کاهش درآمدهای نفتی و سایر درآمدها تاثیر منفی روی اعتبارات عمرانی داشته و با گذشت ۹ ماه تنها ۳۹ درصد از اعتبار آن پرداخت شده است.
کد خبر: ۸۶۱۵۴۵۳
|
۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، طبق آخرین اظهارات مسئولان تاکنون بالغ بر 15 تا 20 هزار میلیارد تومان طی 9 ماه گذشته به طرح‌های عمرانی تزریق شده است.

پیش از این نوبخت سخنگوی دولت گفته بود حدود 20 هزار میلیارد تومان به همراه انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی، تخصیص یافته است.

دولت در لایحه بودجه 94، بالغ بر 47.7 هزار میلیارد تومان منابع برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (طرح‌های عمرانی) پیش‌بینی کرده بود که در نهایت 50.8 هزار میلیارد تومان در مجلس مصوب شد در حال حاضر با گذشت 9 ماه، حدود 39 درصد از اعتبارات عمرانی پرداخت شده است.

اردیبهشت‌ماه سال جاری، رئیس سازمان مدیریت گفته بود 40 هزار میلیارد تومان امسال به این طرح‌ها اختصاص می‌‌یابد. این درحالی است که به نظر می‌رسد طبق اظهارات برخی مسئولان، دولت قادر نخواهد بود تا پایان امسال بیش از 30 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تزریق کند. همچنین در لایحه بودجه سال 95، حدود 57 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پیش‌بینی شده است همچنین این رقم نسبت به بودجه مصوب سال جاری 12 درصد رشد نشان می دهد.

کم‌تر از 3 ماه به پایان سال باقی مانده است و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و عدم تحقق درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها، پرداخت اعتبارات طرح‌های عمرانی بیش از این برای دولت میسر نخواهد بود، البته مسئولان امیدوارند تا پایان سال بتوانند 30 هزار میلیارد تومان منابع در اختیار طرح‌ها قرار دهند.

براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت باید منابع نفتی را صرف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و منابع مالیات و سایر درآمدها را صرف هزینه‌های جاری کند.

بنا به این گزارش ، تزریق منابع به طرح‌های عمرانی می‌تواند در شرایط رکود به رونق اقتصاد و بازار کمک کند، همچنین طبق قانون رفع موانع تولید به دولت اجازه داده شده، طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش خصوصی برای تکمیل‌شدن واگذار شود، اما تاکنون اقدامی در این راستا مشاهده نمی‌شود. 

ارسال نظرات