دادستان کل کشور گفت: فرایند انتخابات باید مترادف با مفهوم تکلیف‌مداری باشد و نه قالب‌های غربی؛ بلکه باید متناسب با مفاهیم و ارزش‌های ما صورت گیرد، چراکه دیگر زمان آزمون و خطا نیست و باید با یک چشم‌انداز مناسب به آینده بیندیشیم.
کد خبر: ۸۶۱۶۶۶۱
|
۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در مراسم اختتامیه پنجمین گردهمایی حقوقدانان بسیجی سراسر کشور که در مجتمع فرهنگی تربیتی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: تقارن در حوادث عالم بسیار اتفاق می‌افتد اما برخی از تقارن‌ها با پیام و با معنا است.

دادستان کل کشور افزود: امام صادق(ع) برای تبیین سخنان پیامبر(ص) و کلمات نورانی دین و آنچه که دستورالعمل حقوقدانان است نکات بسیاری را ذکر کردند که باید برای اجرای بهتر قوانین حقوقی از همین بیانات استفاده کرد.

وی با بیان اینکه حقوقدانان وظیفه سنگینی در احقاق حق بر عهده دارند، بیان کرد: حق مطلق ذات مقدس پروردگار است و چیزی در عالم وجود ندارد جزء اینکه جلوه رحمت خداوند باشد.

وی با بیان اینکه ما آزادی انسان را تحقق عقلانیت می‌دانیم، افزود: باید در حقوق بشر ابتدا تعریفی از انسان وجود داشته باشد، به همین منظور اگر بخواهیم از انسان تعریفی داشته باشیم، باید به آیات قرآن کریم رجوع کرد.

فرآیند انتخابات باید مترادف با مفهوم تکلیف‌مداری باشد/ظلم‌های امروز دنیا بر اساس ظواهر حقوقی شکل می‌گیرد

وی با اشاره به اینکه حضرت امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند علم شنیداری است، تصریح کرد: برخی حافظه خوبی دارند و می‌توانند دانش حقوق را به صورت تطبیقی بررسی کنند، این فرمول‌های دینی به نوع حافظه و استعداد افراد بستگی دارد اما معلوم نیست آنچه که ما آموختیم در جانمان جای گرفته باشد.

رئیسی با اشاره به اینکه فقهای ما به علوم دیگر آشنایی دارند و فقه در جان آنها جای گرفته است، گفت: امام راحل نیز دارای چنین شخصیتی بودند و فقه در وجود ایشان جای گرفته بود، تفاوت حقوقدان در نظام دینی ما و سایر نظام‌های حقوقی باید در این حد فاصل باشد که از یافته‌های حقوقی دینی در سرشت جانشان جای گرفته باشد.

وی عنوان کرد: معتقد هستیم فردی که دارای این ابعاد هست وقتی وارد حوزه‌ می‌شود باید آن حوزه را با مبانی دینی نزدیک‌تر کند، همچنین رمز اینکه فقهای ما تحول در جامعه ایجاد می‌کنند این است که فقاهت در جانشان وجود دارد.

دادستان کل کشور یادآور شد: کسانی نیز در این جایگاه با وجود آنکه متدین هستند اما باور ندارند دین در مبانی حقوقی ما حضور داشته باشد، لذا سکولار هستند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه امروز رسالت سازمان بسیج حقوقدانان ما که البته حق‌دان نیز هستند، مورد توجه قرار گرفته است، اضافه کرد: امروز کاری که سعودی‌ها در یمن انجام دادند به گونه‌ای بود که طبق چهارچوب‌های خودشان می‌گویند حق دارند و بر پایه حق‌خواهی به این کشور تهاجم کردند.

رئیسی تبیین کرد: در تجاوز به عراق و افغانستان هم آمریکا این چنین عمل کرد و قبل از تهاجم چهارچوب ایجاد و یک چیز قلابی را بر پایه حق مطرح کردند، زیرا ظلم‌های امروز دنیا بر اساس ظواهر حقوقی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: در ارتباط با فاجعه منا خوشحال شدم که خیلی از دانشگاه‌ها بحث حقوقی برپا کرده و راجع به آن بحث کردند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه مردم مظلوم یمن را مظلومانه می‌کشند،‌ تأکید کرد: اینجا نقش سازمان حقوقدانان بسیج بسیار مهم است، جامعه ما یک جامعه نخبه بوده و انتظار این است که بسیج حقوقدانان بتواند در این عرصه تأثیرگذار برای خیرخواهی مسئولان باشد.

رئیسی با اشاره به اینکه یک تفاوت اساسی بین انتخابات ما و سایر کشورها وجود دارد، یادآور شد: رأی‌گیری با طریق مختلف وجود دارد اما محور اساسی آن در تکلیف‌مداری است، لذا هیچ کدام از آحاد ما حق ندارد بدون مطالعه به کسی رأی دهد، رهبر انقلاب در خبرگان رهبری با وجود مخالفت ایشان به مقام رهبری منصوب شدند و مجلس خبرگان این مهم را احساس کرد.

وی ادامه داد: تمامی نهادهای کشور برخواسته از رأی مردم است، با این رویکرد کشوری داریم که متکی به رأی مردم است.

فرآیند انتخابات باید مترادف با مفهوم تکلیف‌مداری باشد/ظلم‌های امروز دنیا بر اساس ظواهر حقوقی شکل می‌گیرد

رئیسی در پایان با اشاره به دیدار جمعی از فرهیختگان با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: ایشان در این دیدار الگوی اسلامی و ایرانی را مطرح کردند، یکی از این بحث‌ها انتخابات است تا تمامی این فرایند مترادف با مفهوم تکلیف‌مداری باشد و نباید قالب‌ها غربی باشد بلکه باید متناسب با مفاهیم و ارزش‌های ما صورت گیرد، چراکه دیگر زمان آزمون و خطا نداریم و باید با یک چشم‌انداز مناسب به آینده بیندیشیم.

ارسال نظرات