خبرهای داغ:
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست:

برنامه حفاظت کیفی و احیای رودخانه کارون اجرا می‌شود

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: برنامه حفاظت کیفی و احیای رودخانه کارون در برنامه ششم توسعه کشور با اعتبارات مورد نیاز پیش‌بینی و تصویب شود تا دستگاه‌های اجرایی نسبت به آن اقدام کنند.
کد خبر: ۸۶۱۶۶۲۱
|
۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ،معصومه ابتکار، دیروز در نشست خبری اظهار داشت: سازمان‌های مردم‌نهاد پل ارتباطی مردم و دولت هستند. ارتقای نگاه علمی و تخصصی در حوزه محیط زیست از رویکردهای ما است.

وی درباره آلودگی‌های کلان‌شهرها به‌ویژه اهواز گفت: نسبت به رفع آلودگی‌های کلان‌‌شهرها اقدامات مختلفی از جمله حذف سرب از بنزین انجام شده است. ارتقای سطح خودروسازی و انطباق بحث خودروسازی با محیط زیست  در کشور اجرایی شد که در صورت مشاهده عدم این انطباق اجازه به شماره گذاری خودرو داده نمی‌شود. در سال آینده شماره گذاری خودروها فقط برای یورو3 اجازه داده خواهد شد. برنامه‌هایی برای شهر اهواز نسبت به بررسی آلاینده‌های ساکن و متحرک این شهر اجرا شده که در راستای کاهش آلودگی شهر اهواز توزیع بنزین یورو4 با هدف ارتقای سطح استاندارد بنزین و حذف بنزینهای آلوده انجام شد.

رئیس سازمان حفاطت از محیط زیست کشور نسبت به پرسش خبرنگار تسنیم درباره علت تنگی نفس مردم خوزستان با اولین بارش‌ها بیان کرد: اولین کاری که سازمان نسبت به بحث مشکلات تنفسی مردم خوزستان انجام داد احصای علل متفاوت بود، که در این راستا 16 دلیل مطرح شد و تلاش کردیم با بررسی‌های علمی و یا حذف برخی علل بتوانیم به علت اصلی برسیم. در سال گذشته انتقال یک فراوری سنگین نفت در یکی از واحدهای اهواز به نقطه دیگر در راستای کاهش آلودگی شهر اهواز انجام ‌شد. مسائلی از جمله گردوغبار، نیشکر و برخی از گرده‌های گیاهی بررسی شد.

وی افزود: اندازه‌گیری‌ها نشان داد که علت آلودگی هوا، باران‌های اسیدی نبوده و بررسی‌ها به‌سمت گرده‌های برخی از گیاهان حرکت کرد. وزارت بهداشت در خصوص شناسایی این علل در بیماران و سازمان محیط زیست نیز درباره اندازه گیریهای بیشتر در سنجش هوا برای یافتن علت اصلی این تنگی نفس‌ها مکلف هستیم.

ابتکار با اعلام اینکه امروزه میزان آسم کودکانی که در شهرهای صنعتی زندگی می‌کنند رو به افزایش است، عنوان کرد: موارد متعددی در این زمینه  شناسایی شده و درحال پیگیری است.

وی درباره اقدامات عملی نسبت به احیای رودخانه کارون افزود: تلاش برای بازسازی و فعال کردن شورای حفاظت کارون در گذشته انجام شد که برنامه‌ای برای کاهش آلودگی‌های ورودی رودخانه کارون تدوین شد. اکنون در این شورا برنامه همکاری دانشگاه مطالعه و تدوین شد که در شورای عالی آب ارائه گردید و در نتیجه برنامه حفاظت کیفی و احیای رودخانه کارون در برنامه ششم توسعه کشور با اعتبارات مورد نیاز پیش‌بینی و تصویب شود تا دستگاه‌های اجرایی نسبت به آن اقدام کنند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه رودخانه یک اکوسیستم است، گفت: مسئولیت قانونی حریم و بسترهای رودخانه‌ها به‌عهده وزارت نیرو است ولی در جاهایی که ساخت‌وساز غیرقانونی و یا تخریبی ایجاد شود تذکر می‌دهیم چرا که رودخانه‌ها از نظر حریم و محدوده باید حفاظت شوند.

وی گفت: از نظر میزان برداشت آب در بالادست رودخانه‌ها نگرانی‌هایی وجود داشت که در این جهت به‌گفته دولت به‌جز برای آب شرب دیگر هیچ‌گونه مجوزی برای برداشت داده نخواهد شد.

ابتکار با اشاره به اینکه از سیاست‌های کلی نظام طبق ابلاغ مقام معظم رهبری مباحث ارزیابی زیست‌محیطی است که برای همه طرح‌های توسعه به‌شکل جدی پیگیری می‌شود، عنوان کرد: نخستین جلسه نسبت به اجرای زه‌آب درون شادگان به‌صورت موقت بود ولی بعد این بحث مطرح شد که برای خود تالاب استفاده شود. اکنون کنترل، پایش و پیگیری‌های لازم را برای این موضوع در نظر داریم.

وی درباره مبحث گردوغبار افزود: کارگروهی با موضوع مقابله ملی با گردوغبار به‌ویژه از جنبه مدیریت بحران و ستاد ملی مقابله با گردوغبار که مطالعات و تنظیم برنامه‌های ملی و استانی را در نظر دارد نسبت به مبحث گردوغبار فعالیت می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بیان کرد: در خوزستان کانون‌های اصلی و بحرانی استان شناسایی شده و در گزارشی بیش از 340هزار هکتار کانون بحرانی گردوغبار در خوزستان مشخص شده که باید در این زمینه برنامه ریزی شود. در 8 منطقه خوزستان از امروز مقابله با گردوغبار آغاز شد.

وی با اعلام اینکه معیشت جوامع محلی بسیار مهم است، گفت: امسال پروانه شکار پرنده صادر نکردیم و آنهایی که صادر کردیم مربوط به جوامع محلی است چرا که اعتقاد داریم جوامع محلی حق دارند به‌طور منطقی، متوازن و با نگاه تعادلی از این موضوع بهره‌مند شوند. در تلاشیم که  مشارکت مردم و جوامع محلی را در مدیریت تنوع زیستی و مدیریت تنوع زیستگاه‌های ارزشمند طبیعت ایران را جلب کنیم.

ابتکار عنوان کرد: برای صید ماهی مجوزهای قانونی داده شده و صید ماهی با برق تخلف است که در صورت مشاهده با عوامل برخورد می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار