عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس گفت: از صندوق توسعه ملی به علت امتناع از اعطای تسهیلات به طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی شکایت کرده‌ام.
کد خبر: ۸۶۲۰۳۸۲
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، موسی‌الرضا ثروتی  اظهار داشت: هیئت‌امنای صندوق توسعه ملی، امسال به طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی تسهیلات نمی‌دهند و این تسهیلات تنها به متقاضیان سرمایه در گردش اعطا می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس افزود: در مکاتبه‌ای که با هیئت‌امنا، رئیس‌جمهور و وزرای مربوط داشتم، اعلام کردم این اقدام صندوق غیرقانونی است و هیئت‌امنا باید رویکرد خود را در این زمینه تغییر دهند.

وی اظهار داشت: اکنون به خاطر این اقدام خلاف قانون از صندوق شکایت کرده‌ام و هیئت‌امنای نیز قول داده‌اند که در این زمینه تغییر رویه دهند و در استان‌های کمتر توسعه‌یافته به طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی نیز تسهیلات بدهند.

ثروتی گفت: در خراسان‌شمالی، 10 واحد صنعتی کارهای اولیه طرح را انجام داده و بعضاً 30 درصد رشد دارند اما به علت این تصمیم هیئت‌امنای صندوق توسعه ملی، از تسهیلات بی‌بهره مانده‌اند.

وی در بخش دیگر سخنان خود، اعتبار ریالی صندوق توسعه ملی را در سال جاری، یک‌هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تسهیلات ارزی به هر میزان که متقاضیان درخواست کنند، اعطا می‌شود اما این تسهیلات باید به‌صورت ارزی و باقیمت روز بازگشت داده شود و به همین دلیل نیز سرمایه‌گذاران ما از تسهیلات ارزی استفاده نمی‌کنند.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم، مانه وسملقان در مجلس خاطرنشان کرد: قیمت ارز در کشور، قیمت مشخصی (ثابت) نیست و متقاضیان تسهیلات ارزی به هنگام دریافت این اعتبارات، متضرر می‌شوند.

ثروتی افزود: در نیمه نخست امسال تسهیلات گردشگری صندوق توسعه ملی، تنها به استان‌های برخوردار اختصاص یافت که با اعتراض ما روبه‌رو شد اما اخیراً، 86 میلیارد تومان تسهیلات گردشگری به استان‌های کمتر برخوردار اختصاص‌یافته است.

وی خاطرنشان کرد: سهم استان ما از این اعتبارات، اختصاص 25 میلیارد تومان به دو طرح گردشگری است.

ثروتی اظهار داشت: یک اقدام نامناسب صندوق توسعه ملی، تصویب ممنوعیت اعطای تسهیلات به طرح‌های ایجاد مرغداری و دامداری است.

وی گفت: خراسان شمالی ظرفیت خوبی برای ایجاد واحدهای مرغداری و دامداری دارد و نیاز استان به تولید گوشت مرغ، دو برابر میزان کنونی است زیرا هنوز 50 درصد از ظرفیت‌ها برای ایجاد واحدهای مرغداری خالی است و نیمی از نیاز استان به این محصول از سایر استان‌ها تأمین می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس با تاکید براینکه در واحدهای دامی نیز هنوز ظرفیت برای ایجاد واحدهای پرورش دام در این استان وجود دارد، از صندوق توسعه ملی خواست تا ممنوعیت اعطای تسهیلات ایجاد واحدهای مرغداری و دامداری در خراسان شمالی برداشته شود.

ارسال نظرات