نشست خبری کمیته مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای در خبرگزاری مهر برگزار و در آن تاکید شد: وقتی دوستان مذاکره کننده، برجام را اجرا کنند ناخودآگاه توجیه خواهند کرد و ضعف در اجرای برجام حس می‌شود.
کد خبر: ۸۶۱۶۵۰۲
|
۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
نشست خبری کمیته مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای در خبرگزاری مهر برگزار و در آن تاکید شد: وقتی دوستان مذاکره کننده، برجام را اجرا کنند ناخودآگاه توجیه خواهند کرد و ضعف در اجرای برجام حس می‌شود.

به گزارش کافه حقوق به نقل از مهر، نشست خبری کمیته مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای با هدف اعلام موجودیت و تشریح برنامه ها عصر امروز (دوشنبه) در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار شد.

این کمیته از سوی جمعی از اساتید دانشگاه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، حقوقی و کارشناسان برجسته انرژی هسته ای با هدف نظارت مردمی بر روند اجرای مراحل برجام، بررسی اقدامات و فعالیت های گذشته، تأثیر معادلات کشور ها بر برجام، تحقق یا عدم تحقق وعده های داده شده و نیز بررسی مستندات قبل، حین و بعد از اجرای برجام، تشکیل شده است.

فواد ایزدی، مسعود اخوان‌فرد، محمد خوش‌چهره، مهدی محمدی، سید فضل الله موسوی، توکل حبیب زاده، علی بهادری و روح الله آبنیکی اعضای شورای سیاستگذاری کمیته تخصصی- مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای را تشکیل می‌دهند.

اخوان‌فرد: کمیته صیانت از حقوق هسته‌ای گزارشات مستمر به مردم ارائه می کند

مسعود اخوان‌فرد، دبیر کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای اولین سخنران این نشست بود که با اشاره به اینکه در جریان نخستین نشست کمیته با حضور اساتید و صاحبنظران آغاز به کار این کمیته را اعلام می کنیم، گفت: این کمیته بر اساس فرمایشات امام امت(ره) که تاکید بر حضور مردم بر تمام صحنه ها داشتند، تشکیل شده است.

وی افزود: بر اساس اصل هشتم قانون اساسی که به نظارت همگانی تاکید می شود جمعی از اساتید دانشگاه های تهران، شریف، علامه طباطبایی و امام صادق(ع) در این کمیته مطالبه کننده و بررسی کننده حقوق مردم در صیانت از مسئله هسته ای هستند.

اخوان‌فرد با اشاره به اینکه کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای در چهار حوزه تخصصی فعالیت می کند، خاطرنشان کرد: حوزه اقتصادی با حضور چهره هایی همچون محمد خوش چهره و حجت الله  عبدالملکی، حوزه فنی و مهندسی با حضور حسین آب‌نیکی از متخصصان عرصه فناوری، حوزه سیاسی با حضور چهره هایی همچون فؤاد ایزدی و مهدی محمدی و در حوزه حقوق بین‌الملل با حضور چهره هایی همچون فضل الله موسوی و توکل حبیب زاده به بررسی ابعاد مختلف پرونده هسته ای ایران می پردازد.

دبیر کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای توضیح داد: این کمیته به عنوان دیده‌بان تخصصی و آگاه مسائل مرتبط با اصول هسته ای در دوران مذاکرات و در شرایط فعلی یعنی پسابرجام به طور ریزبینانه را بررسی می کند.

اخوان‌فرد با اشاره به اینکه دبیرخانه ای برای این کمیته پیش بینی و ارتباطات مختلفی در چارچوب آن برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرد: حضور مستمر و ارائه گزارشات علمی و تخصصی به ملت ایران از جمله اهداف این کمیته است.

موسوی: هوشمندی رهبر انقلاب در تعیین «راه تفسیر اختلافات» در اجرای برجام

سید فضل‌الله موسوی استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران سخنران دیگر نشست آغاز فعالیت‌های کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای ملت ایران با بیان اینکه برجام روند پر فراز و نشیبی را در جریان مذاکرات پشت سر گذاشته است، اظهار داشت: ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور برای اجرای برجام، اضافه بر برجام نیست که برخی‌ها ایراد می‌گیرند.

وی افزود: این ابلاغیه بر چگونگی اجرای برجام و لحاظ کردن ضمانت‌های اجرایی قوی و کافی تکیه می‌کند و وظایف دولت، مجلس، سازمان انرژی اتمی و مسئله تفسیر منطقی از متن برجام و اهداف آن را مد نظر قرار می‌دهد.

این استاد حقوق بین‌الملل با بیان اینکه رعایت منافع ملی و مصالح عالیه کشور در اجرای برجام باید مورد توجه باشد، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه خود تاکید کردند که برجام دارای نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری متعددی است و وقتی چنین حالتی دارد، باید در اجرای آن مراقبت‌های دقیق و لحظه به لحظه صورت گیرد و اگر چنین کاری نشود، خسارات بزرگی را برای حال و آینده کشور خواهد داشت.

موسوی خاطرنشان کرد: درواقع تاکید ایشان بر لزوم توجه به مسئولیت امروز ما در قبال نسل‌های آینده استوار است.

وی همچنین به نکته دیگر موجود در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب برای اجرای برجام اشاره کرد و گفت: بر اساس تاکید ایشان هر بهانه‌ای اعم از تروریسم یا موشکی که برای لغو تحریم‌ها آورده شود، نقض برجام است؛ چون اولاً مذاکرات صرفاً برای موضوع هسته‌ای بوده و ثانیاً هدف آن، لغو تحریم‌ها بوده است. بنابراین هر نکته‌ای که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از سوی طرف مقابل برای تحریم‌های جدید آورده شود، نقض برجام است.

رئیس سابق دانشکده حقوق دانشگاه تهران با اشاره به تاکید دیگر رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه خود در رابطه با گرفتن تضمین‌های قوی و محکم از طرف مقابل، عنوان کرد: دلیل این تاکید آن است که ما تکالیف خود را در برابر ۱+۵ می‌گذاریم.

موسوی در توضیح این نکته گفت: بر اساس برجام، این ایران است که باید یکسری تعهدات را انجام دهد و وقتی این مسئله در بوته راستی‌آزمایی آژانس قرار گرفت که آن نیز داستان پرفراز و نشیب خودش را دارد، آن وقت طرف مقابل تحریم‌ها را برمی‌دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس، مسئولیت ما در این رابطه بسیار سنگین است، چون ما وارد عملیات می‌شویم و سپس طرف مقابل تعهدات خود را انجام می‌دهد و این مسئله در رابطه با مواردی مانند خروج قلب رآکتور آب سنگین اراک دیده می‌شود.

عضو کارگروه حقوقی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تداوم روند تحقیق و توسعه هسته‌ای، تصریح کرد: این یک دستور است که سازمان انرژی اتمی خودمان باید آن را دنبال کند که در طول مدت ۸ یا ۱۰ سال اجرای برجام، روند تحقیق و توسعه هسته‌ای تکمیل شود؛ به گونه‌ای که طبق مصوبه مجلس در انتهای ۱۵ سال باید به ظرفیت ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم دست یابیم.

موسوی همچنین تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر چگونگی تفسیر برجام در موارد اختلاف را یادآور شد و گفت: بر اساس تاکید ایشان در موارد اختلاف در برجام باید به متن مذاکرات رجوع کرد، چرا که وقتی معاهداتی را تفسیر می‌کنند، ممکن است فقط به ظاهر کلمات توجه کنند در حالی که در روند مذاکرات نکاتی مطرح می‌شود که در متن به آنها توجه نمی‌شود.

وی گفت: بنابراین وقتی زبان معاهده، همان زبان رسمی طرف مقابل است، به صورت هوشمندانه تاکید شده که در تمام اختلافات باید به متن مذاکرات توجه شود که این مسئله در کنوانسیون ۱۹۶۹ حقوق معاهدات نیز آمده است که متن مذاکرات، به عنوان وسایل تکمیلی تفاسیر معاهده تلقی می‌شود.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران اظهار داشت: بر اساس بخش دیگری از ابلاغیه رهبر انقلاب، یک هیات قوی، آگاه و هوشمند باید روند اجرای برجام و ایفای تعهدات طرف مقابل را رصد کند که این کار بر عهده مسئولان است، اما کمیته مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای بر اساس آیات و روایات که وظیفه مردم را نصیحت و کمک به مسئولان حکومت اسلامی قلمداد کرده، در این رابطه وارد شده است.

موسوی خاطرنشان کرد: این کمیته در خصوص رصد و صیانت از منافع هسته‌ای ملت ایران، به عنوان یک حرکت خودجوش در کنار دست‌اندرکاران و برای کمک به آنها وارد عمل شده است.

عبدالملکی: غفلت از ۲تاکید رهبری در اجرای برجام/ هر تحریمی نقض برجام است

حجت‌الله عبدالملکی عضو کارگروه اقتصادی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای یکی دیگر از سخنرانان نشست اعلام مجودیت این کمیته با بیان اینکه این کارگروه موضوعات اقتصادی مربوط به برجام را بررسی کرده و گزارش می‌دهد، گفت: دلیل پرداختن به مسائل اقتصادی برجام این است که متاسفانه در متنی که با عنوان «برجام» تنظیم شده، بخش قابل توجهی از تحریم‌ها قرار نیست لغو شود.

وی ادامه داد: بخش دیگری از تحریم‌ها نیز حتی تعلیق نمی‌شود و این، برخلاف آن صحبت‌های غیرمکتوبی است که گفته می‌شد تحریم‌ها برداشته می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه اظهار داشت: اگر با توجه به ملاحظات رهبر انقلاب، به دو نکته در رابطه با برجام و اجرای آن توجه می‌شد، برجام می‌توانست مفید باشد اما به این دو نکته توجه نشده است.

عبدالملکی گفت: نکته اول این بود که پیش از آغاز برجام باید سران آمریکا و اتحادیه اروپا نامه رسمی قابل استناد از لحاظ حقوقی مبنی بر لغو تحریم‌ها به ما می‌دادند، اما تا این لحظه هنوز چنین تضمینی ارائه نشده اما در عوض دوستان ما در دولت شروع به اجرای تعهدات جمهوری اسلامی کرده‌اند که این نقض بند یک فرمان رهبری است.

وی به نکته دوم در این رابطه اشاره کرد و گفت: بر این اساس در دوره اجرای برجام، هر تحریمی به هر بهانه‌ای توسط غربی‌ها اعمال شود، نقض برجام است اما در هفته‌های اخیر دیدیم که در آمریکا حداقل چهار نوع تحریم علیه ما مطرح شده که دو مورد از آنها اجرا شد، یک مورد در شرف اجراست و یک مورد نیز فعلاً متوقف مانده است.

عضو کارگروه اقتصادی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای ادامه داد: قانون ویزا، تحریم‌های مربوط به حزب‌الله و حامیان آن به بهانه تروریسم، برداشت از منابع بلوکه شده ایران با مصوبه کنگره و تحریم‌های جدید افراد و شرکت‌ها در حوزه موشکی این چهار قلم تحریم است که در صورت عملی شدن، نقض شروط مد نظر رهبری خواهد بود.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: کارگروه اقتصادی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای، در ادامه راه به بررسی ابعاد اقتصادی برجام و آثار آن می‌پردازد و به طور منظم نتایج بررسی‌های خود را به مردم گزارش می‌دهد.

ایزدی: ضرورت توجه جدی تر دولت به نامه رهبری/ضعف در اجرای برجام حس می شود

فواد ایزدی عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای سخنران بعدی نشست آغاز فعالیت های این کمیته بود و با اشاره به اینکه به نظر می رسد نگاه دولت آمریکا به بحث هسته ای به عنوان یک ابزار برای فشار بر ایران در حوزه سیاسی و اقتصادی است، اظهار داشت: از این اقدامات می توان به مباحثی که به عنوان نفوذ مطرح می شود اشاره کرد.

وی افزود: به نظر می رسد در کوتاه مدت، دولت آمریکا علاقه مند به اجرای برجام بر اساس قرائتی که خودش ارائه می کند، دارد. همچنین در میان مدت، دولت آمریکا لیستی از اهرم های قدرت جمهوری اسلامی ایران طراحی کرده و می خواهد به آن برسد که یکی از آنها بحث هسته ای است.

عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای با بیان اینکه دولت آمریکا تصور می کند با برجام توانسته است اهرم هسته ای را از ایران بگیرد گفت: آنها علاقه مند هستند در حوزه منطقه ای و نظامی نیز همین اتفاق بیفتد و برجامی در خصوص سوریه بوجود بیاید. در حوزه توانمندی دفاعی و موشک های بالستیک نیز در همین راستا حرکت و برنامه ریزی می کند.

ایزدی افزود: همچنین وضعیت داخلی و سیاسی کشور نیز مورد نظر آمریکایی ها است که این مسئله باید قابل توجه باشد.

وی ادامه داد: دولت آمریکا در دراز مدت بدنبال استحاله و براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای با اشاره به نامه مقام معظم رهبری پس از برجام به رئیس جمهور تصریح کرد:  نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور، شروط جمهوری اسلامی برای پذیرش برجام است و در مواردی این نامه نقض شده که باید مورد توجه قرار گیرد.

ایزدی خاطرنشان کرد: بر اساس بند ۱ نامه مقام معظم رهبری قرار بود اوباما نامه ای نوشته و امضا کند که اگر ایران، برجام را اجرا کرد تحریم ها لغو شود؛ اما نامه ای که اوباما نوشت خنثی و معمولی بود.

وی با بیان اینکه در بند ۲ نامه رهبری تصریح می کند که هرگونه تحریم در هر سطحی پس از برجام باید متوقف شود، ادامه داد: تغییر قانون ویزا نقض بند ۲۹ برجام است. حال باید سئوال کرد که آیا اجرای برجام متوقف شد؟ خیر؛ نه تنها متوقف نشد بلکه اجرای برجام سرعت پیدا کرد و ما اورانیوم خود را منتقل کردیم.

عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای با اشاره به بند ۳ نامه مقام معظم رهبری گفت: در بند ۳ نامه ایشان بحث بسته شدن پرونده پی ام دی مطرح است. در بند ۴ قطعنامه شورای حکام نه تنها پروند پی ام دی بسته نشده بلکه نگاه داشته شده است ودبیرکل آژانس حق دارد هر گاه دغدغه داشته باشد پرونده را باز گرداند.

ایزدی افزود: در بند ۴ نامه مقام معظم رهبری به کارخانه اراک اشاره شده و به صراحت آماده است که هویت آب سنگین اراک باید حفظ شود اما در قرارداد جدیدی که صالحی امضا کرد اصلا کلمه آب سنگین وجود ندارد.

وی گفت: در بند ۵ نامه مقام معظم رهبری قرار بود مبادله اورانیوم به تدریج باشد و سئوال اینجاست که آیا ۱۰ هزار کیلو اورانیوم به تدریج منتقل شد؟ نخیر. یک دفعه منتقل شد.

عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای خاطرنشان کرد: نیاز به ایجاد یک کمیته به صورت تخصصی برای رصد مسائل برجام حس می شد و هم اکنون که نهادهای رسمی در این حوزه کارهایی را انجام می دهند ضرورت دارد نیرهای مردمی و چهره های دانشگاهی نظرات خود را بیان کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در ادامه برجام این است که همان کسانی که برجام را به سرانجام رسانده اند هم اکنون آن را اجرا می کنند، اظهار داشت: رودن یک پروژه به سه صورت خط دهی، اجرا و نظارت است اما در برجام همان افراد کار اجرا و نظارت را نیز انجام می دهند.

 ایزدی افزود: آمریکای به این مسئله توجه کرده اند و ما نکرده ایم زیرا کسانی که در این کشور برجام را اجرا می کنند کسانی نیستند که به سرانجام رسانده اند. وقتی دوستانی که خودشان مسئول مذاکرات بودند آن را اجرا کنند ناخودآگاه توجیه خواهند آورد.

عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای با بیان اینکه بر اساس اظهارات غربی ها ما می توانستیم پیش بینی کنیم که آنها پس از برجام چه چیزی می خواهند، تصریح کرد: دوستان ما در دولت می گفتند که حرفهای آنها مصرف داخلی دارد در صورتی که این طور نبود.

وی گفت: در دوران پسابرجام شاهد این هستیم که این حرفها نه تنها مصرف داخلی ندارد بلکه اجرا می شود. ضعف در اجرای برجام حس می شود و این بحث نباید با مباحث انتخاباتی مطرح شود بلکه باید تخصصی بحث شود.

آبنیکی: عدم بالانس تعهدات در اجرای برجام/جمع‌آوری سانتریفیوژهاعجولانه بود

 حسین آبنیکی عضو کارگروه فنی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای آخرین سخنران نشست آغاز فعالیت‌های این کمیته بود و طی سخنانی اظهار داشت: آنچه که برخی مواقع به عنوان نامه رهبری خطاب می‌شود، ابلاغیه‌ای است که مصوبه شورای عالی امنیت ملی باید آن را با همه بندهایش لازم الاجرا بداند و مجلس و سایر جایگاه‌ها و گروه‌ها باید روی آن نظارت کنند.

وی با بیان اینکه ما در کارگروه فنی تلاش بر نظارت در حوزه فنی اجرای برجام داریم، افزود: باید حقوق هسته‌ای کشور در اجرای برجام لحاظ شود و روند حفظ توسعه و پیشرفت دستاوردهای هسته‌ای در کشور در نظر گرفته شود.

عضو کارگروه فنی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای تصریح کرد: اگر قرار است در صنعت هسته‌ای، توسعه با توجه به فناوری هسته‌ای انجام شود باید از آن بهره بگیریم تا این روند صورت بگیرد. گزارشات این مهم را نیز به مردم خواهیم داد.

آبنیکی افزود: آنچه تا امروز در این حوزه اتفاق افتاده، عدم بالانس انجام تعهدات در دو طرف آن است. ایران حدود ۱۳ هزار سانتریفیوژ را جمع کرده و در این فرآیند آسیب‌های زیادی دیده‌ایم. جابجایی سانتریفیوژها، تعهدی بود که ما بسیار عجولانه آن را اجرا کردیم. این عجله برای آن بود که طرف غربی زودتر وارد فاز اجرا شود.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر تولیداتمان از سال ۸۵ در سطح ۳.۵ درصد را به طرف غربی داده‌ایم و تولیدات ۲۰ درصدی‌مان را نیز پودر کرده‌ایم، افزود: طرف غربی نه تنها به دنبال اجرای تعهداتش نیست، بلکه صحبت از تحریم، قانون ویزا و دستبرد به منابع مالی ما می‌کند.

عضو کارگروه فنی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای با اشاره به اینکه ما نیازمند زمان برای بازگشت به آنچه که در گذشته بوده است، هستیم خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم دوباره کیک زرد را به UF۶ تبدیل کنیم و از آن اورانیوم ۳.۵ درصد بسازیم، چند سال زمان خواهد برد.

آبنیکی در پایان گفت: این فرآیندی بود که ما به جای ۶ ماه در دو هفته انجام دادیم اما طرف غربی به تعهدات خود پایبند نبود و از تحریم‌ها صحبت می‌کند.

ارسال نظرات