ایران به عنوان سومین دارنده ذخایر قیر طبیعی جهان، حدود ۱۵ درصد یا به عبارتی ۱۵ میلیون تن از این ذخایر را در خود جای داده است.
کد خبر: ۸۶۱۷۲۰۷
|
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، عموماً بیشترین ذخیره یافت شده قیر طبیعی در جهان در ایالت های یوتا و کلرادو آمریکا واقع شده است که برآورد ذخیره قطعی آنها بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا 45 میلیون تن می باشد.

این ذخیره بر مبنای قیر طبیعی واقعی قابل دسترس برآورد شده است چرا که بسیاری از معادن گیلسونایت در جهان به علت محدویت های عرض و عمق رگه قابل دسترس نمی باشد و طبیعی است که این موارد در برآورد ذخیره قطعی معادن فوق لحاظ نمی شود.

برای مقایسه بهتر باید گفت ذخیره گیلسونایت فوق فقط 0.5 درصد از کل تولید سالانه نفت ایالات متحده آمریکارا شامل می شود.

به طورکلی  معادن قیر طبیعی بیشتر در کشورهای نفت خیز جهان یافت می شود، هر چند که در مورد عربستان سعودی این یک مورد استثنا است. معادن قیر طبیعی به ترتیب ذخیره در کشورهای آمریکا،  کانادا، ایران، عراق، روسیه، ونزوئلا، چین، استرالیا، مکزیک و فیلیپین قرار دارد.

برآورد ذخایر جهانی قیر طبیعی قابل دسترس حدود 100 میلیون تن می باشد. مجموعاً حدود 65 درصد از کل ذخایر گیلسونایت جهان در قاره آمریکای شمالی یعنی آمریکا و کانادا واقع شده است و ایران به عنوان سومین ذخیره بزرگ قیر طبیعی جهان، حدود 15 درصد یا 15 میلیون تن از این ذخایر را داراست. در ایران معادن گیلسونایت عموماً در غرب کشور بویژه درکرمانشاه، گیلانغرب، سومار، ایلام و شرق استان لرستان واقع شده است.

ارسال نظرات