2000 تعاونی در همدان تعطیل شدند

تعاونی‌ها با ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات به رشد اقتصاد کمک می‌کنند اما در همدان حدود دو هزار تعاونی راکد شده و دست از فعالیت برداشته‌اند.
کد خبر: ۸۶۱۷۳۵۲
|
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج،  قانون تشکیل رکت های تعاونی در سال ۱۳۷۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و ماده اول این قانون اهداف ایجاد تعاونی ها را کمک به بخش اقتصاد کشور، رفع مشکلات این حوزه، ایجاد اشتغال برای جوانان و قرار دادن وسایل مورد نیاز در اختیار این افراد دانسته است.

شرکت های تعاونی یکی از اهرم هایی هستند که می توانند نقش مهمی در تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشند اما تاثیر گذاری این شرکت ها برای اثر مثبت در جامعه نیازمند فرهنگ سازی و حمایت است.

شرکت های تعاونی نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای جوانان دارند اما متاسفانه فرهنگ فعالیت تعاونی به خوبی در جامعه نهادینه نشده و شاید یکی از مشکلات مهم این تعاونی ها نهادینه نشدن آنها در بین مردم باشد.

طبق آمار این شرکت ها در ایجاد اشتغال برای جوانان و رفع مشکلات آنها اثرگذارند اما با مشکلاتی روبرو هستند که رفع آنها نیازمند کمک دولت و فرهنگ سازی است.

اما با همه این مزایا در استان همدان تعاونی ها وضعیت مناسبی ندارند و یکی پس از دیگری به تعطیلی کشیده می‌شوند.

غیرفعال شدن دو هزار تعاونی در همدان

دبیر اتاق تعاون کار و رفاه اجتماعی استان همدان بابیان اینکه دو هزار شرکت تعاونی در استان همدان غیرفعال هستند، بیان کرد: غیرفعال شدن این تعاونی‌ها علت‌های زیادی داشته که یکی از این علت‌ها اتمام قرارداد این شرکت‌های تعاونی بوده است.

رحمان نادی بابیان اینکه اختلافات مدیریتی، مشکلات سرمایه در گردش، کمبود مواد اولیه، رکود بازار و کاهش تقاضا از مهم‌ترین علل غیرفعال شدن این شرکت‌های تعاونی بوده است، ادامه داد: وجود تعاونی‌ها برای استان مهم است.

وی بابیان اینکه با حمایت‌های ویژه می‌توان این تعاونی‌ها را احیا کرد و گسترش داد، بیان داشت: تعاونی‌ها نقش مهمی در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور و استان خواهند داشت.

دبیر اتاق تعاون کار و رفاه اجتماعی استان همدان بابیان اینکه شرکت‌های تعاونی نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند و می‌توانند برای عده زیادی ایجاد شغل کنند، عنوان کرد: هزار و ۸۵۰ تعاونی فعال در استان همدان وجود دارد.

۴۹۳ تعاونی همدان در حوزه صنعتی فعالیت می‌کنند

نادی بابیان اینکه از این تعداد ۶۳۶ تعاونی در حوزه‌های خدمات، ۴۶۸ تعاونی در حوزه کشاورزی، ۲۵۳ تعاونی در حوزه مسکن و عمران، ۴۹۳ تعاونی در حوزه صنعتی و ۱۹ تعاونی در حوزه اتحادیه‌های تعاونی فعالیت می‌کنند، تأکید کرد: اگر تعاونی‌ها موردحمایت های لازم قرار گیرند نقش مهمی در ایجاد اشتغال خواهند داشت.

مدیر شرکت صنایع پاک فن بخار بابیان اینکه این شرکت تولیدکننده دیگ‌های آبگرم بخار و مخازن تحت‌فشار است و ۱۲ عضو و ۱۲۰ نیرو دارد، بیان کرد: رکود بازار فشار زیادی به شرکت‌های تعاونی وارد کرده است.

علی پور فراهانی بابیان اینکه تحقق نیافتن بودجه یکی از مشکلات مهم تعاونی‌های استان است، عنوان کرد: در سال دو هزار و ۴۰۰ تن مواد اولیه وارد این شرکت تعاونی شده و به محصول تبدیل می‌شود.

وی بابیان اینکه عمده صادرات این تعاونی در سال‌های گذشته به عراق و آذربایجان بوده است، ادامه داد: این صادرات امسال متوقف‌شده و صادراتی به این کشورها انجام‌نشده است.

مدیر شرکت صنایع پاک فن بخار بابیان اینکه مشکل سرمایه در گردش و کمبود بودجه تعاونی‌ها را با مشکل روبرو کرده است، اظهار داشت: اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی در دو سال گذشته از تعاونی‌ها هیچ حمایتی نکرده است.

تعاونی‌ها نیازمند حمایت هستند

پور فراهانی بیان داشت: تعاونی‌ها نیازمند حمایت هستند چراکه این شرکت‌ها نقش مهمی در اقتصاد و ایجاد اشتغال دارند.

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان نیزبا بیان اینکه در قانون اساسی سرمایه گذاری را به سه گروه دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم کرده اند، عنوان کرد: طبق هدف گذاری های انجام شده در قانون پنجم توسعه مقرر شد ۲۵ درصد اقتصاد کشور را شرکت های تعاونی محقق و شرکت های تعاونی با سرمایه های خرد مردم و جمع آوری امکانات  و توان سرمایه گذاری مردم در راستای پیشبرد سرمایه گذاری و خصوصی سازی اقداماتی انجام دهند.

مسعود اقلامی بابیان اینکه تاثیر شرکت های تعاونی در پیشبرد سرمایه گذاری و خصوصی سازی نیازمند فرهنگ سازی در حوزه تعاون و سرمایه گذاری در این بخش است، ادامه داد: سرمایه گذاری در تعاونی ها نیازمند فرهنگ سازی و ترغیب مردم برای ورود به این بخش است.

وی بابیان اینکه کشورهای صنعتی سعی کرده اند از سرمایه گذاری دولتی خارج و به سوی سرمایه گذاری از طریق مردم و فعالان اقتصادی و کارآفرینان روی آورند، بیان کرد: کشورهایی که به سوی سرمایه گذاری خصوصی و ایجاد تعاونی ها روی آورده اند از نظر توسعه به جایگاه های مناسبی رسیده اند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان بابیان اینکه در کشور طبق برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های دولت مقرر شد که این بخش بیشتر تقویت شود، افزود: تقویت این بخش نیازمند رفع برخی از موانع و مشکلات است.

اقلامی بابیان اینکه اعتمادسازی به سرمایه‌گذاری‌های خرد و تشکیل تعاونی درزمینهٔ های مختلف ازجمله عوامل مهم در تقویت این بخش است، بیان کرد: تعاونی‌ها نیازمند حمایت دولت و تدوین قوانینی است که بتواند امکاناتی برای این نوع سرمایه‌گذاری‌ها و تشکیل تعاونی‌ها صورت دهد.

وی بابیان اینکه پرداخت تسهیلات با نرخ مناسب و پایین‌تر از نرخ جاری بانک‌ها، معافیت از برخی موارد مالیاتی، بیمه، گمرکی، ازجمله حمایت‌هایی است که دولت می‌تواند برای بهتر شدن وضعیت تعاونی‌ها انجام دهد، گفت: همکاری و هماهنگی از طریق همه دستگاه‌ها و  ترویج فرهنگ تعاون اولین راهبرد برای بهتر شدن وضعیت تعاونی‌ها خواهد بود.

توانمندسازی منابع انسانی تعاونی‌ها نیازمند یک اصلاح ساختاری است

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان عنوان کرد: توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی‌ها که نیازمند یک اصلاح ساختاری و آموزش اعضای تعاونی است از دیگر نکات مهم در بهتر شدن و پیشرفت تعاونی مؤثر خواهد بود.

اقلامی بابیان اینکه  توسعه تعاملات شبکه‌ای در تعاون از نکات مهم دیگر در بهبود وضعیت تعاونی‌ها خواهد بود، ادامه داد: باید در تعاونی‌ها ظرفیت‌سازی شکل گیرد و بین شرکت‌های تعاونی پیوند تجاری ایجاد شود.

وی بابیان اینکه باید تلاش شود شرکت‌های تعاونی ازنظر ارتباطات تجاری با یکدیگر هماهنگ و نیازهای یکدیگر را تأمین کنند، افزود: توسعه و همکاری بین شرکت‌های تعاونی نیازمند همکاری دولت و مجلس و همه دستگاه‌ها در سطح ملی و استانی است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان بابیان اینکه شرکت‌های تعاونی با همکاری یکدیگر می‌توانند برای بهبود وضعیت تعاونی‌ها برنامه‌ریزی کنند، عنوان کرد: تعاونی‌ها با رعایت قوانین می‌توانند به جایگاه‌های بهتری دست پیدا کنند.

اقلامی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به شرکت‌های تعاونی، تقویت بانک توسعه تعاون، اختصاص بودجه لازم برای پیگیری امورات جاری تعاونی‌ها، ایجاد تبادلات کالاهای تولیدی تعاونی‌ها در بازارهای داخلی و خارجی از دیگر برنامه‌های راهبردی برای بهبود وضعیت تعاونی‌ها خواهد بود.

وی بابیان اینکه یک هزار و ۸۵۰ تعاونی در استان همدان فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: استان همدان با تشکیل ۱۰۹ شرکت تعاونی از ابتدای سال جاری تاکنون از استان‌های برتر در تشکیل تعاونی‌ها بوده است که این‌یک افتخار برای استان خواهد بود.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان بابیان اینکه استان همدان در رده اول تا پنجم تعاونی‌های برتر کشور قرار دارد، ادامه داد: تعاونی‌های استان از سال‌های گذشته حرکت‌های خوبی در حوزه صادرات انجام داده‌اند.

اقلامی بابیان اینکه دو نمایشگاه در اقلیم کردستان از طرف شرکت‌های تعاونی برگزارشده است، گفت: چندین تفاهم‌نامه و قرارداد بین تعاونی‌های استان و اقلیم کردستان بسته‌شده است.

۲۹ میلیون دلار صادرات از سوی تعاونی‌های استان انجام‌شده است

وی بابیان اینکه ۲۹ میلیون دلار صادرات از سوی تعاونی‌های استان انجام‌شده است، بیان کرد: این صادرات و ارتباطات ادامه خواهد داشت چراکه این ارتباط و صادرات به بهبود تعاونی‌ها کمک خواهد کرد.

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان بابیان اینکه صادرات استان نیازمند تقویت است، اظهار داشت: صادرات شرکت‌های تعاونی در سال‌های قبل صفر بوده اما خوشبختانه در سال‌های اخیر به‌خصوص در سال جاری وضعیت صادرات بهتر شده و دارای رشد بوده است.

اقلامی بابیان اینکه شعار سال «دولت، ملت، همدلی و هم‌زبانی» در بین شرکت‌های تعاونی استان استناد دارد و حرکت در حوزه تعاونی‌ها طبق این شعار پیش رفته است، بیان کرد: تشکیل تعاونی‌های توسعه عمران شهرستانی می‌تواند از رانت جلوگیری کند و در سرمایه‌های مهم ازجمله در کارهای صنعتی و کشاورزی استان ورود پیدا کند.

وی بابیان اینکه طرح‌های بزرگ می‌تواند با تشکیل شرکت‌های تعاونی از سوی مردم انجام شود، اظهار داشت: باید در هر شهرستان یک تعاونی تشکیل و سود عام آن به مردم برسد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان بابیان اینکه شرکت‌های تعاونی استان همدان برای ۲۱ هزار ۴۲۶ نفر ایجاد اشتغال کرده‌اند، ادامه داد: استان همدان از استان‌های برتر محسوب می‌شود و جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است.

۱۲ درصد تعاونی‌های کشور در استان همدان وجود دارد

اقلامی بابیان اینکه  ۱۲ درصد تعاونی‌های کشور در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد:هشت شرکت تعاونی استان همدان به‌عنوان شرکت‌های تعاونی برتر شناخته شدند و این‌یک افتخار برای استان همدان محسوب می‌شود اما این بخش همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی بابیان اینکه این تعاونی‌ها توسط خود مردم ایجاد می‌شود، گفت: ایجاد این تعاونی‌ها نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و رفع مشکلات داشته است که امیدواریم بافرهنگ سازی در این حوزه وضعیت تعاونی‌ها بهبود پیدا کند.

اقلامی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۵۴۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از طریق بانک‌های استان از محل‌های مختلف به کسانی که ایجاد اشتغال کرده‌اند پرداخت‌شده است.

با توجه به این تفاسیر می‌توان گفت چنانچه شرکت‌های تعاونی با مدیریت صحیح اداره شوند علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی برای جامعه و حتی در حوزه صادرات و ارزآوری می‌توانند مشکل اشتغال بسیاری از افراد را برطرف کنند که این امر نیازمند آموزش افراد متقاضی تشکیل تعاونی است که باید با همکاری مسئولان به اجرا گذاشته شود.

منبع: مشرق
ارسال نظرات