نفت ارزان، جشن کریسمس روس‌ها را خراب کرد

رسیدن قیمت نفت به پایین ترین رقم ۱۲ سال اخیر در جریان جشن سال نوی روسیه و تعطیلات کریسمس مسیحیان اورتودوکس بدان معناست که کارمندان این کشور وقتی این هفته به سر کار خود برمی گردند، باید خود را برای روزهایی سخت تر آماده کنند.
کد خبر: ۸۶۱۹۶۸۵
|
۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰


به گزارش خبرگزاری بسیج،به نقل از رویترز، رسیدن قیمت نفت به پایین ترین رقم 12 سال اخیر در جریان جشن سال نوی روسیه و تعطیلات کریسمس مسیحیان اورتودوکس بدان معناست که کارمندان این کشور وقتی این هفته به سر کار خود برمی گردند، باید خود را برای روزهایی سخت تر آماده کنند.
آشفتگی در بازارهای بورس و ارز چین که در طی تعطیلات 10 روزه سال نو در روسیه بازارهای دنیا را به هم ریخته، موجب شده تا قیمت نفت برنت به حدود 32 دلار برسد که پایین تر از 45 دلار ابتدای ماه دسامبر و نزدیکتر از هر زمان دیگری به رقم 20 دلاری است که موسسه گلدمن ساکس پیش بینی کرده است.
سقوط قیمت نفت از 100 دلار در هر بشکه در اواسط سال 2014 به 32 دلار، روسیه را که حدود نیمی از درامدهای بودجه ای خود و 40 درصد صادراتش را به نفت متکی است، با مشکلات جدی مواجه ساخته است. کاهش اخیر قیمت نفت، مشکلات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را در آستانه انتخابات 2018 بیش از پیش پیچیده کرده است.
ارزش روبل به دلیل حجم پایین معاملات داخلی در طول تعطیلات هفته گذشته تنها 2 درصد کاهش یافت، اما قیمت 75 روبلی هر دلار آمریکا با رقم تاریخی 80.1 روبل در ازای هر دلار که 13 ماه قبل به ثبت رسید، فاصله چندانی ندارد.
اگر قیمت نفت در سطح 30 دلار یا کمتر از آن باقی بماند، ذخایر مالی روسیه در طی اندکی بیش از یک سال آینده خالی خواهد شد.
به گفته کریستوفر گرنویل، مدیر موسسه مشورتی تراستد سورسز، کسری بودجه روسیه (3 درصد تولید سالانه اقتصادی) بر اساس نفت بشکه ای 50 دلار تخمین زده شده بود و دولت این کشور امیدوار بود از طریق استقراض و برداشت از صندوق ذخایر ملی این شکاف را پر کند. اما اکنون که قیمت نفت به 30 دلار رسیده، کسری بودجه روسیه به 5 درصد یا بیشتر خواهد رسید. اگر این اتفاق رخ دهد، پوتین ممکن است ریسک افزایش مالیات ها و کاهش هزینه ها را که موجب کاهش اقبال رای دهندگان خواهد شد به جان بخرد و این وضعیت موجب فرو رفتن بیشتر اقتصاد روسیه در رکود خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار