عضو مالی و بانکی تیم مذاکره کننده هسته‌ای خبر داد

مذاکره با ۳ شرکت بین المللی بیمه برای فعالیت در ایران

عضو مالی و بانکی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با بیان اینکه مذاکراتی با بیمه‌های اعتباری بین‌المللی هرمس، کوفست و ساچه صورت گرفته است گفت: امیدواریم قبل از سفر ریئس جمهور به ایتالیا و فرانسه مسائل مربوط به بیمه‌های اعتباری یاد شده حل و فصل شود.
کد خبر: ۸۶۱۹۶۸۶
|
۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالرسول دُری اصفهانی در نشست با هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و مدیران بانکی کشور اظهار کرد: بانک مرکزی در سه ماه گذشته تلاش کرده که روابط کارگزاری با بانک‌های بین‌المللی ایجاد کند که در این زمینه موفقیت‌هایی نیز کسب کرده است. برخی بانکهای بین‌المللی این مهم را پذیرفته‌اند که روابط کارگزاری با ایران داشته باشند.

وی افزود: در کنار برقراری روابط کارگزاری باید به این مهم توجه کرد که برقراری روابط بیمه‌های اعتبار صادراتی نیز بسیار مورد اهمیت است چرا که با اجرای برجام اجازه گشایش اقتصادی به ایران داده می‌شود و بانکها برای تداوم فعالیت‌‌های بانکی و تامین مالی خود پشتیبانی می‌شوند. 

مشاور بانک مرکزی ادامه داد: گشایش اعتبار اسنادی آسانترین مسئله پیش روی بانکی در دوره برجام است. مسئله مهمی نیز به شمار می‌رود اما مهمتر از این امر لزوم جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که پشتیبانی آنها مستلزم ورود بیمه‌های اعتباری بین‌المللی است. 

دری اصفهانی گفت: اگر یک سرمایه‌گذار خارجی منابع ارزی خودرا به ایران آورد باید فاینانس را از طریق موسسات بین‌المللی مالی صورت داد اما این موسسات پوشش بیمه‌ای، صندوق‌های ضمانت خود را نیاز دارند تا ریسک‌ها را از بین ببرند. 

وی اضافه کرد: در این ارتباط مذاکراتی با بیمه‌های اعتباری بین‌المللی از جمله، هرمس، کوفست و ساچه مذاکراتی انجام شده اما اولین شرط آنها برای برقراری روابط بیمه‌ای این است که ایران معوقات خود را پرداخت کند. 

عضو مالی و بانکی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران یادآور شد معوقات ایران به سیستم‌های بیمه‌ای در سالهای گذشته به دلیل کمبود منابع مالی کشور ناشی ازتحریم‌ها و مسائل حمل و نقل پول است. 

وی گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که قراراداد بعدی که با این موسسات بیمه‌ای منعقد می‌شود چه شرایطی دارد ضمن اینکه سرمایه‌گذاران نیز نگران برقراری مجدد تحریم‌ها هستند. 

دری اصفهانی گفت: امیدواریم که قبل از سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه مسائل مربوط به بیمه‌های اعتباری یاد شده حل و فصل شود. 

* نوسانات نرخ ارز پایدار نخواهد ماند

عضو مالی و بانکی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران همچنین در خصوص نوسانات ارزی موجود در بازار گفت: مطمئنا این نوسانات پایدار نیست، زیرا در حال حاضر عرضه و تقاضای ارز و دسترسی به ذخایر ارزی ناچیز است اما از روز اجرای برجام تمام ذخایر بانک مرکزی آزاد شده و عرضه بالا می‌رود.

وی یادآور شد: افرادی که در حال حاضر با هیجان زیادی اقدام به خرید ارز می‌کنند بدانند که این نوسانات و افزایش نرخ ارز پایدار نیست و قیمت‌ها شکسته می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار