خبرهای داغ:
یادداشت/ مهدی چاپاری بورنگ

افزایش داوطلبان انتخابات، امید بخش یا بیم آفرین؟

در یادداشت این فعال سیاسی آمده است: افزایش تعداد ثبت نام کنندگان کاندیداها در دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هم موجب مباهات و هم بیم آفرین است.
کد خبر: ۸۶۱۶۴۵۱
|
۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، مهدی چاپاری بورنگ فعال سیاسی از شهرستان درمیان یادداشتی به شرح زیر ارسال کرده است:

هر روز را که به پایان می رسانیم یک قدم به هفتم اسفند و روز برگزاری دو انتخابات سرنوشت ساز کشور عزیزمان نزدیک تر می شویم.

کم کم بر گرمی تنور انتخابات در شهرهای مختلف افزوده می شود.هم اکنون هیأت های اجرایی و شورای نگهبان به صورت شبانه روزی در حال بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی می باشند. هر روز در محافل مختلف سیاسی و روزنامه ها مباحث مختلفی در خصوص احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات شاهد هستیم.

بعضی ها احراز و تایید صلاحیت را برگ برنده نظام در جهت جلوگیری از نفوذ نیروهای مخالف نظام به مراجع حساس دانسته و بعضی از آن به عنوان حزبه نظام در جهت قلع و قمع صداهای مخالف و ظلم به نامزدهای مختلف یاد می کنند.

ضرورت وجود مرجعی برای احراز صلاحیت نامزدها بر کسی پوشیده نیست و حتی مخالفان نیز این موضوع را قبول داشته و نقد آنها بر نحوه احراز صلاحیت ها و به زعم آنها سخت گیری های بی موردی است که مانع از ورود طیف های خاصی از مردم به مجلس می شود.

اما نکته ای که در چند روز اخیر بیشتر از گذشته جلب توجه می کند مربوط به تعداد ثبت نام کنندگان در دو انتخابات پیش رو است.

تعداد ثبت نام کنندگان در این دو انتخابات افزایش فزاینده ای نسبت به دوره قبل داشته است، تعداد داوطلبان مجلس شورای اسلامی به نسبت دوره قبل با افزایش ۱۱۰ درصدی مواجه شده و داوطلبان مجلس خبرگان رهبری نیز افزایش ۵۰ درصدی نسبت به دوره گذشته خود ( هشت سال قبل ) داشته است.

این سطح افزایش در داوطلبان انتخابات خصوصا افزایش در داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری جای تعجب و تامل دارد.

این تعجب وقتی بیشتر خواهد شد که به کیفیت افراد ثبت نام کننده نیز نگاهی بیندازیم ، سطح تحصیلات ثبت نام کنندگان مجلس خبرگان رهبری در کل کشور از این قرار است : دیپلم ۱۱ درصد، کاردانی ۱ درصد، کارشناسی ۶ درصد، کارشناسی ارشد ۱۲ درصد، دکتری ۱۳ درصد و تحصیلات حوزوی ۵۷ درصد !!

در خصوص مجلس شورای اسلامی هم از حدود ۱۲ هزار ثبت نام کننده در این دوره تعداد چهار هزار نفر سابقه حضور در مجلس و رقابت های انتخاباتی در دوره های قبل را داشته و تعداد هشت هزار نفر برای اولین بار پا در عرصه انتخابات گذاشته اند.

حسب اعلام مرتضی بختیاری معاون امنیتی دادستان کل کشور در میان داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسانی مواجه ایم که سابقه محکومیت قطعی دارند یا برخی نیز پرونده در حال رسیدگی و یا کیفر خواست آنها تنظیم شده است مثلا یک نفر از همین داوطلبان ثبت نام کننده ۱۲ سابقه محکومیت دارد.

به نظر شما این فرد با چه انگیزه ای وارد گردونه انتخابات شده است؟ افزایش تعداد ثبت نام کنندگان دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هم موجب مباهات است.

مباهات از این جهت که نشان دهنده امیدواری مردم به نظام و انقلاب و نوید بخش یک انتخابات پر شور و با حضور حداکثری خواهد بود، از طرفی دیگر هم روند ممکن است بسیاری از کسانی که ثبت نام کرده اند به جهت الزامات قانونی صلاحیت حضور در رقابت انتخاباتی را پیدا نکنند.

لکن همین احساس مسئولیت جهت حضور در میدان رقابت و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دادن یعنی امید برای اصلاح کمبودهای موجود در جامعه و از همین منظر دارای ارزش و مورد احترام خواهد بود.

روی دیگر سکه و بیم آور بودن افزایش تعداد ثبت نام کنندگان در دو انتخابات نیز از این جهت است که ساز و کار فعلی در بررسی صلاحیت ها و محدودیت شدید زمانی برای شورای نگهبان ممکن است باعث اختلال در بررسی صحیح صلاحیت ها توسط شورای نگهبان و انحراف از روند عادلانه این شورا گردیده و نهایتأ تعدادی از داوطلبان به علت کمبود وقت و تعداد زیاد داوطلبان ناخواسته از گردونه انتخابات حذف و یا خدای ناکرده باعث ظلم شدن در حق آنها شود.

عکس این مطلب هم ممکن است واقع شود و آن اینکه احزابی که می دانند با عدم احراز صلاحیت توسط شورای نگهبان روبرو شوند با افزایش تعداد هم حزبی های خود در روند انتخابات از محدودیت های شورای نگهبان در کمبود وقت، سوء استفاده نموده تا تعدادی از نامزدهای مورد حمایت آنها از فیلتر شورای نگهبان رد شده و به مراجع حساس نظام ورود پیدا کنند.

نگرانی دیگر در این قضیه احتمال سوء استفاده از عدم احراز صلاحیت تعدادی از نامزدها خواهد بود، به هر حال با آماری که از سطح تحصیلات نامزدهای ثبت نام کننده ذکر شد مسلما تعداد زیادی با عدم احراز صلاحیت مواجه خواهند شد که حق و انصاف نیز همین است.

البته در این سالها شورای نگهبان ثابت کرده است که در اجرای قانون از نام ها ترسی ندارد و همواره قانون را ملاک عمل خود داشته و به هیچ عنوان تحت تاثیر هجمه تبلیغاتی دشمنان قرار نخواهد گرفت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها