مجوز واردات خودروهای آمریکایی در شرایطی اخیراً توسط سازمان توسعه تجارت صادر شده که به گفته قائم‌مقام وزیر صنعت، خودرو در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا قرار ندارد. این در حالی است که در این فهرست، واردات آبگوشت و آب قره‌قاط از آمریکا ممنوع شده است!
کد خبر: ۸۶۲۰۸۵۱
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
 به گزارش خبرگزاری بسیج، سازمان توسعه تجارت طی روزهای اخیر مجوز واردات دو مدل خودرو شورولت AVEO و TRAX کره جنوبی را در حجم موتورهای 1400 تا 1800 سی‌سی در دو گروه شاسی‌بلند و هاچ‌بک را صادر کرد. هرچند مبدأ واردات این خودروها، کره جنوبی اعلام شده ولی باید توجه داشت که شورولت یک کارخانه آمریکایی است و در نهایت سود حاصل از تولید محصولاتش در هرکجای دنیا که باشد، نصیب آمریکایی‌ها می‌شود.

این اقدام در شرایطی اتفاق افتاد که مقام معظم رهبری چندی پیش بر لزوم ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا تأکید داشتند و پس از آن نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاونان خود، ممنوعیت واردات 227 قلم کالا را از آمریکا ابلاغ کرد.

در بخشنامه نعمت‌زاده آمده بود: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در انتهای نامه 29 مهرماه 94 خطاب به حضرت حجت الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهور محترم در مورد توجه جدی به امر اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت تولید ملی و نیز مراقبت بر جلوگیری از واردات بی‌رویه و به‌ خصوص پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، لازم است همه معاونان و رؤسای سازمان‌ها ضمن تلاش در تقویت تولید ملی، از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری کرده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا را که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور هستند، ندهند.

به این ترتیب صدور مجوز واردات شورولت به معنی نقض بخشنامه وزیر صنعت است و در واقع دولت، بخشنامه خود را نقض کرده است. در عین حال، شورولت نماد بارزی از محصولات آمریکایی است و نمی‌توان اینطور توجیه کرد که این کالا نماد آمریکا نیست.

* ممنوعیت واردات آبگوشت و آب قره قاط از امریکا

هرچند در بخشنامه وزیر صنعت بر واردات کالاهایی که جنبه نمادین حضور آمریکا را دارند، تأکید شده است اما نگاهی به کالاهای موجود در فهرست کالاهای ممنوع الورود آمریکایی نشان می‌دهد که برخی از این محصولات چندان جنبه نمادین حضور آمریکا را ندارند و در مقابل، برخی کالاها مانند خودرو که کاملاً نماد حضور آمریکا است در این لیست قرار نگرفته است.

در فهرست کالاهای ممنوع الورود آمریکایی نام محصولاتی مانند سوپ و آبگوشت و فرآورده‌های مربوط به آنها، آب قره قاط (یک نوع میوه)، نان سوخاری، اشیاء عتیقه که بیش از 100 سال قدمت داشته باشند، کاغذ توالت، تانکها و سایر ارابه‌های زره‌پوش جنگی به چشم می‌خورد.

این در حالی است که در فهرست مربوطه، اسمی از محصولات عمده و گران قیمت و پر سود مانند خودرو نیامده و در واقع دولت ممنوعیتی برای واردات خودروهای آمریکایی لحاظ نکرده است.

* مجوز واردات شورولت تا سال 98

بر اساس مجوز سازمان توسعه تجارت، امکان واردات شورولت تا 29 آذرماه 98 فراهم است.

مجتبی خسروتاج، قائم‌ مقام وزیر صنعت در این مورد به فارس می‌گوید: از آنجایی که هیچ برند آمریکایی در ایران نمایندگی مجاز ندارد، یک واسطه عمانی نمایندگی برند شورولت را در ایران ایجاد کرده و واردات را امکان‌پذیر کرده است.

به این ترتیب دولت در شرایطی با واردات خودروهای آمریکایی موافقت کرده که کارشناسان اقتصادی همواره بر لزوم مراقبت از بازارهای اقتصادی ایران در مقابل سودجویی صادرکنندگان کالاهای ساخته شده به ایران تأکید داشته و نسبت به جلوگیری از خروج منابع ارزی کشور بابت واردات محصولات لوکس هشدار می‌دهند.

ارسال نظرات