خبرهای داغ:
رئیس سازمان حج و زیارت در دیدار با خانواده های جانباختگان منا در شهرضا:

نهیب رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عربستان کارگشای تحویل قربانیان منا شد.

سعید اوحدی در دیدار با خانواده های جانباختگان منا در شهرضا گفت :نهیب رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عربستان کارگشای تحویل قربانیان منا شد.
کد خبر: ۸۶۱۹۱۰۴
|
۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از شهرضا، سعید اوحدی ظهردر محل فرمانداری شهرستان شهرضا با خانواده جان باختگان مظلوم فاجعه منا دیدار و با آنان ابراز همدردی کرد.وی در این مراسم دیدار با خانواده‌های داغدیده فاجعه منا را وظیفه خود دانست و اظهار داشت: در موسم حج به حکم وظیفه با کاروان‌های آسیب دیده دیدار داشتیم و هم اکنون در ایران نیز عیادت و همدردی با خانواده های داغدیده در برنامه است.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور در سخنانش به جایگاه والای جان باختگان این فاجعه تلخ اشاره کرد و افزود: این فاجعه داغ سنگینی بر قلب های مسلمانان گذاشت، این جان باختگان مظلوم عرفات را درک کرده بودند و بر اساس روایات کسی که عرفات را درک کند تمام گناهانش آمرزیده می شود و اینها مشعر را درک کردند و مظلومانه در مسیر رمی جمرات به لقاءالله پیوستند.
وی وقوع فاجعه منا را نتیجه سوء مدیریت و سوء تدبیر طرف سعودی دانست و بیان کرد: در ساعات اولیه پس از وقوع حادثه ستاد منا وارد عمل شد و با تشکیل ستاد بحران در منا با ۷ کمیته و ساختار و وظایف مشخص ، امداد رسانی به آسیب دیدگان و شناسایی جان‌باختگان آغاز شد.
اوحدی بیان کرد: در حال حاضر پیکر های همه ۴۶۱ جان باخته ایرانی فاجعه منا شناسایی شده است و در این خصوص به وعده خود عمل کرده ایم.
وی در خصوص درخواست برخی از خانواده های جان باختگان مبنی بر درج عنوان شهید برای جان باختگان این فاجعه تلخ گفت: در این خصوص با نماینده ولی فقیه مذاکره شده است و موضوع در حال بررسی است.
وی افزود: در خصوص روند اداری انحصار وراثت و امور مالیاتی آسیب دیدگان فاجعه منا نیز با دستگاه های مرتبط مذاکرات لازم صورت گرفته است تا نهایت مساعدت را با خانواده های قربانیان این فاجعه تلخ داشته باشند.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور در خصوص بیمه زائران حج نیز گفت: امسال پوشش بیمه ای زائران دارای بالاترین سقف بوده است.
وی با اشاره به بخش‌هایی از جزئیات فاجعه جان باختن شمار زیادی از حجاج بیت الله الحرام در سرزمین منا، گفت: در ساعت ۸:۳۰ روز عید قربان در مشعر برای سرکشی از حجاج و محل استقرار آنها حاضر شدیم و پس از آن با حضور در سرزمین منا از وضعیت انجام اعمال حج بازدید کردیم.
وی بیان کرد: در ساعت ۹ صبح از بروز مشکلاتی در رمی جمره اطلاع پیدا کردیم، یکی از باسابقه‌ترین نیروهای سازمان حج زیارت به نام بیات مسئول نظارت بر رمی جمره بود و یکی دیگر از نیروهای با تجربه سازمان نیز مسئول نظارت بر اعمال منا بودند.
اوحدی گفت: به دنبال تماسی که با مسئول نظارت بر رمی جمره داشتیم، ایشان در ابتدا اعلام کردند که نخستین گروه زائران ایرانی اعمال رمی جمره را انجام داده اند و در حال خروج از محل هستند، اما تا این لحظه کسی از وقوع حاثه اطلاع نداشت.
وی تصریح کرد: بی تدبیری پلیس عربستان سبب شد به دنبال انسداد مسیر دسترسی به خیابان اصلی، مسیر خیابان ۲۰۴ باز شود و حجاج به ناچار وارد این خیابان شدند.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور تصریح کرد: این بی‌تدبیری سبب بروز یکی از بزرگترین فجایع موسم حج شد، پس از اطلاع از وقوع این حادثه، معاون سازمان حج و زیارت و مسئول امداد هلال احمر با ۲۰ گروه امدادی به محل اعزام شدند.
وی اظهار داشت: متأسفانه بی‌تدبیری مسئولان عربستانی سبب شد پس از وقوع حادثه در حدود ساعت ۸:۵۰ نیروهای امدادی ایران در ساعت ۱۲ به محل حادثه برسند اما در این زمان تمامی مسئولان اجرای سازمان حج و زیارت از سوی پلیس عربستان دستگیر و نیروهای امدادی هم با محدودیت شدید مواجه شدند.
اوحدی تصریح کرد: دولت عربستان نمی خواست عمق این فاجعه معلوم شود بنابراین در ساعت ۵ عصر فضای امنیتی در منطقه حاکم کرد.
وی گفت: در شب وقوع حادثه رهبر معظم انقلاب طی پیامی خواستار اطلاع‌رسانی شفاف مسئولان حج و زیارت به مردم شدند که به دنبال دریافت این پیام در جلسه مدیریت بحران اعلام و بر اجرای آن تأکید شد.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور افزود: در روز نخست وقوع حادثه بیش از هزار نفر از حجاج مفقود بودند، برخی مجروحان را تا فاصله ۱۸۰ کیلومتری انتقال و در بیمارستان‌ها بستری کرده بودند، سردخانه بیمارستان منا حداکثر ظرفیت پذیرش هزار جسد را داشت و این در حالی بود که این حادثه بیش از ۷۰۰۰ نفر جانباخته داشت.
وی اظهار داشت: به علت نقص سیستم انتقال اجساد، ۲۵ تریلر و کانتینرهای غیر استاندارد به این اقدام اختصاص یافته بود، این اقدام به حدی غیر قابل قبول است که وزیر بهداشت کشورمان در بدو ورود گمان نمی‌کردند خبر انتقال اجساد با تریلر صحت داشته باشد.
اوحدی گفت: شاید حدود ۵ میلیمتر آب و خونابه اجساد جانباختگان این فاجعه در خیابان ها و سنگ فرش‌های محل وقوع حادثه وجود داشت که بخشی از عمق این فاجعه را نشان می‌داد.
وی بیان کرد: تا این لحظه وضعیت تمامی جانباختگان منا مشخص شده است، افرادی که تمایل داشته‌اند به ایران بازگردانده شده اند و افرادی که تمایل داشته‌اند نیز در مقبره الشهدای عربستان دفن شده‌اند.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور افزود: سخنرانی کوبنده رهبر معظم انقلاب در شهرستان نوشهر خطاب به مسئولان عربستانی مبنی بر لزوم تعیین تکلیف وضعیت حجاج ایرانی را مهمترین عامل در تغییر موضع سران این کشور بود.
وی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با حضور وزیر بهداشت ایران برگزار شد، وزیر بهداشت عربستان با یک بی‌ادبی سیاسی در جلسه حاضر نشد و قائم مقام امیر مکه به جای وی به سخنرانی کرد و در این جلسه پس از دریافت متن سخنان رهبر انقلاب، این مسئول سعوی با حالتی دگرگون شده از مسئولان ایرانی عذرخواهی کرد.
اوحدی اظهار داشت: دولت وهابی عربستان تصمیم قطعی بر دفن کلیه جانباختگان منا داشت اما پیگیری مسئولان ایرانی و به ویژه خطابه کوبنده رهبر معظم انقلاب اسلامی آنها را از این تصمیم، حداقل در مورد جانباختگان ایرانی منصرف کرد.
 رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان در پایان به سوالات خانواده های جان باختگان حاضر در مراسم پاسخ داد.
در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان شهرستان شهرضا برگزار شد، در ابتدا کلیپی از مراسم تشییع پیکرهای جان باختگان مظلوم فاجعه منا به نمایش گذاشته شد.
در ادامه این برنامه فرماندار شهرضا، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص آسیب دیدگان فاجعه منا ارائه داد  و به رئیس سازمان حج و همکاران وی برای پیگیری امور آسیب دیدگان فاجعه تلخ منا و بازگرداندن پیکرهای جان باختگان به کشور خداقوت گفت.
محسن گلابی اظهار داشت: مراسم تشییع پیکرها در چند مرحله انجام شد و هر بار این مراسم پررنگتر و با شکوه تر برگزار می شد.
گفتنی است رئیس سازمان حج و همراهان پس از این مراسم در گلزار شهدای شهرضا حضور یافته و بر مزار مهاجران الی الله و جان باختگان مظلوم فاجعه منا فاتحه خوانده و ادای احترام کردند.
در فاجعه تلخ منا که همزمان با عید قربان در مسیر رمی جمرات به وقوع پیوست، بسیاری از زائران کشورهای مسلمان جان خود را از دست دادند که ۴۶۱ زائر ایرانی نیز جزء قربانیان مظلوم این فاجعه تلخ بودند.
  کاروان ۱۳۰۷۷ حج تمتع شهرضا با ۱۴ کشته بیشترین جان‌باختگان را در استان اصفهان دارد که ده از نفر از آنان اهالی شهرستان شهرضا بودند.

ارسال نظرات