مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد از خشک شدن و غیرفعال بودن 60 مزرعه پرورش ماهی در استان به دلیل بیماری کشنده VHS خبر داد و گفت : این بیماری خسارات زیادی به بهره برداران وارد نموده است .
کد خبر: ۸۶۱۵۹۰۵
|
۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
کورش یزدان پناه اظهار داشت:میزان خسارات وارده ناشی از بروز این بیماری به مزارع پرورش ماهی استان تاکنون افزون بر 120 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی با بیان اینکه بیش از 370 تا 400 نفر از کارگران و بهره برداران این مزارع نیز بیکار شده اند، افزود: وجود این بیماری خطرناک همچنان موجب کاهش محسوس میزان تولید و فروش ماهی از سایر مزارع و رکود در بازار ماهیان سردآبی استان شده است.
یزدان پناه تصریح کرد: بهره بردران خسارت دیده همچنین با انباشت و معوقات تسهیلات دریافتی نیز روبرو شده اند و خواستار حمایت و تدابیر لازم از سوی مسئولان اجرایی استان برای استمهال و یا تقسیط بدهی های خود هستند.
وی تنها کمک ریالی به بهره برداران این مزارع را برای جبران بخشی از خسارات وارده به آنها از سوی دامپزشکی استان به مبلغ پنج میلیارد ریال به صورت بلا عوض دانست و گفت: این مبلغ به هیچ وجه نیز جوابگوی نیازها ، مشکلات و میزان خسارات وارده به مزارع غیرفعال نیست.
وی با تاکید بر اینکه از زمان بروز این بیماری تاکنون مبلغی از استان و ردیف های مختلف و حتی ستاد بحران استانداری به مزارع پرورش ماهی غیرفعال اختصاص پیدا نکرده است ، خواستار حمایت جدی مسئولان و متولیان امر در سطح استانی و ملی برای کمک به بهره برداران خسارت دیده شد.
یزدان پناه با اشاره به میزان تولید ماهی سردآبی در استان نیز گفت: میزان تولید ماهیان سردآبی از حدود هفت هزار تن در سال 89 به بیش از 13هزار و 400 تن در سال 92 رسید.
وی ابراز داشت: با شروع بیماری وی اچ اس و خشک شدن بیش از 60 مزرعه پرورش ماهی در استان میزان تولید با بیش از سه هزار تن کاهش به کمتر از 11 هزار تن در سال گذشته رسید.
یزدان پناه تاکید کرد: این در حالی است که بر اساس برآورد و پیش بینی های انجام شده میزان تولید تا پایان سال گذشته باید به حدود 15هزار تن می رسید.
وی با بیان اینکه وجود این بیماری نیز تا حدودی تامین بچه ماهی را برای بهره برداران مشکل کرده است، گفت: دلالان و سودجویان نیز از این فرصت استفاده می کنند و بچه ماهی را با قیمتی حدود دو برابری به متقاضیان می فروشند.
یزدان پناه با اشاره به فرایند تولید و انتقال این ویروس خطرناک و در عین حال غیربومی و آلوده کردن مزارع پرورش ماهی در استان ،گفت: آغاز بروز این بیماری از کشور فرانسه است ولی با بررسی های انجام شده انتقال آن به استان از راه ترکیه و از طریق برخی دلالان و سودجایان این صنعت بوده است.
وی ابراز داشت: از مهمترین علایم این بیماری در ماهیان قزل آلا بیرون زدگی چشم ماهی و خونریزی چشم است.
یزدان پناه تعداد مزارع فعال پرورش ماهی دراین استان را تا پیش از ورود این ویروس را افزون بر 200 مورد با میزان تولید ماهی سالانه افزون بر 13هزار و 400 تن ذکر کرد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد میزان سرانه مصرف ماهی در استان را هم اکنون پنج و نیم کیلوگرم دانست و گفت: در افق 1404 میزان سرانه مصرف ماهی در این استان باید به بیش از 10 کیلوگرم برسد.
وی سرانه مصرف ماهی در ایران را هم اکنون حدود 10 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: میانگین مصرف ماهی در کشور در افق 1404 نیز 16 کیلوگرم تعیین شده است.
به گفته یزدان پناه کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به طوری که حدود 1.6 درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و 10 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تامین می کند
ارسال نظرات