خبرهای داغ:
فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر گفت: پایگاه دریایی خرمشهر میزبان نهمین نمایشگاه راهیان نور با عنوان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی راهبردی است.
کد خبر: ۸۶۲۰۹۲۵
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ،پیمان کاظمی نژاد، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان امروز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات راهیان نور و مهمانان نوروزی که در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه خرمشهر برگزار شد، اظهار داشت: استان خوزستان با دو مقوله مهم اربعین و راهیان نور که شامل مهمانان نوروزی می‌شود مواجه است.

وی افزود: این دو از مباحث مهم ملی به شمار می‌آید که تأمین زیرساخت‌های آن نیازمند ردیف ویژه در اعتبارات ملی است که استاندار قول پیگیری این موضوع را برای سال آینده دادند.

کاظمی نژاد، بیان کرد: سال 93 استان خوزستان میزبان 4میلیون و 600نفر زائر در قالب کاروان‌های راهیان نور بود که این آمار جدا از خیل عظیم مهمانان نوروزی است، بر این اساس به دنبال تشکیل جلسه برای هم‌افزایی، بررسی چالش‌ها و توانمندسازی خدمت‌رسانی به مهمانان برآمدیم.

وی، گفت: البته خدمت‌رسانی به کاروان‌های راهیان نور و مهمانان نوروزی آسان‌تر از اربعین است چراکه در اربعین سیل جمعیت در یک بازده زمانی مشخص وارد خوزستان و خرمشهر می‌شود که خدمت‌رسانی هم‌زمان را مشکل می‌سازد اما راهیان نور و مهمانان نوروزی درگذر زمان توزیع‌شده و اوج آن در روزهای نخست تعطیلات نوروزی است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان، با اشاره به‌پیش رو بودن انتخابات و تشریح اهمیت آن، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شود که با موضوع انتخابات تداخل ایجاد نشود و برنامه‌های انتخاباتی که دارای اولویت هستند را دچار چالش نکند.

بهره‌مندی راهیان نور از ظرفیت آبی خرمشهر

معاون استاندار و فرماندار خرمشهر، در این جلسه عنوان کرد: یادمان‌های دفاع مقدس هرکدام دانشگاهی برای نسل جوان است، حضور حداکثری جوانانی که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نبودند در شرایط کنون جهان و منطقه حساس است.

وی افزود: مشکلات و نواقص ابنیه دفاع مقدس به دو قسمت خدماتی و زیرساختی تقسیم می‌شوند، بخش خدماتی آن توسط دستگاه‌های متولی امدادی، فرهنگی و مدیریت شهری کنترل می‌شود، برای بخش زیرساختی آن با منطقه آزاد اروند رایزنی‌هایی صورت گرفته، بخش مشخص آن‌که از ردیف اعتبارات برخوردار است به روال عادی و بخش بدون بودجه آن توسط منطقه آزاد اروند تأمین می‌شود.

ولی‌الله حیاتی، اظهار داشت: چالش‌هایی که پیش‌بینی‌شده در امور خدماتی نیز ظرف 7روز آینده برطرف می‌شود، در حوزه میزبانی از راهیان نور و مهمانان نوروزی در شهرستان خرمشهری با مشکلی مواجه نیستیم.

وی، بیان کرد: بخش‌هایی دیگر از پشتیبانی مراکز یادمانی و خدماتی را سازمان‌های توانمند شهرستان خرمشهر عهده‌دار شدند، زیرساخت‌های اساسی راهیان نور نیازمند تأمین اعتبار ملی بوده و استاندار قول پیگیری آن را داده است.

فرماندار خرمشهر، گفت: عملیات گازرسانی به یادمان شلمچه در حال انجام است، در بخش امور برق مشکلی وجود ندارد و در بخش آب آن با راه‌اندازی ایستگاه تقویت و پمپاژ آب روستایی تأمین می‌شود، در بخش فاضلاب یادمان مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با تأمین اعتبار این مشکلات نیز برطرف شود.

وی در پایان از احداث بازارچه موقت سوغات محلی خرمشهر در کنار اردوگاه شهید باکری همچنین رایزنی با مسئولان راهیان نور برای تأمین نیازمندی‌های خود از منطقه خبر داد و افزود: از مسئولان راهیان نور خواستیم تا از ظرفیت آبی شهرستان خرمشهر برای بازدید راهیان نور استفاده کنند که در این راستا لنج و قایق‌هایی مشخص شد.

حیاتی همچنین گفت: برنامه‌ریزی برای توقف و یا مدیریت ورود کاروان‌های راهیان نور در 2روز مانده به انتخابات و روز رأی‌گیری صورت گرفته و در حال انجام مکاتبات با مقامات هستیم.

اولویت خدمت‌رسانی خرمشهر به یادمان‌های زید و شلمچه

عبدالله عفراوی در این نشست با برشمردن ساختار ستاد و قرارگاه مرکزی راهیان نور، اظهار داشت: از ابتدای مهرماه که دور نخست اعزام راهیان نور دانش‌آموزی آغاز شد تاکنون خرمشهر میزبان 573هزار نفر بوده اما به دلیل پراکندگی زمانی متوجه فشار جمعیت نشدیم.

وی از 476نفر از این آمار را مهمان خارجی خواند و عنوان کرد: این آمارهای نسبتاً قابل‌توجهی است که از 3ماه اخیر به‌دست‌آمده بر این اساس با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان جمعیت دو برابری را در مدت‌زمان کم و اوج کار مدیریت کرد، همچنین فعال‌سازی هیئت امناء یادمان‌ها کمک شایانی به حفظ و نگهداری آن می‌کند.

مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه خوزستان، بابیان اینکه نقشه جامع شلمچه در ستاد مرکزی راهیان نور تهیه‌شده اما مقوله اربعین را در آن در نظر نگرفتند، افزود: فرماندار ویژه خرمشهر و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج به دنبال اعمال نظرات خود در این نقشه جامع پیش از نهایی شدن باشند تا در موضوع اربعین با مشکل مواجه نشوند.

وی، بیان کرد: خرمشهر در میان سایر شهرهای خوزستان از اماکن یادمانی بسیاری برخوردار است که در این میان دو یادمان شلمچه و زید در خرمشهر به ثبت رسیده و ساخته شد، یادمان زید محروم مانده و همیشه با مشکل آب، برق، پارکینگ و سایر خدمات مواجه است همچنین توسط نیروی زمینی ارتش اداره می‌شود.

عفراوی، گفت: جمعیتی که به شلمچه می‌آیند بیشتر از زید است اما باید هردو را به یک اندازه پشتیبانی کرد، برخی استان‌های دیگر در خرمشهر یادمان‌های جدیدی ساختند مانند نهر خین و علقمه اما استان خوزستان و به‌تبع آن خرمشهر مسئولیتی در قبال این یادمان‌ها ندارد، استان‌هایی که آمدند و یادمان ساختند خود باید بودجه و خدمات موردنیاز این یادمان‌ها را تأمین کنند.

وی در پایان خواستار تشکیل کارگروه تخصصی بررسی آسیب‌ها و بودجه موردنیاز دستگاه‌های خدمت رسان به راهیان نور، مهمانان نوروزی و زائران اربعین حسینی مطابق مصوبه استاندار خوزستان شد.

برپایی نهمین نمایشگاه نیروی دریایی ارتش، نیروی راهبردی در خرمشهر

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر و آبادان در این جلسه با اشاره به فعالیت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در امور راهیان نور و اداره یادمان‌های دفاع مقدس، عنوان کرد: امسال مطابق دیگر سال‌ها پایگاه دریایی خرمشهر میزبان نهمین نمایشگاه راهیان نور با عنوان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی راهبردی است.

وی افزود: انتظار داریم در امور تبلیغاتی که اعتبار آن توسط حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مصوب می‌شود، نمایشگاه نیروی دریایی موردتوجه قرار گیرد و به‌گونه‌ای نباشد که 4ونیم میلیون نفر مهمانی که وارد خرمشهر می‌شوند صرفاً از شلمچه بازدید کنند.

ناخدا یکم عرشه ستاد نادر حمودی، اظهار داشت: استان‌هایی که در خرمشهر و آبادان اقدام به ساخت یادمان کردند از ظرفیت زائران و بازدیدکنندگان بهره می‌برند، وقتی 4ونیم میلیون نفر وارد شهرستان خرمشهر می‌شوند باید بررسی کنیم که شهرستان چه میزان از این حضور بهره‌وری می‌کند.

وی، عنوان کرد: باید راهیان نور را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که در اقتصاد شهر مؤثر باشد، بلاشک اشتغال جوانان همچنین ساخت اماکن تفریحی و تجاری جدید موجب تعالی شهر و میزبانی مردمی از مهمانان می‌شود.

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر و آبادان، افزود: پیشنهاد می‌کنیم در کنار اماکن پربازدید بازارچه‌هایی برای حضور و اشتغال جوانان بومی منطقه احداث در آن سوغاتی شهر عرضه شود.

وی همچنین با تقدیر از دستور فرماندار مبنی بر استفاده راهیان نور از ظرفیت گردشگری آبی شهرستان، بیان کرد: پایگاه دریایی خرمشهر در کنار اداره بندر خرمشهر و هیئت تفریحات آبی آمادگی دارد تا با در نظر گرفتن مسائل ایمنی دریا به این حرکت مهم کمک کند.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر نیازمند حمایت دستگاه‌ها

ثامر چنعانی نیز بابیان اینکه بیش از 170هزار نفر از ابتدای مهرماه تاکنون به از مرکز فرهنگی دفاع مقدس بازدید کردند، گفت: مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر با بیش از 20سال قدمت از تأسیس آن بسیاری از امکانات موجود در آن به افتتاح آن بازمی‌گردد.

وی افزود: البته کارهای جدیدی صورت گرفته ازجمله آن توانمندسازی زیرساخت‌ها، افزایش سرویس بهداشتی و محوطه‌سازی است اما در کنار آن نیازهای جدی برای بازآرایی آثار و نیازهای عادی مرکز وجود دارد که امیدواریم شهرداری، منطقه آزاد اروند و سایر دستگاه‌ها به مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر، عنوان کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها بتوانیم از ظرفیت بازدیدکنندگان بهره‌وری مناسب و کافی داشته باشیم، همچنین آمادگی خود را برای برپایی بازارچه و نمایشگاه در کنار این مرکز اعلام می‌کنیم.

  شهرستان خرمشهر سالانه میزبان بیش از 15میلیون نفر در قالب کاروان‌های راهیان نور و مهمانان نوروزی همچنین یک‌میلیون زائر اربعین حسینی از سرتاسر کشور است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها