معاون وزیر سابق نفت، پشت‌پرده قراردادهای نفتی جدید را افشا کرد؛
در این قراردادها اگر ما به هر دلیلی قصد تولید نداشته باشیم، باید تا ۲۵سال سهم خارجی‌ها را بدهیم، قالب این قراردادها ۱۰۰درصد به نفع خارجی‌ها است. زنگنه دو سال است به همه واکسن میزند که کسی در مقابل این قراردادها تحریک نشود
کد خبر: ۸۶۱۵۸۳۸
|
۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، اصغر ابراهیمی اصل معاون وزیر سابق نفت در خصوص قراردادهای جدید نفتی اظهار کرد: متاسفانه آقای زنگنه که در عرصه دیپلماسی نفتی با شکست رو به رو شده و نتوانسته کاری برای افزایش قیمت نفت انجام دهد، بنابراین قراردادهای IPC را که همان قراردادهای امتیاز مشارکت در تولید است، با خلعیت کردن اختیارات از شرکت ملی نفت ایران دنبال می کند.

ابراهیمی اصل گفت: این قرارداد نسبت به منافع ملی بسیار ضعیف عمل کرده و به طور هوشمندانه ای برای مصادره نفت و گاز ایران در دهه های آتی بسته می شود.

جزئیات قراردادهای جدید نقتی چیست؟

وی در تشریح جزئیات این قراردادها گفت: در این قراردادها اختیار از شرکت ملی نفت خلع می شود و به شرکتهای بزرگی که به همراه شرکت مورد تایید وزارت نفت به ایران می آید واگذار می شود. در این قراردادها این شرکتها هفت سال برای اکتشاف و حفاری در میادین ایران سرمایه گذاری می کنند و 32 سال هم از تولیدات آن بهره برداری می کنند، بنابراین جمعا 32 سال در صنعت نفت ایران حضور خواهند داشت.

معاون وزیر سابق نفت خاطرنشان کرد: قالب این قراردادها 100 درصد به نفع شرکتهای خارجی است و اختیارات شرکت ملی نفت ایران هم، مصادره می شود. کل کار این قراردادها زیر نظر کمیته ای متشکل از 3 نفر از شرکتهای خارجی مانند شل، بی پی، استات اویل و سه نفر از نمایندگان NIOC قرار می گیرد.

ابراهیمی اصل تصریح کرد: این شش نفر همه کارها را از قبیل برنامه، بودجه، نحوه توسعه و تولید، فروش، قیمت و تقسیم سود انجام می دهند. اگر این شش نفر به توافق نرسیدند مدیرعامل شرکت نفت با مدیرعامل شرکت خارجی در خصوص این موارد تفاهم می کنند، اگر بازهم به تفاهم نرسیدند کار به حکمیت می کشد.

وی افزود: در حکمیت یک نماینده از طرف ایران، یک نماینده از طرف شرکت خارجی و یک داور بین المللی که یا آمریکایی یا انگلیسی است، حضور دارند بنابراین، ایران همیشه در این بازی دو بر یک، بازنده می شود.

در قراردادهای جدید هر اتفاقی برای تولید نفتمان بیفتد باید سهم خارجی ها را تا 25 سال بدهیم

معاون وزیر سابق نفت با انتقاد از این قراردادها به «نسیم آنلاین» عنوان کرد: در این قراردادها گفته شده که اگر ایران به دلیلی قصد تولید نداشت، تحریمی اتفاق افتاد، اجازه تولید به ما ندادند و یا نگذاشتند که نفت و گاز خود را بفروشیم، شرکت خارجی محق به دریافت سهم خود از هر بشکه تولیدی و یا هر متر مکعب گاز است و ایران باید از سایر منابع خود پول طرفهای خارجی را تا آخر پروژه که همان 25 سال است پرداخت کند.

ابراهیمی اصل با بیان مثالی در این زمینه گفت: فرض کنید اگر در میدانی با سرمایه گذاری شرکتهای خارجی 200 هزار بشکه نفت در روز تولید شود، در صورتی که ایران به دلایل عدم خرید و یا هر دلیل مهم دیگری، نخواست که به تولید خود ادامه دهد، باید سهم طرفهای خارجی را تا 25 سال پرداخت کند.

در قراردادهای جدید، خارجی با "زبل بازی" به سود فراوانی می رسند

وی تصریح کرد: قرارداد های جدید واقعا قراردادهای امتیازی و "پروداکشن شیرینگ" است که طرفهای خارجی را با یک پیچیدگی، ظرافت و یا اصطلاحا " زبل بازی" به هدف خودشان می رساند. در قراردادهای امتیازی، معمولا روال بر این بود  که امتیاز که به شرکت خارجی واگذار می شد، این شرکت نفت و گاز تولید می کرد و از این تولیدات چیزی به کشور میزبان می داد.

معاون وزیر سابق افزود: متاسفانه در این قراردادها شرکتهای خارجی به کشور ما می آیند و میدانهای ما را کاملا در اختیار می گیرند. در این حالت کشور به 30 تا 40 قطعه تقسیم می شود و ما این 30 تا 40 قطعه را به شرکتهای خارجی  که  کارهای اکتشافی در زمینه پروداکشن شیر انجام می دهند، واگذار می کنیم. آنها هم کار اکتشافی خود را انجام می دهند، و نفت گاز تولید کرده و هزینه ها را از آن کسر می کنند و باقی آن را به ایران می دهند، سپس می گویند شما باید سهم ما را از این تولید بدهید.

ابراهیمی اصل خاطرنشان کرد: این یعنی در قراردادهای امتیازی قبلی، آنها به ما سهم می دادند، ولی در حال حاضر شرکتهای خارجی از ما طلب سهم می کنند، سهم هم به گونه ای تعیین می شود که طرف خارجی سود حداکثر را ببرد. این یعنی شرکت خارجی برای خودش، تکنولوژیش، صنایعش و متخصصینش درآمد ایجاد می کند و سود بسیار بالایی را می برد، چون ریسک سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز ایران صفر است و در حال حاضر ما 18 درصد از گاز دنیا و 10 درصد از نفت دنیا را در اختیار داریم.

وی گفت: تکنولوژی امروز، از نظر هوایی با ماهواره ها و هواپیمای بدون سرنشین مخازن نفت و گاز را تا عمق 9 کیلومتری سطح زمین به راحتی شناسایی می کنند، بنابراین مشکلی برای تولید نفت و گاز به وجود نخواهد آمد و شرکتهای خارجی حتما به سود مورد نظر خود می رسند.

شرکتهای خارجی در قراردادهای جدید به ما پاتک می زنند

معاون وزیر سابق نفت با اشاره به وضعیت میادین مشترک کشور به خبرنگار «نسیم آنلاین» گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم که در میادین مشترکی که با کشورهای قطر، عربستان، عراق و کوبت داریم نفت مهاجرت می کند، همین مسئله باعث می شود که ما ناچار شویم از غربی ها کمک بگیریم و آنها هم با زدن پاتک به ما، در حوزه های سرزمین اصلی در بخشهای تولید و اکتشاف و حفاری با ما مشارکت می کنند.

ابراهیمی اصل تصریح کرد: مشارکت آنها و افزایش تولید ما سبب می شود که با تداوم عرضه نفت خام در بازار، سطح قیمتها پایین نگه داشته شود و دولتهای غربی بتوانند در قرن 21 توسعه خود، اقتصاد خود و خروج از رکود خودشان را با نفت و گازی که بسیار ارزان و تقریبا مفت است سامان دهند.

زنگنه و مسئولان وزارت نفت دو سال که به جامعه در برابر این قراردادها واکسن می زنند

وی بر همین اساس بیان کرد: ما در قراردادهای جدید قربانی یک جنگ نرم خواهیم شد. در قالب قراردادی که به ظاهر ساده است و آقای زنگنه و مسئولان وزارت نفت دو سال است که همه را واکسن می زنند که حساسیت کسی تحریک نشود. در حال حاضر جامعه فکر می کند که قرار است قراردادی امضا شود و این قرارداد پول، اشتغال، ثروت و تولید را به کشور بیاورد.

معاون وزیر سابق نفت خاطرنشان کرد: متاسفانه جزئیات این قرارداد را عده ای محدود می دانند و بعد از مدتی مسئولان وزارت نفت از آن رونمایی می کنند و به مردم وعده می دهند که انشالله مشکلات درست می شود، در حالی واقعیت چیز دیگری است.

ابراهیمی اصل تصریح کرد: رسانه ها، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، شورای امنیت و نخبگان جامعه باید روی این قرارداد کار کنند و این قرارداد که نسبت به منافع ملی بسیار ضعیف عمل کرده و به طور قوی و هوشمندانه ای برای مصادره نفت و گاز ما طی 25 تا 35 سال آینده تدوین شده را، اصلاح کنند.

ارسال نظرات