رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: مردم منتظر اجرای طرح 10 میلیونی خرید کالا نباشند.
کد خبر: ۸۶۱۷۳۸۷
|
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا دیانی،  در رابطه با سرانجام طرح ده میلیونی خرید کالای ایرانی بیان داشت: هنوز هیچ اقدامی در رابطه با اجرایی شدن این طرح صورت نگرفته است و مردم نیز همچنان در انتظار به سر می برند تا شاید این طرح عملیاتی شده و بتوانند از تسهیلات آن استفاده کنند.
وی ادامه داد:‌ این انتظار نه‌تنها به ضرر بازار بلکه به ضرر مردم است، زیرا باعث شده تا آن‌ها به امید این طرح صبر کرده و فعلا دست از خرید لوازم خانگی بکشند در حالی که الان بهترین زمان برای خرید این کالاها است.
دیانی گفت: در حال حاضر قیمت کالاهای موجود در بازار با نرخ ارز مبادلاتی 2600 تومان است و این در حالی است که الان قیمت دلار مبادلاتی 3 هزار تومان است. بنابراین می‌توان گفت که قیمت لوازم خانگی هم‌اکنون 25 درصد از قیمت واقعی خود پایین‌تر است و ظرف هفته‌های آینده 25 تا 30 درصد بر روی آن‌ها افزوده خواهد شد.
وی تاکید کرد: با شرایطی که هم‌اکنون وجود دارد، به نفع مردم است که هرچه زودتر کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند و منتظر اجرایی شدن این طرح نباشند. زیرا تکلیف این طرح روشن است و مشخص است که بانک مرکزی به دنبال اجرایی شدن این طرح نیست و حاضر نیست برای این طرح پولی را وسط بگذارد.
دیانی با بیان این مطلب که طرح 10 میلیونی خرید کالای ایرانی نه‌تنها بازار را از رکود خارج نکرد بلکه آن را بیش از پیش به رکود برد، اضافه کرد: بهتر است مردم منتظر این طرح نمانده و هرچه زودتر کالایی را که نیاز دارند خریداری کنند.
وی در پاسخ به این که آیا مردم این طرح را مورد استقبال خود قرار دادند یا خیر، اضافه داشت: مردم به این طرح تمایل داشتند اما عملا دیگر طرحی وجود ندارد که آن‌ها بتوانند از آن استقبال کرده و استفاده کنند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی با توجه به نزدیک شدن ایام عید و در رابطه با بازار این کالا درچنین ایامی خاطرنشان کرد: بدون شک در آن زمان حداقل یک افزایش قیمتی 15 تا 20 درصد را شاهد خواهیم بود.
انباشت کارخانه‌ها
 افزایش یافت
نایب رئیس انجمن لوازم خانگی هم گفت: برخلاف بانک مرکزی، دستورالعمل پرداخت تسهیلات به بانکها ابلاغ نشده و انباشت لوازم خانگی کارخانه‌ها نیز افزایش یافته است.
محمدرضا درافشار در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه تاخیر در اجرای طرح فروش اقساطی کالا، بازار لوازم خانگی را بیشتر از قبل با رکود  مواجه کرده است، گفت: این مسئله باعث شده تا انباشت کالا در کارخانه‌های لوازم خانگی افزایش یابد و خرید و فروش این محصولات راکدتر شده است.
وی با اشاره به بحث‌های قبلی مطرح شده در مورد اجرای آزمایشی طرح فروش کالا با وام بانکی در استان البرز، گفت: هیچ کسی برای خرید در این طرح به فروشگاه‌های شرکت‌های تولیدکننده مراجعه نکرده و در این استان نیز طرح اجرایی نشده است.
وی تصریح کرد: در مورد اجرای طرح فروش کالا با تسهیلات بانکی بارها با وزارت صنعت مذاکره کردیم، اما مسئولان این وزارتخانه نیز در مورد زمان اجرای طرح ابراز بی‌اطلاعی می‌‌کنند.
نایب رئیس انجمن لوازم خانگی از مسئولان بانک مرکزی خواست تا تکلیف اجرای طرح را مشخص کنند تا بازار نیز از بلاتکلیفی خارج شود.
وی افزود: با نحوه اجرای طرح فروش اقساطی کالا، موضوع اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل با بی‌توجهی روبرو شده و مشخص نیست دولت چه برنامه‌ای برای تحقق این اهداف دارد.
ارسال نظرات