نظر علمای اهل سنت در خصوص اقدام آل سعود؛

کشورهای اسلامی باید گامی فراتر از محکومیت لسانی بردارند/جنایات عربستان، وحدت مسلمانان را خدشه‌دار می‌کند

امام‌جمعه اهل سنت بوشهر گفت: محکوم کردن جنایات آل سعود و استکبار جهانی، توسط حکومت‌های اسلامی، یک‌قدم اولیه است و تنها اکتفا کردن به این محکومیت، نمی‌تواند دردی را دوا کند، اما گامی فراتر و محکم‌تر باید در مقابل این جنایات برداشته شود تا شاهد تکرار چنین جنایاتی نباشیم.
کد خبر: ۸۶۱۵۹۳۹
|
۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴





به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر؛ شیخ اسماعیل بازدار امام‌جمعه اهل سنت بوشهر گفت: شنیدن خبر اعدام و شهادت شیخ نمر باقر النمر عالم جلیل‌القدر و جمعی از علما و شیعیان مظلوم عربستانی، دل هر آزاده‌ای را به درد آورد و مایه تأسف و تأثر شد.

وی افزود: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و به امت اسلامی، به‌ویژه شیعیان و خانواده آن شهدا تسلیت می‌گوییم و برای آن عزیزان، علو درجات را آرزومندیم.

شیخ بازدار تصریح کرد: گناه شیخ نمر این بود که مردم و حکام را به قسط و عدل دعوت می‌کردند که متأسفانه در برابر این درخواست قانونی و انجام‌وظیفه شرعی و امربه‌معروف و نهی از منکر، مورد ستم واقع شد و البته در طول تاریخ هم موارد بسیاری را دیده‌ایم که کسانی که به اقامه عدل سفارش می‌کرده‌اند، مورد ظلم و ستم واقع می‌شدند که خداوند نیز در قرآن کریم به آن اشاره‌کرده است.

امام‌جمعه اهل سنت بوشهر یادآور شد: زمانی که رهبر شیعیان عربستان توسط آل سعود دستگیر و زندانی شد، امیدوار بودیم که با تلاش علمای تقریب و سیاستمداران خیرخواه آزاد شود، اما متأسفانه حکام سعودی هیچ اهمیتی به این خیرخواهی و تلاش‌ها نداده و بر اساس بی‌خردی، عداوت و دشمنی، دست به چنین جنایتی زدند.

وی بابیان اینکه اعدام شیخ نمر، ستمگرانه، ظالمانه و خلاف همه قوانین حقوق بشری بود، تأکید کرد: این اقدام جنایتی در حق اندیشمندان، علما و امت اسلامی است که فقط دشمنان و استکبار و صهیونیسم جهانی را خوشحال می‌کند.

شیخ بازدار اضافه کرد: لازم است امت اسلامی، در برابر چنین جنایت‌هایی، متحد و یکدل باشند تا اینکه این نوع ستم‌ها تکرار نشود و دشمنان اسلام در میان آن‌ها نفوذ نکنند، نتوانند تفرقه ایجاد کنند و از گسترش فتنه‌ها در صفوف امت اسلامی، جلوگیری شود.

امام‌جمعه اهل سنت بوشهر ابراز داشت: این اقدام خشن و افراطی، از مصادیق عملی و از ثمرات تلخ تکفیری بود که بار دیگر ثابت کرد از تکفیر چیزی جز خشونت و افراط بیرون نمی‌آید.

وی ادامه داد: بنابراین نباید بصیرت، وحدت و هوشیاری خود در برابر این فتنه‌ها و اقدامات غیرمنطقی از دست بدهیم و در قالب یک امت واحد، متحد، یکدست، یک صف و یکدل، در برابر همه این جنایت‌ها مقاومت کنیم، تا جهان اسلام بیش از این متضرر نشود.

شیخ بازدار بیان داشت: ما در برابر بی‌خردی و ظلم آن‌ها، بی‌خردی و ظلم نمی‌کنیم و معتقدیم که خداوند جواب ظالم را خواهد داد و حق مظلومین را از آنان باز پس خواهد گرفت.

امام‌جمعه اهل سنت بوشهر گفت: محکوم کردن جنایات آل سعود و استکبار جهانی، توسط حکومت‌های اسلامی، یک‌قدم اولیه است و تنها اکتفا کردن به این محکومیت، نمی‌تواند دردی را دوا کند و باید برنامه‌ریزی دقیق و اقدامات لازم از سوی جوامع بین‌المللی و علمای کشورهای اسلامی و خیرخواهانی که برقراری اتحاد را دوست دارند، صورت بگیرد وگرنه هرچند محکومیت و تظاهرات و راهپیمایی بی‌تأثیر نیست، اما گامی فراتر و محکم‌تر باید در مقابل این جنایات برداشته شود تا شاهد تکرار چنین جنایاتی نباشیم.

جنایات عربستان، وحدت مسلمانان را خدشه‌دار می‌کند

شیخ خلیل افرا امام‌جمعه موقت اهل سنت کنگان و عضو شورای پاسخگویی و هیئت افتاء اهل سنت استان بوشهر، ضمن عرض تسلیت شهادت آیت‌الله نمر به مقام معظم رهبری و همه امت اسلامی، گفت: به شهادت رساندن شخصیتی بزرگ و عالمی دینی مانند شیخ نمر، احساسات و عواطف امت اسلامی را مخدوش، جریحه‌دار و متأثر کرد.

وی افزود: علمای اسلامی در مدت اخیر، با نوشتن طومارهایی، تلاش کردند و خواستار آزادی آیت‌الله نمر، به طریقی مسالمت‌آمیز و بدون خشونت شدند، ولی متأسفانه کسی به خواسته آن‌ها توجه نکرد تا اینکه آل سعود دست به چنین جنایتی زد و عالمی مبارز و حامی مردم‌سالاری که شعار او، ندای حق بود را به شهادت رساندند.

شیخ افرا اظهار داشت: متفکران و آزادی خواهان جهان اسلام، همیشه خواستار حل مشکلات بدون خشونت بوده و هستند، ولی متأسفانه بعضی کشورهای به‌ظاهر اسلامی، خودسرانه و به دستور ابرقدرت‌ها که در رأس آن‌ها آمریکا قرار دارد، با انجام چنین جنایاتی، وحدت مسلمانان را خدشه‌دار می‌کنند.

امام‌جمعه موقت اهل سنت کنگان تأکید کرد: قطعاً آمریکا در همه این جنایات نقش دارد و اگر دولت آمریکا در حقوق بشر صادق است، باید این مسئله و بسیاری از مسائل مشابه دیگر را پیگیری کند.

عضو شورای پاسخگویی و هیئت افتاء اهل سنت استان بوشهر، ابراز داشت: هیئت افتاء و شورای پاسخگویی و جامعه اهل سنت، این اعمال خشونت‌بار و تفرقه‌انگیز را به‌شدت محکوم می‌کنند و انزجار خود را از عاملین این فاجعه اعلام می‌دارند.

وی تصریح کرد: مردم به‌تدریج درک خواهند کرد که هدف این جنایت‌ها چیست و منشأ و عامل اصلی آن کیست؛ حتی ممکن است هنوز برخی کشورهای اسلامی، از آنان طرفداری کنند، اما در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌یقین خواهند رسید که همه باید دست در دست هم و متحد، از اسلام و قرآن و علمای اسلام دفاع کنند.

شیخ افرا خاطرنشان کرد: از بین رفتن عالم و قتل و کشتار، چه عالم شیعه باشد یا اهل سنت، هیچ فرقی برای مسلمانان ندارد و همه این‌ها رهبران دینی و دعوت گر دین مبین اسلام هستند و برای همین در هرجایی که عالم و مسلمانی ترور می‌شود، همه مسلمانان متأثر و نگران می‌شوند./انتهای پیام

منبع: منبریها

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار