خبرگزاری بسیج: رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با اشاره به مهاجر پذیر بودن شهرستان های استان تهران و آسیب پذیر بودن این مناطق، تقویت انجمن اولیاء و مربیان و برگزاری کلاس های آموزش خانواده را بهترین فرصت برای ارتقاء سطح دانش و آگاهی خانواده ها در جهت مقابله با هجمه های فرهنگی و آسیب های اجتماعی دانست.
کد خبر: ۸۶۲۰۲۸۸
|
۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ کوروش رومیانی، مهاجرت های بی رویه را کانون بسیاری از آسیب های اجتماعی دانست و اظهار داشت: به خاطر مهاجرت های زیاد به شهرهای اقماری شاهد تعدد و تکثر فرهنگی، در این مناطق هستیم و متاسفانه روی منفی آن بیشتر نمود پیدا می کند و بسیار هم ضربه می زند و آسیب زاست؛ رفتارهای سوء و به دور از فرهنگ و بزه هایی توسط کانون هایی که در شهر های اقماری سازماندهی، تولید و منتشر می شود، در کل منطقه و کلان شهر تهران محل آسیب و خطر می شود.

وی با تاکید بر ارائه راهکارها و فرصت هایی که موجب تقویت فرهنگی مخاطب می شود، خاطر نشان کرد: میزان مطالعه، سطح سواد، بینش و آگاهی اولیاء     سبد فرهنگی خانواده را شکل می دهد، اما آنچه ما از این سبد فرهنگی خانواده انتظار داریم در سطح مطلوب نیست و اگر هم هست خیلی کم بوده و بزهکاری و آسیب های اجتماعی چند گام جلوتر از مصرف فرهنگی است، چون تولید فرهنگی نداریم و اگر هم وجود دارد، بسیار ضعیف است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فعالیت های این اداره در سه محور خلاصه می شود، خاطر نشان کرد: آموزش خانواده، مهم ترین شاخصه هایی است که مد نظر داریم و  تلاش می کنیم که در تمامی مدارس حداقل در هر سال تحصیلی دو دوره کلاس آموزش خانواده برگزار کنیم.

 رومیانی، مشاوره خانواده را یکی دیگر از محورهای فعالیت اداره انجمن اولیاء و مربیان برشمرد و افزود: به دانش آموزان و خانواده هایی که دچار مشکلات و آسیب های اجتماعی و سختی هایی در معیشت و زندگی هستند و تاثیرات نامطلوب روحی و روانی که از همین حوزه ها متحمل شده اند با رابطه یا بی رابطه به مرکز آموزش خانواده معرفی می کنیم تا تحت نظر و درمان قرار بگیرند. وی ادامه داد: در این مراکز فعالیت هایی اعم از ارائه   مشاوره، پیشگیری و مراقبت از آسیب ها و بزه های مبتلابه خانواده انجام می شود.

رومیانی، شناسایی و رسیدگی به خانواده های کم بضاعت و بی بضاعت را از دیگر محورهای انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران دانست و گفت: اداره ما در نقش یک کارگروه عمل می کند به طوری که خیرین را شناسایی کرده و با گروه هدف را زیر پوشش قرار می دهند و هرگونه خدمات از جمله تهیه البسه، لوازم التحریر، مواد غذایی، وجه نقد و ... آنان را تهیه می کنند.

بحث کیفیت بخشی به فعالیت های عمومی انجمن اولیاء و مریبان، برگزاری انتخابات انجمن اولیاء و مربیان، برگزاری جلسات، دسته بندی و گروه بندی اولیاء از نظر تخصص، استعداد، ظرفیت، مدیریت و نظارت مطلوب بر سرویس های آمد و شد دانش آموزان و ... از دیگر برنامه های انجمن است.

این کارشناس مسائل خانواده و آموزش و پرورش، فعالیت های موازی و مجزای دستگاه های تربیتی اعم از آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، سازمان تبلیغات اسلامی، مراکز فرهنگی هنری شهرداری ها و برخی مراکز ذیربط را صرف انرژی، منابع مالی و انسانی و نیز زمان بر دانست و تصریح کرد: ما نیاز به یک استراتژی واحد داریم و باید تمام اشتراکات، برنامه ها، منابع انسانی و مالی تحت یک مدیریت واحد قرار بگیرند.

 رومیانی، با اشاره به عدم سازماندهی درست کانون های آموزش و تربیت در فرآیند های آموزشی، تربیتی و فرهنگی ایران، اظهار داشت: دستگاه های ذیربط در آموزش فرهنگی جدا از هم کار می کنند و دود این تفکیک ها و آسیبها به چشم خانواده ها می رود.  

 وی تاکید کرد که ما در مناطق و مدارس فضا را آماده کرده ایم و منابع انسانی ورزیده و مدرسان آموزش خانواده داریم اما در این بین یک معضل به نام  برنامه ریزی های مدیریتی درون مدرسه ناصحیح داریم که گاهی اوقات با شتاب و ناقص و گاهی اوقات با شتاب و تاخیر فراوان صورت می گیرد که تزلزل در برنامه ریزی باعث دوری اولیاء از برنامه آموزشی و تعلل درون مدرسه ای می شود

در بحث فراخوان اولیاء دانش آموزان برای شرکت در جلسات اولیاء و مربیان مدرسه آنها بسیار تمایل دارند در جلسات حضور پیدا کنند اما مشارکت فرهنگی اولیاء دانش آموزان تحت الشعاع نیازهای مالی مدارس قرار گرفته است و بسیاری از آنها به محض اینکه فرزندانشان صحبت از جلسه انجمن اولیاء و مربیان به میان می آورد، متاسفانه برخی خانواده ها فکر می کنند قیمت آن 10-15 هزار تومان است و مبلغی را در پاکت می گذارند به فرزند خود می دهند و خود را آسوده می کنند و برخی هم به خاطر شرایط مالی خانواده، حتی در جلسات هم شرکت نمی کنند. باید دیدگاه خانواده ها اصلاح شود، مشارکت را وجه اشتراک همه بدانیم  و مشخص کنیم  که مشارکت فقط جنبه مالی ندارد بلکه استفاده از ایده و خلاقیت، ذوق و سلیقه و تخصص و مهارت اولیاء می تواند باشد.

وی افزود: برای سال جاری 20 طرح و برنامه با نگاه ارتقاء دانش و فرهنگ اولیاء در دست اجرا داریم و روزنه هایی را که شناسایی کردیم تا ابتکارات جدید را به مدرسه تزریق کنیم. رومیانی گفت: علاقه و استقبال مادران از جلسات انجمن اولیاء و مربیان بیشتر بوده اما متاسفانه پدران به دلیل مشغله های کاری استقبال کمتری از انجمن اولیاء و مربیان می کنند؛ همچنین استقبال از جلسات در مدارس دخترانه بیشتر است و امیداوریم خلاء بین خانواده و مدرسه پر شود تا شاهد نتایج و دستاوردهای خوبی در عرصه های علمی و اخلاقی دانش آموزان باشیم.

کوروش رومیانی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همراه داشتن یا نداشتن تلفن همراه در مدرسه، اظهار داشت: ما اکنون در دوره گذار از سنتی به مدرنیته هستیم و این دوره طبیعی است و برای هر جامعه ای اتفاق می افتد، اما باید یک مدیریت مناسب و  مطلوب در این دوره بکار ببریم. اگر ما نسبت به دوره گذار بی تفاوت باشیم و فقط به تصمیمات خاص قومی مذهبی بسنده کنیم، نمی توانیم به سلامت از این دوره عبور کنیم و با بحران مواجه می شویم.

   ما باید تلاش کنیم تعامل و تبادل شایسته و نیکو بین فضای سنتی با فضای مدرنیته ایجاد کنیم؛ ما بر دیدگاه های ناسیونالیستی، قومی، بومی و محلی خود اصرار داریم اما اگر آمادگی لازم برای تعامل و ارتباط با تکنولوژی و پیشرفت و توسعه به روز نداشته باشیم  دچار تأخر فرهنگی می شویم و به بحران ها اضافه می شود. در تأخر فرهنگی به ظاهر نشان می دهیم که خیلی پیشرفته هستیم اما فرهنگ روز را نداریم و نمی توانیم پاسخگوی شرایط باشیم بنابر این، تقدم فرهنگی نیاز است.

 وی با اشاره به ضرورت استفاده از ابزار و تکنولوژی روز دنیا، خاطرنشان کرد: موبایل یک ابزار رهگیری برای خانواده و اولیای دانش آموزان محسوب می شود با توجه به اینکه فضای ( خانه تا مدرسه) محیط پر آسیبی شده است، نگرانی اولیاء بیشتر شده و برای امنیت فرزندان خود تمایل دارند گوشی همراه آنها باشد اما اینکه چرا مدرسه و آموزش و پرورش در برابر تکنولوژی و فناوری مقاومت می کند، آموزش های فرهنگی و فرهنگسازی ضعیف بوده است.

 یکی از مباحث آموزشی در کلاس آموزش خانواده دنیای مجازی و تکنولوژی است.  مربیان خانواده با توجه به شدید بودن تعصب ها و واقعیت ها، تلاش می کنند به تفاهمی با اولیاء برسند که گوشی تبلت و ... را در جهت مثبت و آموزش به کار بگیرند. قدرت نظارت و کنترل را هم اعمال کنند. در مدرسه اگر بسته فرهنگی را تحویل خانواده بدهیم  شاید به نتایجی برسیم. فنلاند یکی از پیشرفته ترین سیستم های آموزش و پرورش دنیا را دارد، این کشور ورود موبایل و وسایل ارتباطی از خانه به مدرسه را مجاز اعلام کرده تا دانش آموزان در فعالیت های آموزشی خود استفاده می کنند و برنامه هایی را در تبلت های دانش آموزان نصب کرده اند که آموزشی و تربیتی و فریز است و نمی توانند غیر از مطالب علمی، آموزشی، تربیتی و فرهنگی در جهت خلاف شاخص ها استفاده کنند. ما فقط خودمان را محدود می کنیم و  این محدودیت ها منجر به عقب ماندن می شود.

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران یادآور شد: کالبد و قد انسان از بدو تولد تا 20 سالگی رشد می کند اما قرار نیست این کالبد تا 90 سالگی هم رشد کند که این از شاخصه های طبیعت است، اما به قد و قواره دانش هر لحظه می توان اضافه کرد و تا لحظه مرگ باید دانش بجوییم و هر لحظه به طول و عرض دانش اضافه کنیم.

 

باید از کسانی که دارای ایده و اهل تفکر هستند استفاده کنیم. محدودیت ها ممکن است منجر به حذف کالبدی شود اما با تاخیر چند دهه تفکر طرح و برنامه بعد از چندین دهه با تاخیر انجام می شود.   

 

ارسال نظرات