رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: جدا از مجلس، جا دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز خود را درباره فرهنگ در برنامه‌های ۵ ساله و سالانه، «مسئول» تلقی کند و در این مقطع نقش تماشاگر و یک عنصر بی‌تفاوت را بازی نکند.
کد خبر: ۸۶۲۱۷۸۷
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا ضمن انتقاد به بخش فرهنگ در برنامه ششم توسعه  گفت: در شرایطی که فرهنگ گرانیگاه انقلاب و نظام اسلامی است و رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند سال گذشته همواره از مظلومیت فرهنگ در کشور سخن گفته‌اند، لایحه برنامه ششم توسعه، به شکل کم‌سابقه‌ای به فرهنگ و فعالیت‌های اساسی در این عرصه بی‌توجهی کرده و آن را تحقیر کرده است.

وی با یادآوری این نکته که امروز شاهد اوج هجمه‌های فرهنگی جریان معارض انقلاب اسلامی به مردم خصوصاً جوانان هستیم و منطق حکم می‌کند که سرمایه‌گذاری دولت در فرهنگ 10 برابر قبل باشد، ادامه داد: دستگاه‌های فرهنگی بدون استثناء در معرض شدید‌ترین فشارهای مالی هستند و طی این سه ـ چهار سال، عمده فعالیت‌های درجه یک خود را به دلیل عدم حمایت‌های لازم تعطیل کرده‌اند.

غلامی افزود: بر خلاف نظام‌های لیبرال، دولت اسلامی باید خود را در قبال فرهنگ کاملا مسئول تلقی کند و با هدایت و حمایت معقول و هدفمند از برنامه‌های سالم و اثرگذار فرهنگی، زمینه رشد فضیلت‌های انسانی در جامعه را مهیا کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های صدرا یادآور شد: گرچه در تمامی بخش‌های برنامه ششم ارتباط و مشورت روشمند با نخبگان جامعه به ویژه صاحبنظران حوزه و دانشگاه ضروری است و ما نمی‌دانیم چه قدر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در تهیه لایحه برنامه ششم از نظرات نخبگانی استفاده کرده است.

رئیس شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: برنامه‌ای که در اتاق‌های دربسته و بر اساس سلایق شخصی افراد یا فلان کتاب نقدنشده تهیه شود، ارزشی ندارد و باید بازنویسی شود.

غلامی تأکید کرد: مهم‌ترین شاخص‌ها برای ارزیابی بخش فرهنگ در برنامه ششم، سیاست‌های کلی نظام در عرصه فرهنگ است که محصول مشورت‌های وسیع با صاحب نظران کشور از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام است و جا دارد مجلس بدون رودربایستی میزان اعمال سیاست‌های کلی نظام در بخش فرهنگ در برنامه ششم توسعه را مورد ارزیابی قرار دهد.

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی، وجاهت و اعتبار یک برنامه، چه پنج ساله و چه سالانه در نظام اسلامی، به عنایت ویژه‌ای است که در آن برنامه به فرهنگ نه در یک فصل خاص بلکه در کل فصول آن شده است، و اگر در یک برنامه‌ای حق فرهنگ به درستی ادا نشده باشد کل آن برنامه زیر سئوال می‌رود.

وی در پایان تأکید کرد: جدای از مجلس، جا دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز خود را درباره فرهنگ در برنامه‌های پنج ساله و سالانه، مسئول تلقی کند و در این مقطع نقش تماشاگر و یک عنصر بی‌تفاوت را بازی نکند؛ حتی در شرایط کنونی نیز انتظار می‌رود شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار مجلس با ورود عالمانه به برنامه ششم، موضع خود در خصوص فرهنگ در این برنامه را به طور واضح مشخص کرده و به اصلاح آن کمک کند.

ارسال نظرات