آمار مبتلایان به بیماری دیابت در استان در شرایطی که سن ابتلا به دیابت رو به کاهش است، بسیار نگران کننده شده است.
کد خبر: ۸۶۱۶۲۶۳
|
۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، آمار مبتلایان به بیماری دیابت در استان در شرایطی که سن ابتلا به دیابت رو به کاهش است، بسیار نگران کننده شده است؛ نگرانی‌ای که با توجه به شیوع چاقی و کم‌تحرکی در بین 30 درصد دانش‌آموزان استان کاملا بجاست.
نیمی از شهروندان یزدی و 30 درصد از دانش‌آموزان این استان به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند و این عارضه که پیامد ابتلا به دیابت به ویژه در سنین پایین است، سلامت جامعه را به شدت در معرض خطر قرار داده است.
ورزش نکردن مهم‌ترین عامل بروز چاقی و اضافه وزن و در نهایت ابتلا به بیماری دیابت در استان است و لازم است که شهروندان یزدی این هشدار را جدی بگیرند و برای ارتقای سلامتی خود، به ورزش اهمیت دهند.

تاثیر تغییر شیوه زندگی بر ابتلا به بیماری دیابت
سرپرست مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان با بیان این‌که تغییر سبک زندگی از جمله آپارتمان‌نشینی، زندگی ماشینی و کاهش فعالیت بدنی از جمله عوامل آسیب‌زا برای سلامتی نوجوانان هستند، گفت: کم تحرکی ناشی از استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه، اینترنت و تلویزیون مشکلاتی از جمله اضافه وزن و چاقی را برای نوجوانان استان به وجود آورده است.
«مسعود رحمانیان» آمار بالای مبتلایان به دیابت و کاهش سن آنها در استان را زنگ‌ خطری برای نوجوانان یزدی دانست و افزود: چاقی و کم‌تحرکی یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌ها‌یی مانند دیابت و فشارخون است.

به گفته وی، آمار بالای مصرف فست‌فود موجب کاهش سن ابتلا به بیماری دیابت و رواج این بیماری در میان دانش‌آموزان استان شده است.

سرپرست مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان با اشاره به چاقی 30 درصد از دانش‌آموزان استان اظهار کرد: لازم است خانواده‌های یزدی درباره زیان‌های بیماری دیابت به فرزندان خود هشدار دهند.

اجرای طرح «مدارس حامی دیابت» در استان
رحمانیان از اجرای طرح «مدارس حامی دیابت» در استان خبر داد و تصریح کرد: این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، اداره آموزش و پرورش، معاونت بهداشتی و پژوهشی دانشگاه علوم‌پزشکی، اداره بهداشت و تندرستی آموزش و پرورش و مرکز تحقیقات درمانی دیابت اجرا می‌شود.
وی گفت: طرح مدارس حامی بیماران دیابتی با هدف ارزشمند کردن رفتارهای سلامتی در مدارس شهرستان یزد در حال اجراست چرا که دانش‌آموزان با شرکت در این طرح هم خودمراقبتی را فرامی‌گیرند و هم از خانواده‌ها مراقبت خواهند کرد.
سرپرست مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان در مصاحبه با همشهری خاطرنشان: طرح مدارس حامی بیماران دیابتی در واقع فرهنگسازی و بیماریابی شامل پیشگیری، آموزش، تغییر رویکرد، بیماریابی و تشخیص زودهنگام است.
وی درمان بیماری دیابت در استان را شامل 4‌پایه اصلی به نام تغذیه و رژیم غذایی صحیح، ورزش، دارو درمانی و کنترل استرس و آرامش عنوان کرد و افزود: هر کدام از این پایه‌ها مورد بی‌توجهی قرار گیرد، درمان بیماری با مشکل مواجه می‌شود.
به گفته رحمانیان طرح مدارس حامی دیابت از سال گذشته در 100 مدرسه استان آغاز شده؛ امسال نیز برای دانش‌آموزان 700 مدرسه استان اجرا خواهد شد.

رحمانیان با بیان این‌که امسال این طرح به‌صورت گسترده‌تری اجرا شده است،ابراز کرد: در این طرح به دانش‌آموزان، کارکنان و والدین با همکاری مربیان بهداشت مدارس و کارشناسان مرکز بهداشت استان آموزش‌هایی در خصوص دیابت‌ داده می‌شود.
وی با اشاره به غربالگری‌های انجام شده در برخی مدارس استان، اذعان کرد: قد و وزن دانش‌آموزان، نوع تغذیه و میزان استفاده آنان از سبزی‌ها و میوه‌ها و همچنین ابتلای والدین آنها به دیابت در این طرح بررسی شده است.

سرپرست مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان گفت: خانواده‌های یزدی باید سبک زندگی و تغذیه خود را تغییر دهند و فرزندان‌ را به ورزش و تحرک توصیه کنند.

به گفته رحمانیان، خانواده‌ها باید فضای خانه‌ را به محیطی سالم تبدیل کنند و برای تبدیل الگوهای نادرست تغذیه‌ای و رفتاری به الگوهای درست تلاش کنند.

ارسال نظرات