخدر بايد به يك باورعمومي تبديل شود به طوري كه همه مردم اين موضوع را دغدغه و مشكل خود بدانند البته بايد بستر اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر نيز فراهم شود و همه اين فعاليت‌ها در قالب يك مديريت واحد شكل گيرد. مديريتي كه اكنون نقش ندارد و علاوه بر لزوم ايجاد آن بايد همه دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي نقش خود را در زمينه مبارزه با مواد مخدر ايفا كنند.

معاون سابق توسعه مشارکت هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش گفت: نهادهاي تصميم‌ساز در كشور زياد است ولي مدريت واحد براي اجراي كار و فعاليت وجود ندارد. به طور مثال براي مبارزه با مواد مخدر و اعتياد، لازم است تحت يك مديريت واحد، وزارت آموزش و پرورش، نيروي انتظامي و ستاد مبارزه با مواد مخدر ارتباط مستقيم و تنگاتنگي داشته باشند تا در گرو اين مسئله شاهد كاهش اعتياد به ويژه ميان جوانان و نوجوانان كه آينده سازان اين مرز و بوم هستند باشيم.

حافظي با بيان اينكه اعتياد يك بحث جدي بوده و در حال فراگرفتن تار و پود جامعه است، اظهاركرد: آموزش و پرورش، رسانه ملي، نهادهاي آموزش عالي مي‌توانند نقش پررنگ تري در زمينه مبارزه با اعتياد و مواد مخدر ايفا كنند و به نقش روشنگري و آموزش پيشگيري از اعتياد اهتمام جدي داشته باشند.

وي بيان داشت: در حال حاضر دغدغه عمومي در مورد اعتياد كم رنگ شده است و هيچ دستگاهي به دليل كم كاري در اين زمينه بازخواست نمي‌شود. اين درحالي است كه تقريبا يك يا دو دستگاه وظيفه سنگيني را در اين زمينه بر دوش دارند.

دبير شوراي سياست‌گذاري مركز گنجينه و اسناد وزارت آموزش و پرورش به موضوع فرهنگسازي در پيشگيري از اعتياد اشاره كرد و عنوان داشت: آموزش و فرهنگ سازي تنها از طريق كتاب درسي انجام شدني نيست و بايد به تأثير آموزش‌هاي غيرمستقيم از طريق ساخت فيلم و انيميشن و ... توجه داشت.

حافظي ادامه داد: بهتر است براي مبارزه با اعتياد و مواد مخدر از تجارب بين المللي بهره‌مند شد تا راه رفته آنها را مجدد با صرف هزينه و وقت طي نكنيم. تجارب موفق مي‌تواند در اين زمينه بسيار مؤثر واقع شود و چالش‌هاي پيشرو را از سر راه بردارد. البته بايد توجه كرد كه بايد از تجارب كشورهايي استفاده كرد كه از لحاظ مذهبي، فرهنگي، سياسي، و اجتماعي قرابت بيشتري با جمهوري اسلامي ايران داشته باشد.

وي در پايان خاطر نشان كرد: در صورتي كه رسانه‌ها هفته‌اي يك صفحه به موضوع آسيب‌هاي اجتماعي به ويژه اعتياد توجه كنند، دغدغه عمومي در مردم ايجاد شده و احساس مي‌كنند همه وظيفه در اين زمينه دارند. با اين رويكرد مشاركت‌هاي مردمي در پيشگيري از اعتياد نيز افزايش يافته و با همكاري همه دستگاه‌ها و مسئولين مي‌توانيم شاهد كم رنگ شدن اعتياد در ميهن عزيزمان باشيم.
ارسال نظرات