روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
کد خبر: ۸۶۲۱۵۲۷
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
کیهان


از هیجان 150 میلیارد دلاری تا صورت حساب 30 میلیارد دلاری!

نوسان اظهارات مقامات دولتی درباره پول‌های بلوکه شده‌ای که قرار است با اجرای توافق برجام آزاد شوند، یک روزنامه اصلاح طلب را هم به تعجب انداخت.

آرمان در این باره نوشت: رئیس کل بانک مرکزی پول‌های آماده ورود به کشور را 30میلیارد دلار اعلام کرد که پس از لغو تحریم‌ها به کشور باز خواهد گشت.

تخمین سیف از دارایی‌های بلوکه شده در واقع پول‌هایی است که در کشورهای هند، امارات، کره جنوبی و چین مانده است و در صحبت‌های این مقام مسئول نام و نشانی از 22 میلیارد دارایی ضبط شده در چین دیده نمی‌شود. دارایی که به اقوالی تشبیه به قرارداد شوم شده بود و البته برخی دست‌اندرکاران بخش مانند محمدرضا حریری، عضو اتاق ایران این پول‌ها را قابل بازگشت به کشور می‌دانند.

بنابراین در صورتی که این منابع نیز آزاد شود معادل 150 هزار میلیارد تومان پول نفتی وارد خزانه بانک مرکزی خواهد شد. این رقم بدون لحاظ دارایی‌های وجه ضمانت مانده در چین نیز به 90 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

با لحاظ تمام مطالبات ایران است که منابع مختلف ارقام متفاوتی از این دارایی‌ها را تخمین می‌زنند. شاید بین افرادی که رقمی بابت پول‌های بلوکه شده عنوان کرده‌اند نام مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون اقتصادی به عنوان نخستین فرد دیده می‌شود. او رقم پول‌های بلوکه شده را 130 میلیارد دلار ذکر کرده بود ولی پس از اعلام بانک مرکزی که از ارقام 29 و 23 میلیارد تومان صحبت کرده بود گفته خود را این طور اصلاح کرد که منظور او از 130 میلیارد دلار مجموع مطالبات ارز و طلای بلوکه شده متعلق به ایران است.

ماجرای طلاهای بلوکه شده که تیر ماه امسال 13 تن آن آزاد شد نیز به این قرار بود که دولت قبل برای بازگرداندن دلارهای نفتی،‌ تصمیم به خرید طلا می‌گیرد چه از نوع شمش، چه سکه تا بدین ترتیب بتواند با انتقال طلاها به کشور تحریم‌ها را دور بزند و پول‌های به دست آمده از صادرات نفت را زنده کند، غافل از اینکه تحریم‌های چند جانبه امکان انتقال طلاها را نیز نمی‌دهد.

 به جز نمایندگان در میان سیاسیون هم افرادی بودند که ارقام برآوردی خود از پول‌های بلوکه شده را عنوان کردند در همان روزهایی که بحث دارایی‌های بلوکه شده داغ بود؛ استاندار تهران عدد 180 میلیارد دلار را برای این دارایی‌ها عنوان کرد اما این تنها اظهار نظر آقای استاندار بود و پس از آن نه خبری در راستای تأیید و نه تکذیب این رقم در رسانه‌ها منتشر نشد. با این حال گفته علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد که در جلسه‌ای تأکید کرده بود رقم پول‌ها به 120 میلیارد دلار نمی‌رسد را می‌توان خبری در راستای رد عدد استانداری دانست.

یادآور می‌شود برخی مقامات دولتی برای کاهش سطح توقع عمومی میزان پول‌های بلوکه شده را از رقم 150 و 120 میلیارد دلار به 6 یا 3 میلیارد دلار کاهش دادند و آخرین بار رئیس بانک مرکزی رقم 3 میلیارد دلاری راعنوان کرد!

همزمان سایت نامه‌نیوز از سایت‌های حامی دولت در تحلیلی خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر اظهارنظرهای متفاوتی درباره نحوه هزینه‌کرد دارایی‌های بلوکه شده مطرح شده است و بسیاری از کارشناسان می‌گویند بخش قابل توجهی از دلارهای نفتی بلوکه شده، پیش از این تبدیل به ریال و هزینه شده است.

یک اقدام عجولانه دیگر بدون انجام تعهد غرب در برجام

بتون‌ریزی در قلب رآکتور اراک، برخلاف مفاد برجام و شرط رهبر معظم انقلاب انجام گرفت.

در حالی که امضای قرارداد از سوی طرف‌های غربی برای بازطراحی رآکتور اراک شرط، خارج کردن قلب این رآکتور در برجام و همچنین مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود، معاون وزیر خارجه اذعان کرد این موضوع به شرکت داخلی محول شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز پنج‌شنبه از پایان کار رآکتور اراک و بتن‌ریزی در قلب آن خبر داد. به گزارش رجانیوز قلب رآکتور اراک در شرایطی توسط دولت با بتن پر شده که رهبر معظم انقلاب در یکی از بندهای فرمان خود درباره اجرای برجام، دولت را ملزم به عقد قرارداد اجرایی مشخص با طرف مقابل برای بازطراحی اراک، پیش از اعمال هرگونه تغییرات در این ساختار کرده بودند: رابعاً: اقدام در مورد نوسازی کارخانه اراک با حفظ هویت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.

متن برجام نیز از لزوم وجود این قراردادها برای چند بار سخن گفته است: پیش از رسیدن به روز اجرا، یک سند که در آن تعهدات محکم آنها در پروژه مدرن‌سازی اراک بیان شده است را جمع‌بندی خواهند کرد که یک مسیر مطمئن رو به جلو برای مدرن‌سازی رآکتور فراهم نموده و مسئولیت‌های به عهده گرفته شده توسط اعضای 5+1 بویژه در حوزه‌های کلیدی نظیر طراحی، بازبینی طراحی و صحه‌گذاری، ساخت قلب رآکتور، طراحی، ساخت و تأمین سوخت، ایمنی و امنیت، پسمانداری یا پردازش سوخت مصرف شده، همین طور تأمین مواد، تجهیزات و سیستم‌های ابزار دقیق و کنترل و قراردادهایی که متعاقباً منعقد خواهد شد.

با وجود این شروط، ایران و 5+1 سندی سیاسی و کلی را برای بازطراحی رآکتور اراک در آبان ماه گذشته به امضا رساندند و بر اساس آن مقرر شد تا کارگروهی متشکل از چین، ایران و آمریکا قرارداد دقیق و اجرایی این عملیات را منعقد کنند. عباس عراقچی در این باره در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در خصوص اراک، سند رسمی باز طراحی اراک امضا شده است و اکنون در حال امضاء توافق با چین برای مدرنیزه کردن رآکتور اراک هستیم.

جواد ظریف نیز در گفت‌وگویی با سایت خانه ملت درباره لزوم وجود سند موسوم به قرارداد اجرای بازطراحی رآکتور اراک گفت: سند رسمی رآکتور اراک در سه مرحله تهیه می‌شود. در مرحله اول بیانیه و یادداشت اعلام نیت بین صالحی و وزیر انرژی آمریکا و همتای چینی انجام شد و همزمان با روز تصویب توسط کاخ‌سفید، روی سایت آمریکا قرار گرفت.

 مرحله دوم سند رسمی یا در سطح وزرا یا سطح مناسب دیگری بین ایران و همه اعضای گروه 5+1 امضا خواهد شد. پیش‌نویس آن قطعی شده است و منتظر نهایی شدن و امضا هستیم. مرحله نهایی در واقع در خصوص اسناد و جزئیات هر یک از پروژه‌های مربوط به رآکتور اراک است.

حسن روحانی نیز از نقش دو دولت در بازطراحی اراک خبر داده و در همایش شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت در این باره گفته بود: آنها می‌گفتند رآکتور آب سنگین برای ما قابل قبول نیست و حتی می‌گفتند کلمه آب سنگین را به کار نبرید اما بعد از ماه‌ها مذاکره در نهایت هم آب سنگین را پذیرفتند و هم رآکتور 40 مگاواتی اراک را و هم اینکه نوع رآکتور آب سنگین باشد و توسط خودشان یعنی به کمک دو کشور گروه 5+1 ایران بتواند این رآکتور را مدرنیزه کند.

از سوی دیگر معاون علی اکبر صالحی نیز خروج قلب رآکتور اراک بدون وجود این قرارداد را بی‌عقلی دانسته و در روزهای گذشته اعلام کرده بود: در مورد اقدامات ایران بر روی کالندریای اراک باید ابتدا قرارداد بازطراحی رآکتور میان ایران و چین نهایی و امضا شود و بعد از آن کالندریا خارج شده و بتن‌ریزی صورت می‌گیرد.

 البته یک سری اقدامات اولیه صورت گرفته اما کالندریا برخلاف آنچه در برخی اخبار گفته شده هنوز از قلب رآکتور خارج نشده است زیرا اگر قبل از قرارداد نهایی کالندریا را خارج کنیم بدون تضمین لازم خواهد بود و کار عاقلانه‌ای نیست.

اما عراقچی معاون وزیر خارجه آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که قراردادی با خارجی‌ها در کار نیست و قرارداد بازطراحی رآکتور اراک با یک شرکت ایرانی منعقد شده است: «در زمینه نیروگاه اراک قرارداد اصلی با یک شرکت ایرانی بسته شده و موظف است کار این نیروگاه را به پایان برساند و برای اتمام کار اراک هر کاری که لازم دارد با کشورهای 5+1 قرارداد می‌بندد.

اگر به فرض، آنها (5+1) برای تکمیل این کار نیامدند، شرکت ایرانی کار مدرن‌سازی اراک را به پایان می‌رساند. ما توانایی آن را داریم. در مورد اراک هیچ نگرانی وجود ندارد و توانایی ایران محفوظ است».

این در حالی است که براساس برجام و فرمان رهبر معظم انقلاب، لازم بود خروج قلب رآکتور اراک پس از امضاء چند قرارداد با طرف خارجی و تعیین شرح وظایف آنها به صورت ریز و جزئی و همچنین نحوه پرداخت هزینه‌ها باشد که این اتفاق نیفتاده و این سؤال را به وجود آورده است که آیا طرف مقابل نسبت به این تعهد خود سر باز زده است؟

اصلاح‌طلبان کم‌حرف و کارآمد مثل مجلس ششم یا شورای شهر منحله تهران؟!

عضو افراطی شورای شهر اول (منحله) تهران می‌گوید ما اصلاح‌طلبان به دنبال یک مجلس کم حرف و کارآمد هستیم.

احمد حکیمی‌پور که عنوان دبیرکل حزب موسوم به اراده ملت را یدک می‌کشد، به سایت «آریا» گفته است: اصلاح‌طلبان با ورود به مجلس می‌خواهند شعار امید را همراه با دولت به تحقق برسانند. وی درخصوص انتخاب «امید و آرامش، رونق اقتصادی» به عنوان شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: انتخاب این شعار در امتداد شعار سال 92 است. جامعه، جوانان، کارآفرینان و تمامی افراد جامعه نیاز به امید دارند.

وی می‌افزاید: زمانی که امید در کشور ایجاد شود با وجود امنیت و ثبات حاکم در کشور می‌توانیم آرامش را هم به دست بیاوریم. ما به دنبال یک مجلس کم حرف و کارآمد هستیم تا بتوانیم امید و آرامش را در مردم تزریق کنیم. امید و آرامش با رونق اقتصادی مکمل یکدیگر هستند چرا که با رونق اقتصادی می‌توان به امید و آرامش، و بالعکس رسید. ما با ورود به مجلس می‌خواهیم این شعار را همراه با دولت به تحقق برسانیم.

یادآور می‌شود اولین شورای شهر تهران در انتخابات سال 1377 و با حضور 15 عضو اصلاح‌طلب تشکیل شد. این جمع به اعتبار سیاست‌بازی و برخی زد و بندها و گروکشی‌های هنگفت اقتصادی به دو گروه رقیب 7 و 8 نفره تقسیم شد و عملا موجب قفل شدن کار  و عدم تشکیل جلسات شورای شهر شد تا جایی که وزارت کشور دولت اصلاحات مجبور به انحلال شورای شهر شد.

هنگامی که عطریانفر از اعضای شورا با گستاخی گفت مردم به گزارش کمیته تحقیق درباره شورا خندیده‌اند و این گزارش اثر و خاصیتی نخواهد داشت، مهدی کروبی رئیس مجلس به اعتراض اعلام کرد شما در شورای شهر تهران ما اصلاح‌طلبان را پیش 7-8 میلیون تهرانی شرمنده و سرافکنده کردید.

شکست‌های زنجیره‌ای و بی پایان اصلاحات در طیفی از انتخابات از آن زمان تا امروز تداوم داشته است. افراطیون یک سال پس از انتخابات شورای شهر، وارد مجلس ششم شدند که مجلس ششم  نیز کم از شورای شهر اول نداشت و محل سیاست‌بازی و جنگ اعصاب برای افکار عمومی بود.

اعتراض به تأیید فله‌ای صلاحیت نامزدها در کرمانشاه

دبیرکل حزب توسعه کرمانشاه با انتقاد از هیئت‌های اجرایی فرمانداری‌های استان گفت: متاسفانه هیاتهای اجرایی در سطح فرمانداری‌های استان به صورت فله‌ای کاندیداها را تایید کردند حتی شنیده‌ام (که ان‌شاءالله صحیح نباشد) که صلاحیت برخی افراد که برای آنها از بعضی مراجع چهارگانه نظر منفی آمده را هم با قیام و قعود تائید کرده‌اند.

سایت حزب توسعه به نقل از حسنعلی مهدوی چشمه‌گچی افزود: مجلس از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است و به قول امام(ره) عصاره فضائل ملت است و صحیح نیست هر کسی به خودش اجازه دهد صرف داشتن یک مدرک فوق‌لیسانس وارد این عرصه شود که متاسفانه در این دوره از انتخابات شاهد آن  بودیم.

وی اظهار داشت: کسانی که فساد مالی یا اخلاقی دارند و مراجع چهارگانه هم به آن تصریح کرده‌اند نباید توسط هیات‌های اجرایی تایید صلاحیت می‌شدند.

وی با اشاره به پهن شدن بساط شام و توزیع ارزاق عمومی توسط برخی کاندیداها گفت: این کارها شأن انسانها را پائین می‌آورد و کرامت ذاتی آنها را خدشه‌دار می‌کند. مطابق اسناد تاریخی نخستین کسی که در تاریخ اسلام برای جذب آرای مردم بساط شام و نهار دادن برقرار کرد، معاویه ابن ابی‌سفیان بود.

دبیرکل حزب توسعه کرمانشاه یادآور شد: من نمی‌دانم هیاتهای نظارت و بازرسی انتخابات این روزها چکار می‌کنند؟ چرا سری به باغهای جاده سنندج و آریاشهر  و بیستون و جاده ماهی‌دشت نمی‌زنند تا ببینند این شام‌های هزار نفری توسط کدام نمایندگان و کاندیداها به مردم داده می‌شود؟ این بسته‌های غذایی مرغ و برنج توسط کدام نماینده داده می‌شود؟ یک کاندیدا ده‌ها تن برنج را فقط روانه روستاهای جلالوند ما کرده است!  همه این مخارج از پولهای بادآورده و حرام تامین می‌شود و آنانی که حرام و حلال الهی را رعایت نمی‌کنند شایسته نمایندگی مجلس نبوده و نیستند.

مهدوی چشمه‌‌گچی افزود: مدیر فلان نهاد حمایتی دولتی که می‌رود با دادن پول، مددجویان را تشویق به رای دادن به فلان کاندیدا می‌کند مجرم است و باید برکنار شود.

شرق: دلار در دولت روحانی 500 تومان گران شده است

قیمت دلار از شهریور 92 که روحانی زمام امور را به دست گرفت، 500 تومان گران شده است.

روزنامه اصلاح‌طلب شرق با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی افزایش نرخ دلار تا نزدیکی‌های 3800 تومان را منتسب بر اخبار می‌کند، نوشت: بر اساس اعلام بانک مرکزی دلار در شهریور سال 92 که دولت روحانی زمام امور را به دست گرفت، سه هزار و 177 تومان بود که حالا بعد از گذشت بیش از دو سال به سه هزار و 675 تومان رسیده است. دلار در این مدت افزایشی به میزان 500 تومان را تجربه کرده است.

این روزنامه از قول حیدر مستخدمین حسینی کارشناس بانکی نوشت: ارز تماما در انحصار دولت بود و بانک مرکزی آن را مدیریت می‌کرد. به این ترتیب دولت با افزایش نرخ ارز توانست بخشی از نیازهای مالی را مرتفع کند. این روند ساده‌ترین کاری است که دولت می‌توانست به کار گیرد و اکنون نیز در همین راستا گام برمی‌دارد.

وی می‌افزاید: در همین دوره که با اندک افزایشی در تابستان مواجه بودیم. تعطیلات فصلی به عنوان بالا برنده تقاضا برای ارز به دلیل مسافرت‌ها مطرح شد از طرفی حدود دو ماه قبل بحث اربعین مطرح شد که خود سناریویی جدید برای افزایش تقاضا بود و تا به حال به آن اشاره‌ای نشده بود. پس از آن ژانویه و آغاز سال نو مطرح شد، اما باید توجه داشت که از این مقاطع عبور کرده‌ایم. اما هنوز نرخ ارز کاهش درخور توجهی نداشته و حول و حوش سه هزار و 700 تومان می‌چرخد.

این مسئله به این باز می‌گردد که دولت و بانک مرکزی در این مرحله نیز سیاست بی‌تفاوتی را در پیش گرفته‌اند و انعکاس جدی پیرامون چرایی افزایش نرخ ارز را مطرح نکرده‌اند. در واقع افزایش نرخ دلار تا این میزان معقول و منطقی نیست و اگر از سال 81 تاکنون مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی به پایه نرخ ارز اضافه می‌شد، ارز منطقی در این شرایط باید بین سه هزار و 200 تا سه هزار و 300 تومان بود. نه سه هزار و 700 تومان. نباید نادیده گرفت که افزایش نرخ دلار اولین واکنشی که در پی خواهد داشت، افزایش تورم خواهد بود که می‌تواند به اقتصاد کنونی آسیب بزند.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان نیز در گزارشی از قول اسدالله عسگر‌اولادی نوشت: ارز 3700 تومانی پسا برجام معنایی ندارد. وی خاطرنشان می‌کند: چنانچه برجام عملی شود - که بنده شک دارم - و فروش نفت ایران افزایش یابد، در کنار آن امکان فاینانس هم فراهم می‌شود و به تبع این منابع ارزی بیشتری نصیب کشور می‌شود در آن صورت ارز 3700 تومانی دیگر معنایی ندارد. به دیگر معنا با افزایش منابع ارزی، قیمت آن هم کاهش می‌یابد.

وی که زمانی از خوش‌بینان به توافق به شمار می‌رود، درباره علت تردید در اجرای برجام گفت: برای اینکه آمریکایی‌ها دنبال بهانه می‌گردند تا هر موضوعی را دستاویز قرار دهند تا برجام اجرایی نشود. بنا بر گفته مقام معظم رهبری، چون قابل اطمینان نیستند، بنده به اجرایی شدن برجام شک دارم. هنوز همان موضوع هویج و چماق پابرجاست.


** وطن امروز


پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حجت‌الاسلام قلی‌پور

رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام حاج شیخ مسلم قلی‌پور را تسلیت گفتند.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی رحلت حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ مسلم قلی‌پور را تسلیت گفتند. پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین مسلم قلی‌پورگیلانی، از اساتید حوزه‌ علمیه‌ قم که در فاجعه‌ منا، جان خود را از دست داده بود، بعد از شناسایی و انتقال به کشور، در قم به خاک سپرده شد.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسمه‌تعالی
رحلت جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ مسلم قلی‌پور رضوان‌الله‌علیه را که در شمار جان‌باختگان حادثه‌ فاجعه‌بار منا می‌باشند، به خاندان گرامی ایشان و نیز به همه‌ شاگردان و بهره‌برندگان از تألیفات سودمند آن عالم سختکوش و به عموم همشهریان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند متعال علو درجات آن مرحوم و صبر و اجر بازماندگان را مسألت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای

آمریکا می‌خواهد در مجلس نفوذ کند

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: باید همه مواظب باشیم انسان‌هایی به مجلس راه پیدا کنند که امتحان خود را قبلا با موفقیت پس داده باشند. به گزارش فارس،‌ آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی در خطبه‌های خود به انتخابات پیش‌رو که قرار است 7 اسفندماه برگزار شود اشاره کرد و این مقطع از انتخابات را بسیار حساس خواند. وی افزود: امتحان سختی در پیش داریم و انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مساله ساده‌ای نیست و مقام معظم رهبری نیز خطر نفوذ را مطرح کردند.

خطیب موقت جمعه تهران معتقد است آمریکا که توسط ملت ایران از پنجره بیرون شده حالا بنا دارد از در وارد شود بنابراین باید مراقب نفوذ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دشمن بود. چرا که مقام معظم رهبری فرمودند آمریکا می‌خواهد حتی در مجلس هم نفوذ کند. آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: باید مراقب و مواظب بود و انسان‌هایی باید به مجلس بروند که امتحان خود را پس داده باشند. انسان‌هایی باشند که از آمریکا نترسند و همانند رهبر به جنگ و مقابله با آمریکا بروند.

وی با بیان اینکه شناسایی 30 نفر از افراد موجود در یک لیست کار دشواری است، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود فرمودند اگر بنده ببینم افراد موجود در یک لیست مومن و انقلابی هستند به حرفشان اعتماد می‌کنم. بنابراین ممکن است خیلی‌ها را نشناسیم اما اگر لیستی از افراد مطمئن، مومن‌ و انقلابی با سوابق روشن باشد از آن لیست استقبال می‌کنیم.

اصولگرایان تهران برای اصولگرایان شهرستان‌ لیست نمی‌بندند

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان گفت این جریان در انتخابات 7 اسفند قصد ندارد از تهران برای شهرستان‌ها تصمیم‌گیری کرده و برای آنها تعیین تکلیف کند. غلامعلی حداد‌عادل عصر پنجشنبه در دومین همایش ائتلاف اصولگرایان که در مجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، با اشاره به جلسات شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان گفت: این شورا تاکنون 5 جلسه با حضور همه اعضای خود داشته است، البته پیش از تشکیل شورای مرکزی ائتلاف جلسات متعددی با حضور همه اصولگرایان برگزار شده بود. سخنگوی ائتلاف اصولگرایان اعلام کرد: شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان بنا ندارد از تهران برای استان‌ها و شهرستان‌ها نامزد معرفی کند. توصیه ما در ائتلاف این است که اصولگرایان در هر استان یا شهرستان با یک وحدت رویه به نتیجه برسند.

حداد‌عادل در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نفوذ اشاره کرد و گفت: در انتخابات مجلس دهم با مساله نفوذ مواجه هستیم. البته خطر نفوذ همیشه بوده اما امروز این خطر بیشتر شده است. وی ممانعت از به وحدت رسیدن اصولگرایان را یکی از راه‌های نفوذ عنوان کرد و گفت: عده‌ای سعی دارند با هر روشی در جامعه وانمود کنند که اصولگرایان توانایی وحدت با یکدیگر را ندارند. طی یک ماه گذشته شاهد بودیم که عده‌ای چقدر از وحدت اصولگرایان ناراحت شدند.


** خراسان


تعلل برخی مسئولان برای اجرای ابلاغیه مهم روحانی

در حالی که بر اساس ابلاغیه آذرماه سال گذشته حجت الاسلام روحانی رییس جمهور کشورمان به همه وزرا و استانداران سراسر کشور، ضمن اعلام ابطال 4 مصوبه تفصیلی دولت های گذشته، تاکید شده بود که به منظور ساماندهی مسائل مرتبط با موضوعات مدیریتی و اداری در دستگاه ها، مسئولان مربوطه باید نسبت به "تشکیل شورای راهبری توسعه مدیریت" اقدام و ضمن برگزاری جلسات منظم، نتیجه آن را به مردم اعلام کنند، بر اساس بررسی های یک نهاد مسئول، این ابلاغیه مهم به دلایل مختلف توسط برخی مسئولان پیگیری نشده و نتایج برخی جلسات و اقدامات نیز در دسترس عموم قرار نمی گیرد.

تداوم اختلافات مربوط به بازسازی بم پس از 12 سال

بر اساس گزارش یک مقام مسئول، مشخص شده است که با گذشت 12 سال از وقوع زمین لرزه در شهر بم، هنوز برخی مسائل و مشکلات مربوط به بازسازی این شهر و مناطق اطراف آن به پایان نرسیده است و در جدیدترین اتفاق، بر اساس تصمیم نماینده ویژه رییس جمهور، اختلافات بین یک سازمان مهم دولتی و یک شرکت مشهور مهندسی در خصوص بخشی از بازسازی های شهر بم و بروات، جهت بررسی و تصمیم گیری نهایی به شورای عالی فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال شده است.



** جمهوری اسلامی


تاکید رهبرانقلاب به رفتارمناسب با سربازان متجاوز آمریکایی

محافل خبری و سیاسی غرب، کنجکاوی زیادی درباره چگونگی آزاد شدن ملوانان آمریکائی دستگیر شده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان می‌دهند. به گزارش «انتخاب»، یک منبع ایرانی به رویترز گفته که رهبر معظم انقلاب بر اهمیت رافت اسلامی و رفتار مناسب با سربازان دستگیر شده و به ویژه سرباز زنی که در جمع آنها حضور داشته، تاکید داشته‌اند.

محرومیت شیعیان سریلانکا از حقوق اجتماعی با تحریک وهابی ها

فعالان وهابی در سری لانکا به دنبال ایجاد فشار بر شهروندان شیعه این کشور هستند. در پایان یک همایش که در یکی از مساجد شهر «والاچینا» برگزار شد و سخنرانان وابسته به افراطیون مذهبی و فرقه‌های وهابی سخنان تحریک‌آمیزی علیه پیروان شیعیان مطرح کردند، قطعنامه‌ای قرائت شد که خواستار محرومیت شیعیان سریلانکا از حقوق اجتماعی، اقتصادی و دفن شدن در قبرستان‌های اسلامی گردیده و گرفتن هر نوع کمک از آنان، استفاده از خدمات آنها، ازدواج بانوان اهل سنت با مردان شیعه، برگزاری مراسم عقد شیعیان در مساجد، پذیرش دانش آموزان شیعه در مدارس و حضور معلمان شیعه در مدارس دولتی را منع کرده و خواستار توبه کردن شیعیان در مساجد محل خود شده است. این اقدامات، با تحریک وهابی‌ها و پول‌های عربستان صورت می‌گیرد. برای جلوگیری از این شیطنت‌ها لازم است مسئولین سیاست خارجی با دولت سریلانکا وارد مذاکره شوند.

تحریم مجلس کویت توسط نمایندگان شیعه کویتی

در اعتراض به حکم اعدام دو شهروند کویتی، نمایندگان شیعه مجلس کویت دو جلسه مجلس را تحریم کردند. همه 9 نماینده شیعه مجلس کویت که دیروز چهارشنبه 23 دی ماه از حضور در مجلس خودداری کرده بودند، جلسه روز پنجشنبه را هم تحریم کردند. این کار نمایندگان کویتی، در پی اعتراض به حکم یک دادگاه این کشور درباره گروه موسوم به هسته یا گروه «العبدلی» صورت گرفته است. در آن دادگاه، دو شخص به اتهام جاسوسی برای ایران، به اعدام محکوم شدند!

 یکی از نمایندگان تحریم کننده، سوءاستفاده از این قضیه برای متهم کردن پیروان اهل بیت(ع) در کویت را نادرست دانست و گفت: هم اکنون اینگونه تبلیغ می‌شود که شیعیان کویتی [علیه کشور خود] با ایران همکاری دارند. این امر موجب خشم مردم و بویژه شیعیان کشور در روزهای اخیر شده است. «صالح عاشور» اضافه کرد: هم اکنون به شکل علنی و در همایش‌های عمومی و برنامه‌های تلویزیونی، فرزندان و منسوبان یک طائفه به شکل کامل به مزدوری ایران، وابستگی به حزب‌الله و خیانت به کشور متهم می‌شوند. این اتهام متوجه شخصیت‌ها، چهره‌ها، رهبران، سیاستمداران و حتی شهروندان عادی می‌شود. درحالی که آنها آن دسته از کویتی‌هائی که سلاح به دست گرفته و همراه با گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق آدم‌کشی می‌کنند را نادیده گرفته‌اند.


** آرمان


 حوزه مشكل شهريه دارد

شنیده شد که آيت‌ا... حسيني بوشهري مدير حوزه‌هاي عمليه سراسر كشور در چهارمين همايش وقف و حوزه‌هاي علميه با تاكيد بر اينكه روحانيت با توكل در مقابل مشكلات اقتصادي زندگي خود ايستادگي مي‌كنند، گفته است: حوزه مشكل شهريه دارد و اگر عنايت امام‌زمان‌(عج) نبود طلاب نمي‌توانستند مشكلات زندگي را تحمل كنند، در صورتي كه برخي افراد تصور مي‌كنند نظام اسلامي براي روحانيت است و طلاب و علما در جامعه از وضعيت اقتصادي مطلوبي برخوردار هستند.

فروش «بليت بدون هواپيما» در مهرآباد!

شنیده شد که روز پنجشنبه فرودگاه مهرآباد تهران شاهد سرگرداني ده‌ها مسافر خط پرواز تهران به اردبيل بود كه به‌دليل بي‌تدبيري و سوء مديريت هواپيمايي آتا، پروازشان به اردبيل انجام نشد. با وجود اقدام دفاتر فروش نمايندگي هواپيمايي آتا به فروش بليت تحت عنوان پرواز تهران ــ اردبيل براي ساعت ۱۲ و ۲۰ دقيقه روز پنجشنبه ۲۴ دي‌ماه به‌شماره پرواز ۵۲۲۷ هنگام مراجعه مسافراني كه بليت خريداري كردند، ترمينال فرودگاه مهرآباد اعلام كرد كه هيچ پروازي از سوي هواپيمايي آتا به‌مقصد اردبيل در اين روز انجام نمي‌شود و هيچ هماهنگي نيز در اين زمينه انجام نشده است.

احتمال توبيخ فرمانده ارشد شناورهاي آمريكايي

شنیده شد که نشريه انگليسي ديلي‌ميل نوشت: احتمال توبيخ فرمانده ارشد شناورهاي آمريكايي به دليل عذرخواهي از ايران، زياد است. الف نوشت؛ اين فرمانده ارشد، در برابر دوربين اعلام كرد ورود شناورهاي كشورشان به آب‌هاي خليج‌فارس اشتباها صورت گرفته است و به خاطر اين اشتباه از ايران عذرخواهي مي‌كند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در پي ورود غيرقانوني و غيرمجاز دو فروند شناور رزمي آمريكايي به آب‌هاي خليج فارس در عصر روز سه‌شنبه، اين شناورها پس از تمكين اخطار شناورهاي رزمي نيروي دريايي سپاه متوقف و سرنشينان آن دستگير شدند.

بازداشت حمله‌كننده به سفارت ايران

شنیده شد که نيروهاي لبناني يك سركرده گروه تروريستي حمله‌كننده به سفارت ايران در بيروت در سال ۲۰۱۴ ميلادي را دستگير كردند. الف نوشت؛ يك گشتي دستگاه امنيت عمومي لبنان، بلال كمال مزهر از افراد نزديك به سراج‌الدين زريقات سركرده ارشد گروه تروريستي موسوم به گردان‌هاي عبدا... عزام را در منطقه النائمه در جنوب بيروت دستگير كرد. يك منبع امنيتي لبناني گفت: اين سركرده مطرح با شبكه القاعده در ارتباط است و صيدي با ارزش به شمار مي‌رود. براساس اطلاعات، مزهر در نزد سراج الدين زريقات در منطقه الناعمه شاگردي كرد و از تفكر سلفي تندرو تاثير گرفت.

حذف نقش بازيگري كه كشف حجاب كرد

شنیده شد که «ابوالقاسم طالبي» كارگردان فيلم سينمايي «يتيم خانه ايران» درباره حذف نقش «بهارك صالح‌نيا» كه به تازگي كشف حجاب كرده گفت: «بهارك صالح نيا» در فيلم «يتيم خانه ايران» يكي ازنقش هاي ريز و فرعي را ايفا مي‌كرد. البته چنين بازيگراني در فيلم ما بسيار بودند. اين فيلم ۱۸۰ دقيقه بود و ما در تدوين ابتدايي و پيش از اينكه اين بازيگر از ايران خارج شود اين نقش‌هاي ريز را از فيلم درآورده بوديم. به گزارش ميزان، وي افزود: با توجه به زمان ۱۸۰ دقيقه‌اي فيلم ما مي‌خواستيم فيلم رابراي نمايش كوتاه تركنيم و به همين دليل اين نقش ها را درهمان تدوين ابتدايي حذف كرديم زيرا با اين كار ريتم فيلم تندتر مي‌شد و براي نمايش مناسب‌تر مي‌شد. وي خاطرنشان كرد: تدوين اين فيلم چند ماه پيش به پايان رسيده، ما فقط فيلمبرداري برخي سكانس‌هاي پاياني كه مربوط به زمان حال بود را انجام نداده بوديم كه آن هم ربطي به بازي اين فرد نداشت.

ادعاي كمك مالي ايران به يك حزب اسپانيايي

شنیده شد که ادعاي پرداخت كمكي با اين اندازه از سوي ايران به يك حزب قابل توجه در كشور اروپايي مساله جديدي است كه از نگاه آمريكن اينترست نشان‌دهنده روندي خطرناك در سياست در اروپا در سال‌هاي اخير است و مقامات آمريكايي بايد به آن توجه جدي داشته باشند، زيرا به راحتي ممكن است پودموس بر كرسي حكومت بر كشوري قرار بگيرد كه عضو اتحاديه اروپا و نيز ناتو است. الف نوشت؛ دو ماهنامه آمريكايي امريكن اينترست ـ كه برخي چهره‌هاي برجسته فكري طرفدار رژيم اسرائيل از نويسندگان برجسته آن هستند ـ به نقل از رسانه‌هاي اسپانيايي مدعي شده است، پليس اين كشور در حال تحقيق درباره اين ادعاست كه حزب چپگراي پودموس (مي‌توانيم) كه در انتخابات اخير اين كشور حدود ۲۰ درصد كرسي‌هاي پارلمان را به خود اختصاص داده، پنج ميليون يورو از يك چهره تجاري – رسانه‌اي نزديك به دولت ايران دريافت كرده است.

3برابر‌شدن بدهي دولت به بانك مركزي

شنیده شد که نشريه تخصصي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در آخرين شماره خود كه به بررسي شاخص‌هاي اقتصادي و مالي ايران در شش ماه نخست امسال پرداخته، از عدم تامين ۶۵ درصد اعتبار طرح‌هاي عمراني و افزايش بدهي‌هاي دولت خبر داد. براساس اين گزارش، درآمدهاي نفتي دولت به نسبت شش ماه نخست سال ۹۳ با ۹/۱۰ درصد كاهش به ۳۲ درصد رسيده است. همچنين درآمدهاي حاصل از واگذاري‌هاي منابع دولتي نيز ۲/ ۲۲ درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته است. اين گزارش مي‌افزايد كه پايه پولي ايران نيز در شش ماه نخست امسال ۸/ ۴ درصد رشد و در مقايسه با مدت مشابه يك‌سال قبل ۴/۷ درصد افزايش داشته است. برهمين اساس نقدينگي و بدهي دولت به بانك مركزي نيز افزايش ۱/۴ و ۲۲۱ درصدي را تجربه كرده‌اند.

٨00 ميليارد دلار سرمايه ايرانيان خارج نشين

شنیده شد که براساس برآورد سازمان توسعه صنعتي ملل متحد (يونيدو)، استفاده بالغ بر ٨00 ميليارد دلار سرمايه ايرانيان خارج از كشور براي مشاركت و تلاش در جهت رشد و توسعه در عرصه‌هاي اقتصادي، كشاورزي، خدماتي و حوزه نفت و گاز پس ازعادي شدن روابط با غرب است. به گزارش ايرنا از اتاق بازرگاني، صنايع، معادن وكشاورزي تهران؛ در اين گزارش آمده است: تقويت چهار بازار اقتصادي شامل بازار سرمايه، بازار كار، بازار كالا و خدمات و بازار پول در فضاي اقتصادي كشور، از جمله موارد مهم براي تقويت و گسترش سرمايه‌گذاري اقتصادي در كشور است. ظرفيت‌هاي اقتصادي، علمي و صنعتي موجود ايران براي رسيدن به رشد اقتصادي مورد قبول سالانه و تقويت اين بازار‌ها از طريق جذب سالانه ١50 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي براي ايجاد فضايي‌نو، بهبود فضاي كسب وكار تا رتبه ٧0 و به ويژه استفاده از سرمايه ايرانيان خارج از كشوركه براساس آمار يونيدو، گفته مي‌شود بالغ بر ٨00 ميليارد دلار برآورد شده است افزایش خواهد یافت.
ارسال نظرات