رئیس جمعیت هلال‌احمر:

پیشگیری، کاهش ریسک، آمادگی، مقابله و بازیابی باید اولویت ملی شود

رئیس جمعیت هلال‌احمر پیشگیری، کاهش ریسک، آمادگی، مقابله و بازیابی را مهم‌ترین بخش‌های مدیریت بحران دانست و تاکید کرد: اگر این موضوعات اولویت ملی ما نشود موفق نخواهیم شد.
کد خبر: ۸۶۱۹۵۷۲
|
۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج ، سیدامیر محسن ضیایی رئیس جمعیت هلا‌ل احمر در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با شهرداری تهران و در همایش رونمایی از طرح مدارس آماده گفت: امروز گام مهمی در مقابله با بحران‌های دست  ساز و طبیعی برداشتیم.

وی با تبریک به شهردار تهران گفت: به او تبریک می‌گویم که برای اجرای طرح‌های آموزش همگانی و ایمن‌سازی مدارس پیشگام شده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تهران را پرجمعیت‌ترین و پر چالش‌ترین شهر کشور دانست و گفت: اگر طرحی در تهران با موفقیت اجرا شود در سایر نقاط نیز می‌توان آن را اجرایی کرد.

به گفته ضیایی در قرن 21 شدت و تعداد حوادث افزایش پیدا کرده چرا که شهرنشینی بدون برنامه و توسعه غیرمتقارن موجب شده تا 66 درصد در شهرها به صورت غیراستاندارد ساکن شوند.

وی با اشاره به حاشیه نشین‌های شهر تهران گفت: 836 میلیون نفر در دنیا در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که اینها بر مخاطرات شهری می‌افزاید.

رئیس جمعیت هلال‌احمر به اقدامات کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: آنها توانسته‌اند با اقداماتی که انجام داده‌اند از میزان خسارات به شدت بکاهند.

وی ادامه داد: در مدیریت بحران باید پیشگیری، کاهش ریسک، آمادگی و مقابله کامل و بازیابی را در دستور کار قرار داد و در کشوری به وسعت ایران باید ببینیم چه مقدار در پیشگیری کاهش ریسک، آمادگی، مقابله و بازیابی آماده است.

ضیایی تاکید کرد: تا وقتی این موضوعات تبدیل به اولویت ملی نشود نحوه نگرش ما این خواهد بود که منتظر وقوع حادثه خواهیم نشست و به همین علت در امدادرسانی، مقابله و بازیابی موفق نمی‌شویم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: ایران همانطور که می‌دانیم یک کشور حادثه‌خیز است و ششمین کشور از نظر وقوع حوادث به شمار می‌رود و ما غیر از زلزله و سیل حوادثی داریم که هر روز ما را به خود مشغول می‌کند بنابراین باید یک کار ملی انجام دهیم و همه بخش‌ها را متوجه آن کنیم.

ضیایی بودجه سالانه مقابله با حوادث در دنیا را 1500 میلیارد دلار دانست و گفت: در کشور ما نیز برای مقابله و تاب‌آوری مردم هزینه زیادی شده است و ما باید آموزش همگانی را مد نظر قرار دهیم.

وی به طرح مدرسه آماده اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم تاثیرگذاری کارهای خود را ببینیم باید فرهنگ‌سازی را از مدارس آغاز کنیم. چرا که مدارس جای مناسبی برای آموزش است و چون تاثیرگذاری خوبی بر خانواده‌ها و جامعه دارد.

ضیایی اولین امدادگر را در موقع حوادث فردی دانست که جان سالم به در برده و گفت: این فرد باید تا زمان رسیدن امدادگران وظایف امدادی خود را ایفا کند و به همین علت می‌ گوییم آموزش همگانی اهمیت زیادی دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار