یک اقتصاد دان با اشاره به اینکه ورود شورانگیز هیئت‌های تجاری به ایران نتیجه‌ای نداشته است گفت: ورود این هیئت‌ها بیشتر تبلیغات سیاسی است که طرف‌های غربی آن را برای مردمی شدن خود در ایران مطرح می‌کردند و برخی افراد بازی خورده داخلی آن را بزرگ کردند.
کد خبر: ۸۶۱۶۳۲۵
|
۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد خوش چهره  اظهار کرد: ورود هیئت ها و سرمایه گذاران  تجاری خارجی  به ایران  یک پدیده نمایشی بود و برای هر اهل فن مشخص است که این پدیده واقعی نیست.

وی با اشاره به اینکه بررسی ماهیت این برنامه نمایشی و  عقبه آن نیاز به تحلیل و بررسی جامع دارد، افزود: در صورتی که مسائل هنور حل نشده و ایران تنها پای میزه مذاکره نشسته و تضاد های ایران با دنیای سلطه به وِیژه آمریکا پا برجا است، این موارد بیشتر جنبه های تبلیغات سیاسی دارد که طرف غربی آن را مطرح می‌کردند و برخی از افراد بازی خورده داخلی آن را بزرگ و جدی جلوه می‌دهند.

خوش چهره با بیان اینکه بنده از ابتدا به ورود هیئت های تجاری به ایران خوش بین نبودم گفت: ایران در بازار 80 میلیونی خود،  مزیت‌های فراوان، ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و جاذبه‌های زیادی برای سرمایه گذارهای داخلی و خارجی دارد اما اینکه هیئت ها  به این صورت موج گونه و غیر متعرف در ایران حضور یافتند از همان ابتدا معلوم بود که غیر واقعی است.

خوش چهره با اشاره به اینکه هیچ کدام از هیئت‌های تجاری وارد شده به  ایران برای ما مثر ثمر نبودند  و منجر به نتیجه نشده اند، در خصوص دلایل این تبلیغات سیاسی گفت: از همان ابتدا غیر واقعی بودن این نمایش معلوم بود. غرب این هیاهو را برای تشویق افکار عمومی ایران، برای نتایج مذاکرات برجام  راه  انداخته بود تا بتواند از طریق این فشارها، راهی برای مردمی شدن خود در ایران داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد که در بخش‌های مختلفی از تولیدات کالا و خدمت داخلی ما، قابلیت‌های مناسبی برای تولید کنندگان داخلی و سرمایه گذاران خارجی دارد، اما فضای سرمایه گذاری خارجی ایران به اما اگرهای سیاسی بستگی دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: سرمایه گذران خارجی، اطلاعات لازم را را از شرایط ایران دارند و اگر واقعا قصد سرمایه گذرای در ایران داشتند، باید برای عقد قرارداد می آمد‌ند نه برای برای ارزیابی.

از ابتدا مشخص بود ورود و خروج هیئت‌های تجاری اصالت ندارد 

وی با بیان اینکه "بنده از بی نتیجه بودن  ورود هیئت های تجاری به کشور تعجب نکردم" خاطر نشان کرد: از ابتدا مشخص بود که این ورود و خروج ها اصالت ندارد و ما باید به دنبال سرمایه گذاران اصیل و ماندگار برویم.

خوش چهره با بیان اینکه برای بهره گیری از حضور هئیت‌های خارجی در اقتصاد ایران و استفاده از ظرفیت‌های تولیدی خود، باید در چهار چوب سرمایه گذاری پایدار حرکت کنیم، افزود:  راحت ترین کار این است در بخش های مانند خودرو قطعات CKD و منفصله را به کشور وارد کرده و مونتاژ کنیم اما این امر هیچ امتیازی برای کشور ندارد و در واقع برای ما وازدگی است.

وی اضافه کرد که لزوم توجه به  سرمایه گذاری‌های پایدار خارجی امر مهمی است که  در سایر بخش‌های اقتصاد ایران از جمله نفت هم باید به آن توجه کرد.

ارسال نظرات