مبادلات مالی ایران با اتحادیه پایاپای آسیایی در سال ۲۰۱۵ با کاهش ۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و برای سومین سال متوالی در مرز صفر قرار گرفت.
کد خبر: ۸۶۲۰۶۴۱
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، مبادلات مالی ایران با اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی در سال 2015 به روند نزولی خود ادامه داد و برای سومین سال متوالی در مرز صفر قرار گرفت.

اتحادیه پایاپای آسیایی حجم کل مبادلات مالی 9 کشور عضو این اتحادیه در ژانویه تا دسامبر 2015 را 21 میلیارد دلار اعلام کرده است. مبادلات مالی درون این اتحادیه در سال 2015 نسبت به سال قبل از آن رشد 3.5 درصدی داشته است.

مبادلات مالی ایران با اعضای اتحادیه در سال 2015 تنها بالغ بر 32 هزار و 161 دلار بوده است. این رقم که نسبت به سال قبل کاهش 4 درصدی داشته است تنها معادل 1.5 درصد کل مبادلات درون این اتحادیه بوده است.

مبادلات ایران با اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی در سال های 2013 و 2014 نیز در حد صفر و به ترتیب در حدود 38 هزار دلار و 33 هزار دلار گزارش شده بود.

تا قبل از سال 2011 اتحادیه پایاپای آسیایی از رونق خوبی برخوردار بود و مبادلات مالی در درون این اتحادیه به بیش از 40 میلیارد دلار در سال می رسید. اما در ماه های نخستین سال 2011 دولت هند تحت فشار آمریکا مبادلات خود با ایران از طریق این اتحادیه را متوقف کرد و حجم مبادلات ایران در این اتحادیه به شدت کاهش یافت.

مبادلات مالی اتحادیه پایاپای آسیایی در سال 2012 با کاهش 37 درصدی نسبت به سال قبل از آن به 18.19 میلیارد دلار رسید. حدود یک میلیارد دلار از این رقم مربوط به مبادلات ایران با اعضای این اتحادیه بود که با کاهش 79 درصدی نسبت به سال 2011 مواجه شده بود.

بر اساس این گزارش اعتبارات پرداختی از سوی ایران در درون این اتحادیه در سال 2015 با کاهش 4 درصدی به 32 هزار و 161 دلار رسید. رقم اعتبارات دریافتی ایران در این سال صفر بوده است.

در حالی که توافق هسته ای ایران به مرحله اجرایی رسیده و طی روزهای آینده تحریم های غرب علیه ایران برداشته می شود انتظار می رود مبادلات مالی ایران در درون اتحادیه پایاپای آسیایی از سر گرفته شود.

ایران، هند، پاکستان، بوتان، بنگلادش، مالدیو، میانمار، سریلانکا، و نپال اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی هستند. مقر این اتحادیه در تهران قرار دارد.

ارسال نظرات