رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با بیان اینکه کلیه مصرف‌کنندگان کودها را به استفاده از کودهای ثبت شده توصیه می‌کنیم، گفت: معیار کیفیت کودها، دریافت گواهی ثبت از مؤسسه تحقیقات خاک و آب است.
کد خبر: ۸۶۱۸۹۸۲
|
۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴

  به گزارش خبرگزاری بسیج، کامبیز بازرگان، رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب در مصاحبه با خبرنگار فارس در حاشیه نشست سومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی در پاسخ به این سؤال که چرا در این نشست به کیفیت کودهای خارجی نسبت به داخلی تأکید می‌شود و آیا کودهای داخلی نمی‌توانند حائز این کیفیت باشند، گفت: اگرچه برخی کودهای داخلی دارای کیفیت خوبی است اما از آنجا که کودهای وارداتی از کشورهای اروپایی و کشورهایی که دارای استاندارهای بین‌المللی هستند وارد می‌شود بنابراین کیفیت کودهای وارداتی نسبت به کودهای تولیدی بهتر است.

روابط عمومی این مؤسسه پیرامون  مصاحبه مذکور که در 11 دی در خبرگزاری انتشار یافت جوابیه‌ای بدین شرح ارائه کرده است: در تاریخ 94.10.11، خبری تحت عنوان «کیفیت کود داخلی با افزایش نظارت بهتر می‌شود/ خاک صادر نمی‌شود» و مطلب دیگری در تاریخ 94.10.12 تحت عنوان «تبلیغ برای واردات کود توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب» دو خبر منتشر شده که  1- در متن مطلبی که با عنوان «کیفیت کود داخلی با افزایش نظارت بهتر می‌شود/ خاک صادر نمی‌شود»، در تاریخ 94.10.11 درج گردیده، متأسفانه مطالب گفته شده توسط اینجانب به نحوی تغییر داده شده که مفهوم جملات تغییر نموده است. از جمله اینکه از قول اینجانب نقل شده است که «کیفیت کودهای وارداتی به طور کلی نسبت به کودهای تولیدی بهتر است» در حالی که این مطلب صحیح نبوده و اینجانب هیچگاه چنین نظری نداشته و ندارم. همانطور که بنده به طور روشن در جلسه همان روز بیان نمودم بر اساس بررسی‌های ما متأسفانه بعضی از کودهای ارائه شده شرایط کیفی لازم برای ثبت را نداشته‌اند،‌این موضوع در هر دو دسته کودهای تولیدی و وارداتی وجود داشته است. البته کار بررسی هنوز تمام نشده و ما از همه دست‌اندرکاران و رسانه‌ها انتظار داریم در انجام این مهم مؤسسه را یاری نمایند.

2- همانطور که بارها اعلام نموده‌ایم از نظر ما معیار کیفیت کودها، دریافت گواهی ثبت از مؤسسه تحقیقات خاک و آب است. لذا کودهایی که این گواهی را دریافت کرده‌اند، فارغ از اینکه تولیدشان در ایران انجام می‌شود یا در کشور دیگر، به عنوان کود دارای گواهی کیفیت شناخته می‌شوند و ما کلیه مصرف‌کنندگان کودها را به استفاده از کودهای ثبت شده توصیه و تشویق می‌کنیم.

3- اما در پاسخ به مطلب با عنوان «تبلیغ برای واردات کود توسط مؤسسه خاک و آب»، ضمن ادای احترام به همه تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد کودی که برای تأمین کودهای باکیفیت تلاش می‌نمایند، به نظر می‌رسد این مطلب در پاسخ به مطلب مندرج در آن پایگاه خبری در تاریخ 94.10.11از قول اینجانب درج گردیده که مجدداً تأکید می‌نمایم در مطلب مذکور سخنان اینجانب با تغییراتی منتشر شده و ایشان را به اشتباه انداخته است، لذا عبارت «کیفیت کودهای وارداتی به طور کلی نسبت به کودهای تولیدی بهتر است» صراحتاً از طرف اینجانب تکذیب می‌گردد. مؤسسه تحقیقات خاک و آب افتخار دارد که در برنامه جدید خود تحت عنوان «ثبت و کنترل کیفی مواد کودی» گام‌های مهمی را در مسیر شناسنامه‌دار کردن کودها به انجام رسانده و تلاش نموده است کودهای دارای کیفیت مناسب و متناسب با برچسب را به مصرف‌کنندگان معرفی نماید. ما معتقدیم این موضوع علاوه بر دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان مواد کودی، گامی ارزشمند در دفاع از حقوق تولیدکنندگان صادق و تلاشگر است.

4- موضوع دیگر که باید به آن توجه شود این است که همه ما در برابر کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی، کیفیت منابع خاک و آب حق کشاورزان برای استفاده از نهادهای سالم مسئولیم. لذا مؤسسه تحقیقات خاک و آب تنها از کودهای ثبت شده حمایت می‌نماید و از همه تلاشگران عرصه تأمین کود انتظار می‌رود و در جهت سلامت آحاد جامعه و امنیت غذایی کشور از این برنامه حمایت نموده و به دنبال ثبت کودهای باکیفیت و معرفی و برخورد با صاحبان کودهای بی‌کیفیت باشند.

5- در پایان ضمن تشکر از کلیه تأمین‌کنندگان کودهای کشاورزی تأکید می‌نماید که مؤسسه تحقیقات خاک و آب در مسیر ثبت و کنترل کیفیت مواد کودی تمامی ظرفیت‌های خود را به کار گرفته است و انتظار می‌رود همه تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد کودی دوشادوش مؤسسه از موضوع کیفیت کودها که به طور مستقیم سلامت مردم و امنیت غذایی جامعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد، دفاع نمایند.

ارسال نظرات