نائب رئیس اتحادیه باغداران گفت:سیب زمینی مصرف عموم مردم است اما به سبب افزایش تولید، قیمت فروش محصول، هزینه تمام شده کشاورزان را هم پوشش نمی دهد.
کد خبر: ۸۶۱۷۳۷۵
|
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، داستان کم لطفی به سیب زمینی کاران مثنوی هفتاد من است از کاهش بیش از پیش قیمت این محصول در بازارداخلی و شرایط سخت کشت محصول تا بی انگیزگی برای کشت این محصول در سال زراعی آینده!

البته داستان بی مهری به کشاورزان داستان جدیدی نیست چرا که با وجود زحمات فراوان کاشت، داشت و برداشت کمترین سود عاید تولیدکنندگان زحمتکش می شود به طوریکه هزینه های اولیه آنها را نیز در برنمی گیرد.

در این راستا رحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن سیب زمینی گفت: فروش سیب زمینی تابع عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی مردم و صادرات محصول است و به همین خاطر باید مشوق های صادراتی برای تنظیم بازار به صادر کنندگان دهند زیرا شرایط فعلی بسیار نگران کننده است و در صورت ادامه این روند کشاورزان دست از کشت خواهند کشید.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته طی مصوبه ای قرار بوده به ازای صادرات هر کیلو سیب زمینی 150 تومان مشوق صادراتی به صادر کنندگان پرداخت کند اما باید گفت که تا کنون این مصوبه اجرایی نشده  و از طرفی قرار است تا پایان سال اجرایی شود اما نباید فراموش کرد که تاخیر در پرداخت این مشوق صادراتی موجب دلسردی و بی اعتمادی صادرکنندگان شده است.

نیازی بیان کرد: صادرات سیب زمینی به تنهایی نمی تواند مشکل تولید کنندگان را حل کند اما تا حدودی تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد می کند.

وی با اشاره به ایجاد تشکل ها گفت: با توجه به اینکه سیب زمینی محصولی استراتژیک است بایستی با کمک وزارت جهاد کشاورزی تشکل هایی ایجاد شود تا برسطح زیر کشت محصول نظارت کافی داشته باشند.

داستان بی توجهی به سیب زمینی کاران تنها به تولید ختم نمی شود بلکه این روزها در سایه خواب غفلت مسئولان در پرداخت مشوق های صادراتی کمتر شاهد صادرات این محصول و در نهایت توازن عرضه و تقاضا هستیم.

حال با این وجود چه بر سر سیب زمینی کاران خواهد آمد مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سیب زمینی مصرف عموم مردم است اما به سبب افزایش تولید، قیمت فروش محصول هزینه تمام شده کشاورزان را هم پوشش نمی دهد.

وی افزود: در حالیکه هر کیلو سیب زمینی در خرده فروشی ها و وانتی ها و دوره گردها به قیمت 500 تومان به فروش می رسد باید گفت که این امر یک فاجعه است.

شادلو با اشاره به خرید تضمینی محصول بیان کرد: خرید تضمینی آخرین راهکار است و توجیه اقتصادی ندارد که پاسخگوی تولیدات اقتصادی و قیمت تمام شده محصول باشد و از طرفی به سبب بار مالی برای دولت تا جایی که ممکن بوده قرار است انجام نشود اما در نهایت اگر راه چاره ای برای کشاورزان وجود نداشته باشد این امر صورت می گیرد.

نائب رئیس اتحادیه باغداران تصریح کرد: در حال حاضر فضای صادرات باز است اما به سبب عدم کشش بازار کشورهای همسایه، امکان صادرات محصول وجود ندارد و لازم به ذکر است که چنین وضعیتی در نهایت منجر به ضررو زیان های فراوان بردوش کشاورزان می شود.

بنا به این گزارش،  با توجه به تولید بالای سیب زمینی در کشور مسئولان باید در گام نخست مشوق های صادراتی را به صادر کنندگان پرداخت کنند و بیش از این در پرداخت آن تعلل نکنند و در گام بعدی وزارت جهاد کشاورزی در ایجاد تشکل ها اهتمام بیشتری داشته باشد تا با نظارت کافی بر مزارع دیگر شاهد نامتوازنی عرضه و تقاضای محصول در بازار نباشیم.
ارسال نظرات