با آن‌که شرکت ساخت و توسعه‌ زیربناهای حمل‌ونقل کشور چند وقتی است بر دسترسی آزاد مردم به اطلاعات تاکید‌ات بی‌شماری می‌کند که در عمل مدیرعامل این شرکت هنوز حاضر به برگزاری یک نشست خبری جهت پاسخگویی به رسانه‌ها نشده است.
کد خبر: ۸۶۱۵۴۷۲
|
۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به‌عنوان متولی ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل سالانه بخش قابل توجهی از بودجه‌های دولتی را به خود اختصاص می‌دهد. از این رو شرکت ساخت جزو یکی از معاونت‌های مهم تمام وزارتخانه‌های کشور محسوب می‌شود، این اهمیت نیز ضرورت اطلاع‌رسانی در رابطه با پروژه‌های زیرساختی حوزه حمل‌ونقل را دو چندان می‌کند.

در دو سال و چند ماه گذشته شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل هیچ تمایلی به ارائه اطلاعات پروژه‌های تحت مدیریتش نداشته است. از مهرماه سال 92 که حکم مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل برای علی نورزاد امضا شد، وی به درخواست رسانه‌ها برای برگزاری یک نشست خبری همواره پاسخ منفی داده است.

در همان روزهای ابتدایی در یکی از نمونه‌ها وی در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران برای ارائه اطلاعات در خصوص وضعیت پروژه‌های حمل‌ونقل گفت "بگذارید شش ماه از آمدنم بگذرد و با حوزه آشنا شوم بعد به سئوالات شما پاسخ می‌دهم".

مدیرعامل شرکت ساخت به تازگی از راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت پروژه شرکت ساخت موسوم به هوش سازمانی خبر داده و گفته است: بانک اطلاعاتی جامع و پیوسته‌ای برای اطلاعات طرح‌ها، پروژه‌ها، زیرپروژه‌ها و قراردادها ایجاد می‌شود که از آن انواع خروجی‌های مورد نظر مدیران ارشد و میانی، کارشناسان و علاقمندان قابل استخراج است.

نورزاد با بیان این‌که بهره‌برداری از این سامانه گامی مهم در تحقق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است، اظهار کرد: جریان آزاد اطلاعات در پروژه‌های زیرساختی حمل‌و نقل و دسترسی عموم مردم به این اطلاعات سبب خواهد شد تا اجرای پروژه های راه، راه‌آهن و آزادراه در یک فرآیند شفاف صورت پذیرد که این امر به از میان رفتن موارد مبهم احداث یک پروژه خواهد انجامید.

وی امکان دسترسی به درصد پیشرفت پروژه‌ها و قراردادها به صورت ماهانه را از دیگر مزایای این سامانه دانست که بر اساس آن می‌توان به آسانی با شناسایی مشکل در روند اجرای یک پروژه و کندی کار، مسائل را حل کرد و به روند اجرا سرعت بخشید.

وزیر راه و شهرسازی نیز همواره بر دسترسی آزاد به اطلاعات به‌عنوان "حق مسلم شهروندان" تاکید کرده است؛ «دسترسی آزاد  به اطلاعات تولید شده از مهم‌ترین حقوق شهروندان است. مخاطبان اصلی ما شهروندان هستند حق دسترسی آزاد آنها به اطلاعات تولید شده از اصولی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»

آخوندی با تاکید بر این‌که باید بستر دسترسی آزاد و بدون هزینه شهروندان به اطلاعات در وزارت راه و شهرسازی فراهم شود، تصریح کرد: اگر مردم و جامعه پشتیبان فعالیت های وزارتخانه نباشند و این فعالیت ها با بدنه اجتماعی گره نخورد، میزان موفقیت نهایی بسیار محدود خواهد بود. همه فعالیت های تخصصی ما در حوزه های مختلف ، بهره برداران عمومی دارند و به همین دلیل توجه به جنبه های اجتماعی و فرهنگی طرح ها از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.

گرچه حرف‌های تکراری در باب ضرورت دسترسی آزاد مردم به اطلاعات حوزه وزارت راه و شهرسازی بیان می‌شود، اما در هنوز عمل اتفاق امیدوارکننده‌ای حداقل در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور روی نداده است.

در این بخش پروژه‌های بی‌شماری وجود دارد که روند ساخت آنها یا کُند شده یا به دلایلی متوقف. اما با این حال مدیران و مسئولان ذی‌ربط بر خلاف برخلاف برخی اظهارات اعتقادی به شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات در این بخش ندارند.

ارسال نظرات