وزیر جهاد کشاورزی در مراسم معرفی کشاورزان نمونه با بیان این که متوسط تولید گندم ۳.۲ تن در هکتار و تولید کشاورز نمونه ۱۲ تن است، گفت: طبق برنامه میانگین گندم آبی باید به ۴.۵ تن در هکتار برسد
کد خبر: ۸۶۱۵۸۵۲
|
۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمود حجتی صبح امروز در معرفی سی‌امین مرحله نمونه‌های ملی بخش کشاورزی که با حضور معاون اول رئیس جمهور و برترین‌های کشاورزی کشور در سال 94 برگزار شد، به این نکته اشاره کرد که ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در کشور ما وجود دارد، بیش از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی به نمونه‌ای از افزایش برداشت گندم توسط یک کشاورز نمونه در واحد سطح کشت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر متوسط تولید ما 3 هزار و 200 کیلوگرم در هکتار است و در برنامه اقتصاد مقاومتی که با همکاری کارشناسان وزارت جهاد و تولیدکنندگان تهیه شده و به شورای اقتصاد برده‌ایم، متوسط تولید گندم آبی 4.5 تن در افق دیده شده است و این در حالی است که تولیدکننده نمونه ما بیش از 12 تن در هکتار تولید کرده است.

وی اضافه کرد: این مسئله در سایر محصولات باغی از جمله زیتون، انار، سیب و خرما هم توسط تولیدکنندگان نمونه دیده می‌شود به طوریکه متوسط تولید برنج در کشور ما در هکتار 4 هزار و 350 کیلوگرم است و این رقم توسط تولیدکننده نمونه 13 هزار و 270 کیلوگرم بوده است یا متوسط تولید چغندر قند با عیار 16.5 در کشور به 48 تن رسیده در حالیکه تولیدکننده نمونه 153 تن در هکتار برداشت کرده است.

حجتی بر این نکته اذعان داشت که اگر تجهیزات و بذر مناسب در اختیار تولیدکننده محصولات کشاورزی قرار گیرد، این امر محقق می‌شود و دولت در زنجیره تولید نقش موثری می‌تواند داشته باشد، چرا که خدمات قبل و بعد از تولید فوق‌العاده اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: اگر زمانی ناپایداری در تولید ایجاد شد به دلیل آن بود که حمایت‌ها برداشته شد و کسی نبود که پای تولید خون دل بخورد و بذر و کود مناسب در اختیار کشاورز به موقع قرار نگرفت و راهکاری برای مبارزه با آفات علف‌های هرز ارائه نشد.

وزیر جهاد کشاورزی یکی از سرفصل‌های کاری که امسال در وزارت جهاد در دستور کار قرار گرفته را صیانت از منابع پایه عنوان کرد و افزود: امسال را براساس سال پربارش نگذاشته‌ایم، اما باید گفت ظرفیت فوق‌العاده زیادی وجود دارد که هدر می‌رود و ما به آن توجه نمی‌کنیم، خیلی از طرح‌های توسعه‌ای وجود داشت که می‌توانست منجر به اشتغالزایی شود، مانند طرح ماهی در قفس که تا همین یکی دو سال پیش 50 تن و 100 تن از آن برداشت می‌کردیم، اما امسال بناست تا حداقل 4 هزار تن برداشت کنیم و سال آینده به 20 هزار تن خواهد رسید و در افق برنامه 200 هزار تن می‌رسد.

حجتی همچنین به افزایش بهره‌وری در سطح کشت به ویژه گندم اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین بار در سطح کمتر از 200 تا 300 هکتار آبیاری طیف در کشت گندم داشته‌ای که مصرف آب را فوق‌العاده کاهش می‌دهد و سطح بهره‌وری کشت را بیش از 2 برابر افزایش می‌دهد.

وی همچنین خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: کشاورزان از نظر اقتصادی توانمند نیستند و اراضی کشاورزی هم خرد هستند که دولت باید در این زمینه حمایت کند. طرح‌های بهره‌وری در دستور کار داریم که مصرف آب را با تولید گلخانه‌ای به 10 درصد می‌رساند و گلخانه‌های نیمه صنعتی در کشور در حال رواج یافتن است.

وی تاکید کرد: امروز پژوهش‌ها و امکاناتی که می‌توان در آزمایشگاه‌ها از آن استفاده کرد را باید در دل مزرعه ببریم تا بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی به استفاده از ظرفیت صادرات دام و طیور هم اشاره‌ای کرد و اینکه اگر بتوانیم بازار صادراتی قابل قبولی را در دام و طیور تعریف کنیم با توجه به آنکه این صنعت 50 درصد ارزش افزوده در زنجیره تولید دارد، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

به گفته حجتی تراز بازرگانی غذای کشور تا سال گذشته منفی 8 میلیارد دلار بود که امیدواریم، با ارائه طرح های بهره‌وری این رقم را به صفر برسانیم.

به گزارش فارس، مراسم طرح سی‌امین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی با معرفی 69 نفر از تولیدکنندگان صنعت دام و طیور و کشاورزی از استان‌های مختلف کشور صبح امروز با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حجتی وزیر جهاد کشاورزی و جمع کثیری از کشاورزان و مدیران این بخش در سالن حجاب برگزار شد.

ارسال نظرات