لزوم کاهش ۴ میلیون بشکه‌ای تولید جهانی نفت برای اصلاح قیمت‌ها

در حالی که ادامه مازاد عرضه و کاهش رشد اقتصادی چین می تواند قیمت نفت را به ۲۰ دلار کاهش دهد اعضای اوپک باید اختلافات را کنار بگذارند و همراه با غیرعضوها ۴ میلیون بشکه در روز از عرضه جهانی نفت بکاهند.
کد خبر: ۸۶۲۰۸۲۳
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از رویترز، پیش بینی نفت 20 دلاری یک پیش بینی سخت است. ادامه مازاد عرضه و غیرقابل پیش بینی بودن وضعیت اقتصاد چین می تواند این پیش بینی را به واقعیت مبدل کند، مگر اینکه اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اختلافات خود را کنار بگذارند و روی کاهش قابل توجه تولید توافق کنند. اگر تولید کنندگان بزرگ خارج از اوپک نظیر روسیه در این فرآیند همکاری کنند، این توافق دست یافتنی خواهد بود.

قیمت نفت برنت از ابتدای سال جاری میلادی 15 درصد کاهش یافته و تعدادی از بانک های مهم بین المللی پیش بینی های خود از قیمت نفت را کاهش داده اند. مورگان استنلی اکنون پیش بینی می کند که قیمت نفت به دلیل کاهش ارزش یوان و عرضه بیشتر نفت از جانب ایران به 20 دلار برسد. گلدمن ساکس نیز در ماه نوامبر رقم مشابهی را پیش بینی کرده بود. وضعیت موجود اعضای کوچکتر اوپک را نگران کرده است.
برخی اعضای اوپک نظیر نیجریه دیروز علنا خواستار برگزاری نشست اضطراری شدند. اما احتمال اقدامی موثر از جانب اوپک بعید به نظر می رسد مگر اینکه سنگین وزن های اوپک نظیر عربستان و متحدان عرب منطقه ای اش رضایت دهند.
مانع دستیابی به این توافق بالا گرفتن تنش ها بین ایران و عربستان نیست، بلکه مانع روسیه است. بر اساس نظرسنجی رویترز، انتظار می رود بزرگترین تولید کننده نفت جهان که عضو اوپک نیست در سال 2016 به نزدیکی 11 میلیون بشکه در روز برسد که بالارین رقم از زمان فروپاشی اتحاد شوروی سابق تاکنون است.
ارسال نظرات