کشاورز گفت:‌ طبق آمارها، بیش از ۶۳ درصد مردم که عموما ازاقشار متوسط و پایین جامعه هستند به خاطر ارزان تر بودن برنج خارجی وعدم توان خرید برنج ایرانی از این نوع برنج مصرف می کنند.
کد خبر: ۸۶۱۸۹۸۷
|
۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران معتقد است: میزان تولید داخلی ما با میزان برنج مصرفی در کشور تناسبی نداشته و کشور به طور متوسط به واردات بیش از ۱.۵ میلیون تن برنج در سال نیازمند است. از سوی دیگر اختلاف قیمت برنج ایرانی و خارجی آن قدری هست که مشتری برای خرید برنج قبل از هر چیزی به جیب خود فکر کرده و قیمت برنج را اولین ملاک خود برای خرید قرار دهد. از سوی دیگر قیمت های جهانی برنج در چند ماه اخیر به شدت کاهش یافته که طبعا باید بر قیمت برنج های وارداتی نیز موثر باشد. در این میان گمرک ایران معتقد است: قیمت پایه برنج برای اخذ تعرفه های گمرکی تغییری نخواهد کرد و ارزش پایه بر اساس قیمت جهانی برنج در سال گذشته تعیین خواهد شد.

از سوی دیگر مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به کمبود میزان تولید برنج داخلی می گوید: به دلیل کمبود عرضه برنج ما مجبور به واردات برنج هستیم در این میان بیش از ۶۰ درصد مردم ایران به دلیل گرانی برنج ایرانی، توان خرید این برنج را ندارند. لذا افزایش قیمت برنج خارجی مستقیما بر سبد غذایی مردم تاثیر منفی خواهد گذاشت. گفتگوی تفصیلی پایگاه خبری- تحلیلی تراز با دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران درباره میزان واردات، دلایل بالا بودن هزینه تمام شده تولید در ایران، تعرفه های گمرکی و احتمال قاچاق برنج در ادامه می آید:

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران درباره برداشت اشتباه تغییر تعرفه ها براساس قیمت جهانی برنج به خبرنگار تراز گفت: متاسفانه گاها موارد و موضوعات اشتباهی توسط افراد مسئول مانند نمایندگان مجلس در جامعه و رسانه ها مطرح می شود که جای تعجب فراوان دارد. وی درباره میزان تعرفه های گمرکی افزود: تعرفه در قوانین کشور یک پارامتر ثابت است که در قانون پیش بینی و تایید می شود. کشاورز ادامه داد: از زمانی که واردات برنج رفع ممنوعیت شده است میزان این تعرفه ها که ۴۰ درصد قیمت برنج به همراه ۵۰۰ تومان سود بازرگانی برای هرکیلو، ثابت بوده است.دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار داشت: باید توجه داشت برای اخذ تعرفه ۴۰ درصد رقمی ملاک قرار می گیرد که مسئولان گمرک آن عدد را به عنوان پایه ارزشی آن کالا مطرح می کنند. در ۳ سال گذشته دفتر تعیین ارزش گمرک برای تعیین پایه ارزش برنج ،انجمن ارزش ها  را به عنوان یک مرجع رسمی اعلام می کرد.که ما نیز تمام قیمت ها را از انجمن های تخصصی کشورهای صادرکننده، وارکنندگان داخلی و تولیدکنندگان خارجی گرفته و با گرفتن میانگین، عددی را به آنها ارائه می دادیم.


وی خاطرنشان کرد: متاسفانه، در یک سالی که واردات برنج ممنوع بود گمرک به دلیل عدم ثبت سفارش برنج مدعی بود: چون ثبت سفارشی صورت نمی گیرد دلیلی نیز برای تعیین و تغییر قیمت پایه وجود ندارد. کشاورز افزود: علی رغم اینکه ما رسما قیمت ها را اعلام کرده بودیم به محض رفع ممنوعیت واردات، گمرک همان قیمت پایه سال قبل را برای برنج های وارداتی در حالی تعیین کرد که قیمت های جهانی به شدت کاهش یافته بود.
وی با اشاره به تغییرات قیمت جهانی برنج تصریح کرد: قیمت هر تن برنج هندی با تلورانس ۵ درصد که قبلا ۱۰ درصد بوده است در حال حاضر ۸۹۵ دلار از سوی گمرک اعلام شده است. این واردکننده برنج ادامه داد: این در حالی است که ارزش واقعی هر تن برنج ۷۰۰ دلار است. یعنی با تعیین قیمت ۸۵۰ دلار ۴۰ درصد اخذ تعرفه گمرکی عدد بزرگتری خواهد شد. که در این میان فاصله ۷۰۰ تا ۸۹۵ دلار چیزی حدود ۱۹۵ دلار است. کشاورز تصریح کرد: یعنی در ازای هرتن برنج ۱۹۵ دلار به صورت ارز از کشور خارج و منابع ارزی ما به هدر می رود. ضمن اینکه هر دلار با قیمت ۳ هزار تومان به ما فروخته می شود که این موضوع به معنای ضرر ۷۰۰ تومانی دولت در ازای هر دلار است.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج در ادامه گفتگوی خود گفت: حتی اگر ۵ درصد تلورانس را، از مبلغ موجود کم کرده و قیمت هر تن برنج را ۸۵۰ دلار در نظر بگیریم باز در هرتن برنج ۱۵۰ دلار اختلاف قیمت وجود دارد که ما بارها با محاسبات و عدد و رقم به دوستان ثابت کرده ایم که عدم کاهش ارزش پایه علاوه بر واردکنندگان حتی به ضرر دولت و مردم تمام خواهد شد.


وی درباره دلایل عدم کاهش ارزش های پایه برنج توسط گمرک تصریح کرد: متاسفانه توجیهی که توسط مسئولین گمرک و دولت صورت می گیرد این است که اگر قیمت برنج های خارجی ارزان شود تولید داخلی مورد تهدید قرار می گیرد. کشاورز بیان داشت: این در حالی است که فصل برداشت برنج داخلی تمام شده و الان برنج های موجود دست دلال ها و کارخانه داران است. وی ادامه داد: اگر دولت با این اقدامات باعث گران شدن برنج شود این افزایش قیمت ها از سفره مردم خارج شده و هیچ نفعی نیز به کشاورزان نخواهد رسید.این فعال بازار برنج خاطرنشان کرد: طبق آمارها، بیش از ۶۳ درصد مردم که عموما ازاقشار متوسط و پایین جامعه هستند به خاطر ارزان تر بودن برنج خارجی وعدم توان خرید برنج ایرانی از این نوع برنج مصرف می کنند. وی با طرح سوالی از مسئولین دولت یازدهم پرسید: چرا باید به نام حمایت از تولید ملی ۶۳۰ تومان قیمت ها را افزایش دهیم که در نتیجه آن مصرف کننده ایرانی متضرر شود.


کشاورز در ادامه گفتگو افزود: سود بازرگانی که ۵۰۰ تومان برای هرکیلو برنج از واردکنندگان اخذ می شود به نوعی همان حمایت از تولید داخلی است. اگر ما تا پایان سال جاری فقط ۷۰۰ هزار تن برنج وارد کشور کنیم چیزی حدود ۱۰۵ میلیون دلار ارز اضافه، از کشور خارج می شود.


وی با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخلی تصریح کرد: بهتر است دولت به جای این اقدامات که مستقیما بر سفره مردم تاثیر گذار است هزینه تمام شده کالاهای داخلی را کاهش دهد. کشاورز افزود: ۳۵ سال است که شعار حمایت از تولید داخلی میدهیم در حالی که حمایت اصولی از تولید ملی این است که با کاهش هزینه ها قیمت های تمام شده ما با کالاهای مشابه خارجی رقابتی شوند.


دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران درباره میزان واردات برنج به کشور اظهار داشت: چیزی که ما به طور متوسط از سال های ۹۰ تا به امروز شاهد آن هستیم این است که ما سالیانه به طور متوسط ۱.۵ میلیون تن کسری برنج داریم که درصورت تولید ۱.۷ میلیون تن برنج در داخل کشور، مجموعا نیاز کشور ۳.۲ میلیون تن است که به عبارتی برای ۸۰ میلیون جمعیت مصرف سرانه ای حدود ۴۰ کیلوگرم برای هر نفر است.


کشاورز با اشاره به میزان تولید داخلی برنج افزود: اگر تولید ۱.۷ میلیون تن برنج در داخل کشور را قبول کنیم برای تامین نیاز برنج کشور باید حداقل ۱.۵ میلیون تن برنج دیگر از مبادی رسمی کشور وارد کنیم. وی تصریح کرد: توصیه و درخواست ما از دولت این است که اگر این اتفاقات و سازو کارها منطقی نباشد قطعا قاچاق ایجاد خواهد شد.


این واردکننده برنج تاکید کرد: من به شما قول می دهم اگر با همین روند جلو رفته و دولت بر افزایش قیمت برنج وارداتی اصرار داشته باشد بازار مناسبی برای قاچاقچیان ایجاد خواهد شد که هیچ کس به اندازه قاچاقچیان از این بازار منتفع نخواهد شد وبنگاه های بزرگ و رسمی ضرر می کنند.


مسیح کشاورز ضمن تاکید بر اولویت دولت در حمایت از برنج ایرانی گفت: همه ما دوست داریم کاشت، برداشت و خرید و فروش برنج ایرانی رونق پیدا کند اما قطعا این رونق باید از طریق زیرساخت های اصولی آن فراهم شود. وی با اشاره به کشور هند تصریح کرد: برای مثال برنج هندوستان در حال حاضر با طی کیلومترها مسافت با قیمتی معادل ۲ هزار تومان در بنادر فروخته می شود که با عوارض ۱۰۰ درصدی به ۴ هزار تومان می رسد. اما چطور برنج تولید ما با تمام حمایتی که از تولید داخلی صورت می گیرد حدود ۸ تا ۹ هزار تومان قیمت دارد؟ وی در خاتمه گفت: متاسفانه ما همیشه در حال انجام توصیه های اخلاقی به یکدیگر هستیم در حالیکه در عرصه اجرا به توصیه های کاربردی نیاز است..

ارسال نظرات