محققان دانشگاه ناتينگهام اخيرا يافته هاي خود را از بررسي 83 مطالعه جداگانه درباره انرژي و خويشتن داري منتشر كردند يافته هاي آن ها مي تواند بر نحوه شروع روزتان تاثير گذارد.
کد خبر: ۸۶۱۸۷۷۱
|
۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، محققان دريافتند كه خويشتن داري و انرژي نه تنها به شكل پيچيده با هم مرتبطند بلكه محدود هم هستند . حتي اگر متوجه هم نشويم با گذشت روزها، در خويشتن داري و بالا بردن قدرت تمركز دچار مشكلات زيادي شده ايم . احساس خستگي مي كنيم و متوجه مي شويم كارها سخت ترند و اين خلق و خوي ما را تنگ مي كند . اين فرسودگي قاتل خلاقيت شماست و صبح ها چون خويشتن داري در بالاترين حد است،مهم ترين ساعات روز هستند .

ترفند ما اين نيست كه ساعات صبح را با كار سپري كنيد؛ بلكه اين است كه صبح را با كارهاي صحيحي آغاز كنيد تا انرژي و خويشتن داري تان تا حد امكان تداوم داشته باشد .

استيو جابز مي گويد : « تمام 33 سال گذشته هرصبح در آينه نگاه مي كردم و از خودم مي پرسيدم اگر امروز آخرين روز زندگي ام بود آيا كارهايي را كه امروز قصد انجام دادنشان را دارم ، انجام مي دادم ؟ هر زمان كه جواب سوالم «نه» بود ، كه خيلي روزها هم بود مي دانستم چيزي را بايد تغيير دهم .»

پژوهش ناتينگهام مرا به كشف 11 راه قدرتمند هدايت كرد كه بتوانيم عادات بد در صبح را كنار بگذاريم و انرژي و خويشتن داري را در طول روز به حداكثر برسانيم . چه به طور طبيعي از خواب بيدار شويد و احساس سرزندگي كنيد و چه موارد ديگر ، اين نكات به شما كمك مي كنند تا روال روزانه تان را تغيير دهيد به طوري كه لحن مثبت تان در تمام طول روز ادامه داشته باشد:

1- ورزش كنيد

محققان دانشگاه بريستول دريافته اند آن دسته از افرادي كه ورزش را در برنامه روزانه شان گنجانده اند پرانرژي ترند و مثبت تر به نظر مي رسند كه هر دو اين ها براي انجام امور ضروري هستند . تحرك حتي به مدت 10 دقيقه باعث آزاد شدن GAGB در بدن مي شود ؛ GAGB يك انتقال دهنده عصبي است كه باعث مي شود مغز احساس آرامش داشته باشد و پيام هاي عصبي ناگهاني خود را كنترل كند . شروع روز با ورزش تضمين مي كند كه وقت ورزش كردن داريد و خويشتن داري و سطح انرژي تان در تمام طول روز بالا مي ماند .

2- كمي آب ليمو بخوريد

نوشيدن آب ليمو به محض بيدار شدن سطح انرژي تان را هم از لحاظ ذهني و هم از لحاظ فيزيكي بالا مي برد. آب ليمو انرژي يكنواخت و طبيعي به شما مي دهد كه با بالا بردن جذب مواد غذايي در تمام طول روز پرانرژي خواهيد بود . بعد از آب ليمو 15 تا 30 دقيقه صبر كنيد و سپس چيزي بخوريد.

ليمو سرشار از مواد مغذي پتاسيم ، ويتامين و آنتي اكسيدان است . اگر وزن تان كمتر از 68 كيلو است نصف ليمو ترش و اگر بيشتر از 68 كيلوگرم هستيد يك ليموي كامل بخوريد . آب ليمو را بدون آب مصرف نكنيد چرا كه براي دندان هايتان مضر است.

3- تا وقت صبحانه سراغ وسايل الكترونيك نرويد

وقتي كه صبح مستقيم به سمت ايميل ها،پيام ها و ... شيرجه مي رويد تمركزتان را از دست داده و تسليم خواسته ها و نيازهاي افراد ديگر مي شويد.بهتر است وقت گرانبهاي اول روز را صرف كاري آرامش بخش كنيد تا روزتان مثبت و آرام باشد . اين كه به سرعت به سراغ وسايل الكترونيكي برويد تاثيري معكوس دارد و راهي غير عقلاني براي شروع روز خواهد بود . كارهاي زيادي براي آغاز يك روز خوب مي توانيد انجام دهيد .

4- يك صبحانه واقعي بخوريد

بسياري از مردم براي صبحانه هيچ چيزي نمي خورند؛در حالي كه افرادي كه صبحانه مي خورند كمتر دچار چاقي مي شوند،سطح قند خون شان با ثبات تر است و در طول روز كمتر گرسنه مي شوند.وقتي كه يك صبحانه سالم مي خوريد درهاي يك روز موفقيت آميز به رويتان باز مي شود.صبحانه سالم به شما انرژي مي دهد،حافظه كوتاه مدت تان را تقويت و كمك مي كند تا با شدت بيشتر و مدت طولاني تري تمركز كنيد.

5- اهداف روزتان را معلوم كنيد

تحقيقات نشان مي دهد داشتن اهداف مشخص با افزايش چشمگير اعتماد به نفس و حس كنترل در ارتباط است. تعيين اهداف براي هر روز همه چيز را طبق روال مي كند.اهداف تان را جزء به جزء كنيد تا به راحتي به مراحل كوچكتر تقسيم شوند .

اين كه صبح تان در خانه شروع مي شود خيلي مهم است اما اين فقط نيمي از جنگ است. اگر زماني كه پا در دفترتان مي گذاريد نتوانيد اين لحن را حفظ كنيد ، صبح تان آهنگ سريع تري مي گيرد . در ادامه نكاتي ذكر مي شود كه مي توانيد در هنگام ورود به محل كار ، حال موثر خود را حفظ كنيد .

6- فضاي كاري تان را تميز كنيد

اگر چه سخت است اما به محض ورود به محل كار شروع به تميز كردن كنيد اين تاثير فوق العاده اي بر تمركزتان دارد . در يك تحقيق از دانشگاه پرينستون دريافته اند افرادي كه در فضاي كاري تميز كار مي كنند،بهتر از آن هايي بودند كه در محيط به هم ريخته كار مي كردند چرا كه درهم و برهمي توجه تان را از كار منحرف مي كند.درواقع اثرات شلوغي با چندكاره بودن هيچ تفاوتي ندارد.

7- وقت هايي را به ليست كارهاي تان اختصاص دهيد و بر پيشرفت تان در برابر اهداف نظارت كنيد

فهرست كارها براي اين مفيد است كه مطمئن مي شويد هيچ چيز را فراموش نكرده ايد.وقتي به كارهاي تان چارچوب زماني اضافه كنيد، به صورت تصاعدي موثرتر مي شود. اين كار تشويق تان مي كند تا به منظور اتمام كارها در چارچوب تعيين شده از تعويق يا چند كاري اجتناب كنيد.

8- جلسات صبح را براساس برنامه انجام دهيد

جلسات بزرگترين هدر دهنده وقت هستند و مي توانند يك روز خوب را خراب كنند. افرادي كه از صبح خود به طور موثر استفاده مي كنند، مي دانند كه اگر اجازه دهند جلسه به درازا كشيده خواهد شد؛بنابراين شروع جلسه را به همه اعلام مي كنند و همه مقيد به اجراي برنامه زمان بندي شده خواهند شد.اين محدوديت هايي را مشخص مي كند كه به همه انگيزه مي دهد تا متمركزتر و موثرتر باشند.

9- چندكاره نباشيد

چندكاره بودن در صبح وقتي كه كار زيادي براي انجام دادن داريد و انرژي فراواني هم داريد و حس مي كنيد مي توانيد چند كار را با هم انجام دهيد، وسوسه كننده است اما كل روزتان را به عقب مي برد . تحقيقات انجام شده در دانشگاه استنفورد تاييد كرد اينكه چند كار را همزمان انجام دهيد موفقيت كمتري خواهيد داشت تا اينكه يك كار را در يك زمان انجام دهيد . محققان دريافتند افرادي كه به طور منظم تحت جريانات شديد الكتروني قرار مي گيرند ، نمي توانند به خوبي افرادي كه هر كاري را در يك زمان تمام مي كنند ، توجه كنند،اطلاعات را به خاطر بياورند يا از كاري به كار ديگر بپردازند.

10- نه بگوييد

نه يك كلمه قدرتمند است كه از صبح هاي باارزش شما محافظت مي كند . وقتي كه زمان «نه» گفتن است از گفتن چنين عباراتي خودداري كنيد : «فكر نمي كنم بتوانم» يا «مطمئن نيستم».نه گفتن به تعهد جديد باعث مي شود به تعهدات كنوني اعتبار ببخشيد و اين فرصت را پيدا مي كنيد تا آن ها را با موفقيت انجام دهيد در حالي كه ذهن تان آماده است . تحقيقات انجام شده در دانشگاه كاليفرنيا در سان فرانسيسكو نشان داد هرچه نه گفتن برايتان سخت تر باشد احتمالا بيشتر دچار استرس،فرسودگي شغلي و حتي افسردگي خواهيد شد. ياد بگيريد از نه استفاده كنيد تا علاوه بر بهره وري،حال و هواي تان هم بهتر شود. *

تهيه و تنظيم:ستوانسوم ليلا ميرزايي –مشاوره و مددكاري كلانتري 14 فا- شهرستان زنجان

ارسال نظرات