رئیس سابق اداره بررسی‌های بازار وزارت نفت:
رئیس سابق اداره بررسی‌های بازار وزارت نفت گفت: قیمت‌های بالای 110 دلار نفت به برکت برخورداری ایران از اورانیوم 20 درصد بود اما پس از توافق هسته‌ای، قیمت نفت هم سقوط کرد.
کد خبر: ۸۶۱۹۹۹۶
|
۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدصادق معماریان  درباره دلائل سقوط قیمت نفت اظهار کرد: قیمت‌های بالای 110 دلار به برکت برخورداری ایران از اورانیوم 20 درصد به دست آمده بود. قدرت چانه‌زنی بالای ایران تاثیر این اورانیوم را در بازار به وضوح نشان می‌داد، به گونه‌ای که قیمت نفت پس از توافق هسته‌ای ایران و پذیرش اکسیده کردن اورانیوم 20 درصد حدود 30 دلار در بشکه کاهش یافت.


وقتی ایران در ژنو قبول کرد که اورانیوم 20 درصد را از بین برده و اکسیده کند، قیمت‌ها تا محدوده 70 تا80 دلار سقوط کرد. یعنی یکی از عواملی که فاکتور ژئوپلتیک را در بازار فعال نگه می‌داشت و با همان شرایط عرضه و تقاضا، قیمت را در سطح بالای 100 دلار حفظ می‌کرد اورانیوم غنی شده 20 درصد ما بود. این مسئله نشان می‌دهد که اورانیوم 20 درصد هم به لحاظ امنیت نظام و هم به لحاظ امنیت انرژی چقدر تاثیرگذار بوده است.


وی ادامه داد: به صورت واضح بعد از طرح اولیه این مسئله قیمت نفت از 110 دلار به 80 دلار در زمان اجلاس اوپک در نوامبر 2014 رسید و پس از آن تاثیر عرضه مازاد موجود در بازار نفت و متعاقبا به خاطر اختلاف شدید در اوپک و عدم انسجام آن که آقای زنگنه با بیان اینکه ما هشت کشور با چهار کشور دیگر تضاد داشتیم و از آن رونمایی کرد، به‌علاوه موضع صریح عربستان باعث شد قیمت‌ها تا 40 دلار کاهش یابد.


رئیس سابق اداره بررسی‌های بازار نفت وزارت نفت افزود: در زمان مذاکرات هسته‌ای پیشنهاد کردم در تیم مذاکره‌کننده یک رایزن انرژی هم حضور داشته باشد که تاثیر تصمیمات مذاکره‌کنندگان بر بازار نفت را ارزیابی کند. چه بسا اگر از این تاثیرات اطلاع داشتند قطعا می‌توانستند بخشی از قدرت خرید چند میلیارد دلاری را محقق کرده یا امتیازات بیشتری بگیرند.معماریان در پاسخ به این سوال که آیا می‌ارزید اورانیوم 20 درصد را بدهیم و هزینه کاهش نفت به 30 دلار را تحمل کنیم گفت: من قصد ندارم وزن‌کشی کنم، اما یک اصل منطقی و عقلی وجود دارد. شما اگر بدانید چه چیز می‌دهید و به ازای آن چه چیزی دریافت می‌کنید، قطعا وزن‌کشی‌های بهتری انجام می‌دهید. من مطمئنم دیپلماسی ما بسیار قوی است. اگر تیم ما می‌دانست که با دادن اورانیوم 20 درصد در زمان توافق نهایی قدرت خرید بسیار زیادی را از دست می‌دهد، توافق را طوری برنامه‌ریزی می‌کرد که تا آخرین لحظه آن را نگه دارد و در آخرین مرحله، اورانیوم 20 درصد را خارج می‌کردو این 6 ماهی که با قیمت 40 دلار ساختیم را با قیمت 110 دلاری نفت طی می‌کردیم. اختلاف آن در هر بشکه 60 تا 70 دلار می‌شود.


وی با اشاره به دلیل سقوط قیمت نفت در سال 2008 اظهار کرد: دلیل آن سقوط شکست آمریکا در عراق و عقب‌نشینی از آن کشور بود. رسانه‌های خارجی آن زمان نوشتند که وقتی ایران موشک جدید خود را آزمایش کرد با توجه به برد آن تحلیلگران نظامی متوجه شدند که اسرائيل زیر برد موشکی ایران است و در صورت حمله آمریکا به ایران، اسرائیل هدف قرار خواهد گرفت.

 

نقشه غربی‌ها برای انهدام اوپک
این مسئول سابق در وزارت نفت به نقش آمریکا در کاهش قیمت نفت اشاره کرد و گفت: آگر آمریکا بخواهد قیمت نفت را زیر 40 دلار نگهدارد، این یک تصمیم سیاسی است و توجیه اقتصادی نخواهد داشت.


معماریان ادامه داد: کاهش قیمت نفت، تله‌ای است که غربی‌ها گذاشته‌اند و با یک پوشش رسانه‌ای عالی مشابه یک جنگ نرم تمام عیار آن را جلو می‌برند. رسانه‌هایی مانند بلومبرگ، وال استریت ژورنال، بی‌بی‌سی و رویترز به کوچکترین خبری که باعث شود ساختار قیمت‌ها بیش از این فرو بریزد دامن می‌زنند.وی افزود: اینکه از این جا به بعد چه طرح و برنامه‌ای دارند، فقط به صورت خلاصه می‌توانم بگویم که در انتها می‌خواهند کنترل و مدیریت نفت و خصوصا قیمت‌گذاری آن را به طور کامل از دست اوپک خارج کرده و به گروه 20 منتقل کنند و از طریق نفت خام شیل، اوپک را از هم بپاشنهد و اگر ایران روی این مسئله به صورت حرفه‌ای کار نکند، قطعا بسیار بیش از آنچه در غنی‌سازی 20 درصد از دست داده از دست خواهد داد.


در این صورت اصلا چیزی به نام اوپک وجود نخواهد داشت. کما اینکه در یک سال و نیم گذشته نیز از تاثیرگذاری اوپک کاسته شده است.معماریان هشدار داد که یک میلیون بشکه مازاد عرضه یا کسری در شرایط سیاسی خاص بعضی وقت‌ها تا 10 دلار هم می‌تواند جابه‌جایی قیمت ایجاد کند. در حالت نرمال اگر دو میلیون بشکه نفت مازاد در بازار داشته باشید چهار دلار قیمت کاهش پیدا می‌کند اما در شرایط بحران تا 12 دلار قیمت‌ها را پایین می‌آورد نه 40 دلار./
منبع:  اتحادیه طلا
ارسال نظرات