حسین عبده تبریزی گفت: هر یک نفر شاغل از ۳.۷ نفر حمایت می‌کند در حالی که متوسط این رقم در دنیا حدود ۲.۶ نفر است؛ یعنی در ایران اگر یک فرد شاغل بیکار شود ۳.۷ نفر بدون منابع برای زندگی می‌مانند.
کد خبر: ۸۶۱۸۱۴۲
|
۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی کمبود تقاضا در اقتصاد را یکی از دو پایه‌ اصلی بحران و رکود جاری عنوان کرده و گفته است: برای اولین بار در اقتصاد کشور با کمبود تقاضا مواجه شدیم. به عبارتی، اگر تاکنون به مردم برای پس‌انداز توصیه می‌شد، امروز به دلیل کمبود تقاضا، دولت باید با اتخاذ سیاست‌هایی تقاضای بازار را تحریک کند.

وی با اشاره به دلایل کاهش تقاضا در اقتصاد ایران، گفته است: از سال ۱۳۸۶ تا امروز به طور متناوب سرانه‌ درآمد خانوار روند کاهشی داشته، ضمن اینکه ضریب تکفل در ایران بسیار بالا است. به عبارتی، هر یک نفر شاغل از ۳.۷ نفر حمایت می‌کند در حالی که متوسط این رقم در دنیا حدود ۲.۶ نفر است؛ یعنی در ایران اگر یک فرد شاغل بیکار شود ۳.۷ نفر بدون منابع برای زندگی می‌مانند. این شاخص‌ها نشان می‌دهد تعداد کسانیکه در یک خانوار برای حمایت سایر اعضای خانواده کار می‌کنند، بسیار محدود است و این امر منجر شده تا درآمد خانوار صدمه ببیند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرده: اما اجرای سیاست‌های دولت تاکنون نشانگر این بوده که تحریک تقاضا با این نوع اقدامات اجرایی نتوانسته تاثیری بر بازار مسکن گذاشته و این بخش را از رکود خارج کند، چرا که بیشترین صدمه در زمان رکود به تولید مسکن وارد می‌شود و آن را با کاهش و در نهایت عرضه مسکن در سال‌های آینده را با کمبود مواجه می‌کند.

ارسال نظرات