همزمان با سفر وزیر انرژی پاکستان به تاجیکستان، دور جدید بررسی چگونگی انتقال برق از «دوشنبه» به «اسلام آباد» صورت خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۶۱۹۳۶۴
|
۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳

  به گزارش خبرگزاری بسیج، دوشنبه، «خواجه محمد عاصف» وزیر انرژی و آب پاکستان در راس یک هیئت عالی رتبه امروز وارد «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان خواهد شد.

وی در این سفر با مقامات تاجیکستان دیدار خواهد کرد و در دورنمای اجرای پروژه خط انتقال نیروی برق از تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان و پاکستان (کاسا 1000) را بررسی خواهد کرد.

وزیر انرژی و آب پاکستان در طول سفر 2 روزه خود از تاجیکستان با مقامات این کشور ملاقات و از نیروگاه برق آبی «نارک» دیدن خواهد کرد.

«شیرعلی جانان اف» سفیر تاجیکستان در پاکستان در این زمینه گفت: بررسی دورنمای اجرای پروژه کاسا 1000 که هزینه آن بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده است از موضوعات محوری این ملاقات محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در چارچوب این طرح تاجیکستان در سال 2018 به پاکستان به مقدار 1000 میگاوات نیروی برق انتقال دهد. سهم قرقیزستان بر طبق این قرارداد 300 میگاوات می‌باشد.

دوشنبه و اسلام آباد در ماه نوامبر سال گذشته اعلام داشتند که ساخت این طرح در بهار سال 2016 آغاز خواهد شد.

25 نوامبر سال گذشته وزرای انرژی تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و پاکستان در ترکیه توافق‌نامه نهایی پروژه کاسا 1000 را امضا کردند که بر طبق آن دوشنبه و بیشکک به افغانستان و پاکستان سالیانه به مقدار 1300 مگاوات نیروی برق انتقال می‌دهند.

برای اجرای این طرح بایستی تاجیکستان 320 میلیون دلار، قرقیزستان 209 میلیون دلار، افغانستان 354 میلیون دلار و پاکستان 209 میلیون دلار سرمایه گذاری کنند.

ارسال نظرات