«اکنون تلاش های روحانی با یک دیوار برخورد کرده است… این موضوع به احتمال زیاد تاثیر بدی برای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس در ماه آینده به همراه خواهد داشت.»
کد خبر: ۸۶۱۹۲۶۳
|
۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، روزنامه انگلیسی گاردین (Guardian) در گزارشی تحت عنوان "افزایش تنش ها با عربستان سعودی، خبری بد برای روحانی و اصلاح طلبان ایران است” به تحولات تحولات اخیر و تاثیر آن بر دولت ایران پرداخته است.


در این گزارش آمده است: «جنگ لفظی میان ایران و عربستان سعودی و اخلال در روابط دیپلماتیک دو کشور، خبرهایی بد برای حسن روحانی، رییس جمهور ایران، و تلاش های وی برای خروج ایران از انزوا است. این موضوع همچنین تهدیدی برای گسترش تنش های فرقه ای در منطقه و افزایش بحران در خاورمیانه است.


حمله جمعیت خشمگین در سوم ماه جاری میلادی به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد در اعتراض به اعدام شیخ نمر توسط عربستان سعودی، یادآور حمله به سفارت آمریکا در ابتدای انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران [تسخیر لانه جاسوسی] و سفارت انگلیس در سال ۲۰۱۱ بود.

حمله اخیر به سفارت عربستان تنها موجب بدنامی ایران است؛ موضوعی که روحانی و وزیر امور خارجه اش، محمد جواد ظریف، پیش از این به سختی برای اصلاح آن تلاش کرده اند. روحانی در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از تعهد ایران به صلح، گفتگو و اعتدال سخن به میان آورد

در ادامه این گزارش از دستیابی به توافق هسته ای و دعوت شدن به مذاکرات صلح سوریه به عنوان موفقیت های قابل توجه "تیم روحانی/ظریف” یاد شده و ضمن "تندرو” خواندن مخالفان دولت، آمده است: «اما موفقیت های روحانی بازگشت ناپذیر نیست. منتقدان روحانی او را به خاطر امتیازدهی بیش از حد و ضعیف بودن در مقابل مستکبران بین المللی و منطقه ای یا همان آمریکا و عربستان سعودی، محکوم کرده اند.

تندروها او را به عبور از خطوط قرمز در توافق هسته ای متهم کرده و موضعگیری دولت در فاجعه منا که به کشته شدن بیش از ۴۰۰ زائر ایرانی انجامید، را زیر سئوال می بردند. اعدام شیخ نمر فرصتی به آن ها داد تا در یک حرکت هم عربستان سعودی را به شدت مورد انتقاد قرار داده و هم دولت روحانی را تضعیف نمایند.
قطع روابط دیپلماتیک با عربستان، دولت روحانی را در موقعیتی بسیار دشوار قرار داده است. روحانی تلاش کرده است که در واکنش به عربستان، محکم اما شمرده و حساب شده عمل نماید، بدون آنکه ضعیف به نظر برسد. او اعدام شیخ نمر را یک حرکت سیاسی برای خاموش کردن مخالفان و نقض حقوق بشر خوانده است اما پا را از این فراتر نگذاشته است.

در پی حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، روحانی این حملات را محکوم کرده و از وزارت کشور خواست چنین اعمال افراط گرایانه را پیگرد قانونی نماید

در ادامه این گزارش ضمن اشاره به صف بندی بحرین و سودان پشت سر عربستان سعودی و احتمال افزایش تنش های فرقه ای در منطقه پس از تحولات اخیر آمده است: «تنش های فرقه ای برای همه مخرب است اما ایران و بویژه چشم انداز روحانی برای ایران، بیشتر از همه صدمه خواهند دید چرا که این موضوع ایران را با دوستان شیعه خود در یک طرف قرار خواهد داد و اتهام ایران به پیگیری یک دستور کار فرقه ای در منطقه را تایید خواهد کرد.
در انتهای این گزارش آمده است: «اکنون تلاش روحانی برای عادی سازی روابط ایران با جامعه جهانی و کشورهای همسایه با یک دیوار برخورد کرده است. تحولات اخیر تهدیدی بر خنثی شدن دستاوردهای او در صحنه بین المللی و موجب تضعیف توان وی در مقابل منتقدان داخلی است.

این موضوع به احتمال زیاد تاثیر بدی برای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس در ماه آینده به همراه خواهد داشت. اصلاح طلبان معمولا در دوران بحران رای خوبی نداشته اند. در حالی که عملکرد بین المللی روحانی و امضای توافق هسته ای یک منبع خوش بینی برای آن ها است، رکود اخیر و ابراز وجود روز افزون جناح تندرو و محافظه کار، نشانه خوبی برای استیلاء اصلاح طلبان در مجلس آینده نیست

ارسال نظرات
پر بیننده ها