متاسفانه عدم برخورد با افراد متقلب و نبود نظارت کافی و افزایش برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی موجب شده تا وضعیت آبهای زیرزمینی در شرایط بحرانی قرار گیرد.
کد خبر: ۸۶۱۸۱۴۷
|
۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج،  تداوم خشکسالی های چند سال اخیر، محدودیت منابع آبی و برداشت بی رویه از چاه های مجاز و غیرمجاز وضعیت منابع آبی کشور را در حالت هشدار قرار داده است بطوریکه سازمانهای مرتبط با بحث آب همواره در پیام های مختلف مشترکان را به استفاده درست از منابع آبی دعوت کرده اند.

هرچند که 90 درصد از مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است اما کشاورزان همواره معتقدند که کشت محصولاتشان به دلیل کم آبی با کاهش روبرو بوده است این امر درحالی است که سال های اخیر برداشت از چاه های مجاز و غیر مجاز به بالاترین میزان خود رسیده است.

گفتنی است که به دنبال افت شدید سطح آب های زیرزمینی وزارت نیرو مدتهاست به دنبال مجهز کردن چاه های مجاز به کنتور های حجمی است که  این امر با حرکت لاک پشتی این وزارتخانه همراه بوده است موضوعی که می تواند از کاهش حجم آبهای زیرزمینی جلوگیری کند البته بنا بوده تا چاه های غیر مجاز هم  با همکاری دادگستری و دادستانی شهرستان ها پلمپ شود.

در همین خصوص محمد تقی توکلی نائب رئیس کمسیون کشاورزی اظهار داشت: نصب کنتورهای هوشمند برعهده مالکین گذاشته شد و به همین خاطر  باید گفت که این طرح تا کنون اجرایی نشده است.

وی افزود: در واقع دولت 340 میلیارد تومان برای طرح تعادل بخشی این پروژه اختصاص داده اما این رقم در برابر تعداد حلقه چاه غیر مجاز چندان قابل توجه نیست.

توکلی بیان کرد: متاسفانه عدم برخورد با افراد متقلب و نبود نظارت کافی و افزایش برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی موجب شده تا وضعیت آبهای زیرزمینی در شرایط  بحرانی قرار گیرد.

حال جای سوال است که چرا پس از سالها دست و پنجه نرم کردن با کم آبی و خشکسالی مسئولین مربوطهبا وجود نقش حیاتی و پر اهمیت سفره های آب زیر زمینی آنطور که باید توجه چندانی نداشته اند و کشاورزان بیش از ظرفیت مجاز از دشت ها آب برداشت می کنند؟

در این راستا ابراهیم کارخانه عضو کمیسون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش سطح آبهای زیرزمینی زمان زیادی می طلبد، گفت: قرارگیری کشور در منطقه خشک و نیمه خشک و همچنین پایین بودن متوسط بارندگی شرایط ویژه ای را برای کشور ایجاد کرده است.

وی افزود:  منابع آب های زیرزمینی مربوط به همه ملت است و نباید برداشت از آب ها در دشت های کشاورزی بدون برنامه باشد و به همین خاطر لازم است که برای کنترل میزان مصرف، چاه ها به کنتورهای هوشمند مجهز شوند.

کارخانه با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند بیان کرد: از دو سال گذشته قرار شد که نصب کنتورهای هوشمند توسط کشاورزان انجام شود اما طبیعی است که این امر به سبب پرداخت هزینه آن از سوی کشاورزان تا کنون صورت نگرفته و از طرفی هم در بودجه سال 94 مقرر شده بود که هزینه های نصب از سوی دولت پرداخت شود و کشاورزان آن را به صورت اقساط پرداخت کنند اما تا کنون این روش هم اجرایی نشده و حال لازم است که موانع این طرح بررسی و مدیریت منابع آبی کشور فراهم شود.

عضو کمسیون انرژی یادآورشد:  با توجه به محدودیت منابع آبی کشور و برداشت بی رویه کشاورزان در دشت ها باید با برنامه ریزی، مدیریت و نظارت این طرح اجرا شود.

وی با اشاره به سیاست های کاشت گفت: سیاست های کاشت محصولات با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی منطقه بایستی همواره مورد توجه قرار گیرد و لازم به ذکر است که وزارت جهاد کشاورزی باید برای کشت محصولات آب بری همچون هندوانه و سیب زمینی و...اقدامات لازم را به عمل آورد.

کارخانه در خصوص نقشه جامع کشاورزی نیز گفت:  تا زمانی که نقشه جامع کشاورزی در کشورعملیاتی نشود مطمئنا نا به سامانی هایی در کاشت و برداشت وجود داشته به گونه ای که نمی توانیم منابع آب را به صورت هدفمند اجرا کنیم .

شکی نیست که بحران آب در سالهای اخیر بیش از پیش تشدید شده و نیازمند به برنامه ریزی و مدیریت دقیق مسئولان امر است اما نباید فراموش کرد که نصب کنتورهای هوشمند و اجرای نقشه جامع کشاورزی علاوه بر درمان بی‌آبی کشورمی تواند افزایش بهره وری محصولات و درآمد کشاورزان را نیز به دنبال داشته باشد لذا لازم است که بیش از این اجرای این طرح به تعویق نیافتد.
ارسال نظرات