یک کارشناس اقتصادی یکی از مهمترین عوامل ایجاد رکود اقتصادی را اعمال سیاست‌های کنترل عمومی قیمت‌ها، دانست و گفت: قطعا با کاهش نرخ سود تسهیلات بین‌بانکی و سپرده‌ها می‌توان به ایجاد رونق اقتصادی امیدوار شد.
کد خبر: ۸۶۱۷۲۳۸
|
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، فردین آقابزرگی،  با اشاره به عوامل ایجادکننده و تشدید رکود در اقتصاد کشور، اظهار داشت: یکی از عوامل مهم دخالت و کنترل قیمت کالاها و خدمات در کشور بود که این موضوع با رویه فعلی به سمت آزادسازی قیمت‌ها می‌رود.

وی افزود: علاوه بر این، 900 هزار میلیارد تومان نقدینگی کل کشور است که بخش عمده‌ای از منابع با توجه به ایجاد انتظارات تورمی به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری که محصول مشترک بازار پول و سرمایه است، تزریق شده است؛ این موضوع به جریان انداختن نقدینگی در اقتصاد کمک می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نقش دولت در ایجاد یا کنترل رکود در اقتصاد، خاطرنشان کرد: میزان قابل توجهی از بنگاه‌ها و شرکت‌ها زیر مجموعه دولت هستند که اثرگذاری بالایی در هدایت اقتصاد دارند؛ به عبارت دیگر بیش از 80 درصد از اقتصاد هم‌چنان دولتی است و تغییر سیاست‌های این بخش اقتصاد را دچار تحول می‌کند.

آقابزرگی تأکید کرد: کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بین‌بانکی یکی از راهکارهایی است که دولت هم‌اکنون برای کنترل رکود و ایجاد رونق اقتصادی در پیش گرفته و علاوه بر آن تغییر در سیاست کنترل قیمت به سمت آزادسازی بر پویایی اقتصاد می‌افزاید.

وی در پایان بر لزوم کاهش دخالت دولت در بازار قیمت‌گذاری و عرضه و تقاضا تأکید کرد و گفت: خروج از رکود و ایجاد رونق به سیاست‌های دولت در زمینه نحوه برخورد با عوامل اقتصاد بستگی دارد.

ارسال نظرات