حجت‌الاسلام محمد رضا عسگری گفت : در جامعه عده ای این شبهه را مطرح می کنند، در روایات اسلامی آورده شده است که در زمان غیبت در باره مسایلی که پیش می آید به فقها و راویان حدیث مراجعه کنید و از جمع استفاده می شود و از یک ولی فقیه نام برده نشده است.
کد خبر: ۸۶۲۱۰۵۸
|
۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت‌الاسلام محمدرضا عسگری، رییس بنیاد مهدویت البرز در دوره مهدویت که در حوزه 416 حضرت زینب (س) مهرشهر کرج ویژه بانوان برگزار شد، عقل را محدود دانست و اظهار داشت : عده ای شبهه ایجاد می کنند که با وجود عقل و فطرت نیازی به راهنما نیست ولی باید در پاسخ این افراد گفت عقل محدود است و در تشخیص دچار اشتباه می شود و بعضی چیزها را نمی تواند تحلیل نماید.

وی افزود :حوادث، جرم ها و انتخاب های اشتباه انسانها نشان دهنده این مطلب است که عقل به تنهایی کافی نیست و در زمان غیبت، ولی فقیه هدایت جامعه را برعهده می گیرد. در جامعه اسلامی فقیه بر دیگران مقدم است و ولایت دارد و دلیل عقلی و نقلی بر این موضوع وجود دارد. عقل یک مسلمان را به اطاعت از فقیه در زمان غیبت دستور می دهد و در روایات اسلامی نیز اینگونه است.

رییس بنیاد مهدویت البرز معنای ولایت را اینگونه عنوان کرد : ولایت یعنی سرپرستی و مدیریت افراد جامعه به صورتی که به مصلحت و نفع مولی علیه یعنی مردم کارها انجام شود. در زمان غیبت مرجع مردم در مسائل گوناگون فردی و اجتماعی فقیه جامع الشرایط است و امام معصوم (ع) او را حاکم بر مردم قرار داده است.

وی تصریح کرد : فقیه به معنای اسلام شناس در سه حوزه اعتقادات، رفتار و احکام و اخلاق و ارزشها است.

حجت‌الاسلام عسگری در خصوص محدوده اختیارات ولی فقیه خاطرنشان کرد: در این خصوص نظرات مختلفی وجود دارد که طبق نظر حضرت امام (ره) و آیت‌الله بروجردی اختیارات ولی فقیه به نیابت از امام زمان (عج ) در امور حسبه، قضاوت ، اجرای حدود الهی و حکومت داری است، اگر زمینه فراهم باشد و مردم آمادگی تشکیل حکومت را داشته باشند ولی فقیه حکومت تشکیل می دهد مانند پیامبر اکرم (ص)که با فراهم شدن زمینه ده سال حکومت تشکیل داد ولی 13 سال قبل از آن حکومت تشکیل نداده بود.

وی عنوان کرد : عده ای در جامعه این موضوع را مطرح می نمایند که در همه روایات اسلامی بیان شده که در زمان غیبت در باره مسائلی که پیش می آید به فقها، راویان حدیث و محدثین مراجعه کنید و یک نفر ولی فقیه بیان نشده است.

رییس بنیاد مهدویت البرز در پاسخ این شبهه اظهار داشت: همه فقها بالقوه و بالفعل ولایت دارند. در زمان غیر حکومت دینی اگر همه فقها اعمال ولایت کنند مشکلی پیش نمی آید ولی اگر حکومت دینی در جامعه حاکم باشد با اعمال ولایت همه فقها هرج و مرج می شود.

وی در پایان افزود : برای جلوگیری از هرج و مرج، دیگر فقها اختیارات مسائل سیاسی، اجتماعی را به ولی فقیه تنفیذ می کنند. در روایتی حضرت علی (ع) در غررالحکم فرمودند اگر در حکومت داری چند نفر باشد، جامعه به سمت اضطراب و درگیری می رود،اما در مسائل فردی اگر چند فقیه نظر دهند اشکالی پیش نمی آید.


خبرنگار افتخاری:فرنگیز اصغرنژاد

ارسال نظرات