علی اشرف خانلری
رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران خبرداد:
خبرگزاری بسیج: فعالیت های گسترده ای به مناسبت «هفته بسیج کاهش مصرف قند، نمک و چربی» از سوی اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در سطح مدارس صورت گرفته است.
کد خبر: ۸۶۱۹۷۸۷
|
۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با اعلام این خبر گفت: از آنجا که نمک مهم ترین علت افزایش فشار خون و فشار خون اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است، ترویج کاهش مصرف نمک، مقرون به صرفه ترین راه حل برای کاهش فشار خون به شمار می رود.

الهه حسن پور، با اشاره به اینکه مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد، متاسفانه مصرف نمک در ایران بیش از 2 برابر میزان مجاز است به همین خاطر پرداختن به موضوع کاهش مصرف نمک یکی از وظایف اصلی ما به شمار می رود. همچنین اعتقاد داریم مصرف بیش از حد روغن ها علاوه بر ایجاد چاقی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و برخی از انواع سرطان ها را افزایش می دهد و بروز بیماری های غیر واگیر ارتباط مستقیم با مصرف روغن ها و چربی ها دارد.

علاوه بر آن اگرچه قند و ترکیبات حاوی قند کالری زیادی برای بدن تامین می کند اما متاسفانه فاقد مواد مغذی لازم برای بدن هستند و سهم ناچیزی از انرژی دریافتی روزانه را تامین می کنند. بر اساس بررسی های انجام شده شاهد آن هستیم که بیش از نیمی از مردان و زنان بزرگسال دچار اضافه وزن و چاقی هستند بدین منظور اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با تاکید بر تغذیه سالم از جمله شیر و فرآورده های لبنی، سبزیجات و کاهش مصرف فست فودها و ارائه سرفصل های مهم آموزشی، همایش، سمینار و کارگاه آموزشی با مشارکت طیف وسیعی از دانش آموزان، اولیاء و همکاران فرهنگی در مدارس کلیه مناطق تابعه پرداخته است.

حسن پور از فرهنگسازی بر روی مواد غذایی ایمن، رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب از طریق برگزاری مسابقات هنری، علمی و فرهنگی خبرداد و افزود: در این راستا دریافت کارت صحت سلامت خدمتگزاران و سرایداران و کلیه افرادی که به هر نحوی با مواد غذایی در مدارس ارتباط دارند، در سرلوحه فعالیت ها قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: دستورالعمل اجرایی پایگاه تغذیه سالم به مدارس ارسال و بر اجرای آن تاکید شده است. در این دستورالعمل بر عرضه مواد خوراکی مجاز و ممنوعیت عرضه خوراکی های غیر مجاز و غیر استاندارد تاکید شده است؛ همچنین مصرف صبحانه و میان وعده سالم با ارزش غذایی مناسب برنامه ریزی شده است و کلیه مراقبین سلامت به ترویج این فرهنگ در مدارس تابعه پرداختند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در ادامه گفت: مسابقه نقاشی با موضوع ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، ویژه مدارس ابتدایی، مسابقه قصه نویسی ( پایگاه تغذیه سالم، دانش آموز سالم)، ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول و مسابقه بزرگ عکس و فیلم کوتاه در مدارس متوسطه دوم با موضوع تغذیه سالم، دانش آموز سالم برگزار شده است.

همچنین در راستای تغذیه سالم دانش آموزان و به منظور ارائه خدمات سلامت محور، کلیه دانش آموزان دختر دوره اول و دوم متوسطه علاوه بر آموزش های تغذیه سالم، مکمل آهن یاری دریافت می کنند و مگادوز و ویتامین dبرای دانش آموزان دوره اول متوسطه در حال اجرا است.

حسن پور اظهارامیدواری کرد: با استمرار آموزش ها و نهادینه شدن آن در رفتار دانش آموزان، گام موثری در ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان و کاهش بیماری های غیر واگیر برداشته باشیم.

وی با اشاره به افزایش وزن دانش آموزان در صورت کم تحرکی، تاکید کرد: افزایش تحرک جسمانی و فعالیت های بدنی در کنار تغذیه سالم و نوشیدن آب به میزان کافی برای دانش آموزان ضرورت دارد.

  

ارسال نظرات