روستای هفتادر به دلیل نزدیکی به قطب فولاد و کارخانه گندله‌سازی چند سال اخیر با مشکل آلودگی آب وهوا مواجه شده که این مشکل در حال تبدیل شدن به یک معضل اساسی است.
کد خبر: ۸۶۱۵۴۵۱
|
۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از عقدا،روستای «هفتادر» در 5 کیلومتری شمال شرقی مرکز بخش عقدا، در دشتی صاف و کنار جاده ترانزیت تهران- بندرعباس واقع شده‌ است.این روستا با 600 نفر جمعیت، در فاصله 35 کیلومتری مرکز شهرستان اردکان قرار گرفته است.آب و هوای این روستا به دلیل قرار گرفتن در سطحی پایین‌تر از دیگر روستاها، نسبتا گرم و خشک‌ و درخت تزئینی باغچه‌ خانه‌هایشان نیز بیشتر نخل است.مهم‌ترین وجه تمایز این روستا، وجود آستان مقدس امامزاده سیدمحمد از بستگان امام رضا‌(ع) است.بافت تاریخی با آثار و بناهای شاخص از نظر معماری، وجود مردمی خوش ذوق در شعر و شاعری و همچنین خلق صنایع‌دستی مانند سبدبافی و جاروبافی نیز از دیگر ویژگی‌های اهالی این روستاست.«شیخ‌الاسلام عزالدین داوود هفتادری»، فرزند «شیخ ابراهیم‌ بن‌ محمدبن احمدمعلم هفتادری» عالم دینی و عارف قرن 9 هجری از شخصیت‌های بنام و تاریخی این روستاست. هفتادر، با وجود موقعیت مناسب جغرافیایی و نزدیکی با صنایع، نتوانسته از نظر صنعتی، پیشرفت چشمگیری داشته ‌باشد.


خواسته‎‎های ساکنان محله:
مقابله با بحران محیط زیست
«
رزاق رضایی» یکی از ساکنان روستای «هفتادر» یکی از اساسی‌ترین مشکلات این روستا را آلودگی هوای کارخانه‌ها بیان می‌کند و می‌گوید: روستای هفتادر به دلیل نزدیکی به قطب فولاد و کارخانه گندله‌سازی چند سال اخیر با مشکل آلودگی آب وهوا مواجه شده که این مشکل در حال تبدیل شدن به یک معضل اساسی است.

وی که رئیس شورای اسلامی روستای هفتادر نیز هست، با بیان اینکه، پساب صنایع موجب زیاد شدن نیترات و سایر فلزات سنگین در آب قنات‌ها و محصولات کشاورزی مناطقی مانند دگ‌دگ آباد، صالح‌آباد، قاسم‌آباد شده ‌است، می‌افزاید: مدت‌هاست زمین‌های کشاورزی که تنها منبع درآمدی بیشتر اهالی روستاست در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

رضایی در ادامه بیان کرد: علاوه بر معضل کمبود آب، گرد و خاک برآمده از فعالیت صنایع به‌ویژه در ساعات شب نیز موجب وارد شدن آسیب‌های جدی به محصولات کشاورزی، تخریب مراتع، بحران محیط‌زیستی و دشواری تنفس برای ساکنان منطقه شده است.

وی تاکید می‌کند: میزان آلودگی به حدی است که حیات انسانی و جانوری منطقه در معرض تهدید قرار گرفته است.

این ساکن روستای هفتادر ادامه می‌دهد: متأسفانه یکی از پاسخ‌هایی که دهیاری در اعتراض به آلودگی زیاد صنایع با آن روبه رو می‌شود، ادعای جبران این آلودگی از سوی صنایع با پرداخت عوارض آلایندگی است.

وی افزود: این در حالی است که دریافت عوارض آلایندگی و مالیات ارزش افزوده حق همه مردم است. به گفته رضایی، عواملی مانند بالا رفتن درجه حرارت منطقه در فصل‌های گرم و بروز انواع بیماری‌ها به ویژه سرطان‌ها، تهدیدی برای ادامه زندگی مردم در روستا محسوب می‌شود.

مشکل فاضلاب
یکی دیگر از اهالی این روستا می‌گوید: روستای هفتادر دارای 29 رشته قنات بوده که 12 رشته آن به طور کامل خشک شده‌‌ است.

«علی شفیعی» ادامه می‌دهد: 17 رشته باقیمانده نیز بین نیم تا 1/5 لیتر در ثانیه آبدهی دارد که به دلیل خشکسالی‌های پیاپی و همچنین نبود اعتبار کافی برای پیشکار‌کنی و لایروبی در حال خشک‌شدن است. به گفته وی، علاوه‌بر آلودگی هوا، کم توجهی مسئولان به کشاورزان این ناحیه نیز باعث شده است تا تنها منبع درآمد بسیاری از ساکنان دچار تهدید شود.

شفیعی یکی دیگر از مشکلات روستا را وضعیت نامناسب فاضلاب عنوان کرد و گفت: به دلیل جنس زمین این ناحیه و سنگی بودن آن، امکان حفر چاه‌های جذبی به صورت عمقی وجود ندارد و این مسئله، دفع فاضلاب را با مشکل اساسی مواجه کرده ‌است.

وی می‌افزاید: حفر حوضچه‌های کوچک و غیربهداشتی در درون و بیرون خانه‌ها، تنها راه‌حل پیش‌روی روستاییان بوده که آن هم به دلیل وجود بافت تاریخی و هزینه‌های سنگین ایجاد شبکه فاضلاب برای اهالی روستا دشوار است.

لزوم توجه بیشتربه آستان امامزاده
یکی دیگر از اهالی، وجود آستان مقدس امامزاده سیدمحمد(ع) را موجب رونق و برکت روستا می‌داند و می‌افزاید: متاسفانه این ظرفیت فرهنگی، مذهبی و گردشگری روستا مورد بی‌مهری واقع شده است. «فاطمه پور رضایی» ادامه می‌دهد: نبود راه دسترسی مناسب به امامزاده از کنار جاده ترانزیت، همواره موجب بروز تصادف می‌شود اما متأسفانه هنوز هیچ اقدامی برای بهسازی این مسیر دسترسی صورت نگرفته است.

وی، نداشتن سرویس بهداشتی مناسب را یکی دیگر از مشکلات اساسی زائران این آستان مقدس برمی‌شمارد و می‌افزاید: متأسفانه اداره اوقاف و امور خیریه اردکان نیز برای ساماندهی این آستان مقدس و برطرف کردن مشکلات آن، هیچ اقدام قابل توجهی انجام نداده است.

به گفته پوررضایی، کم لطفی مسئولان اداره اوقاف اردکان که متولی اصلی ساماندهی وضعیت اماکن مقدس هستند، باعث دلسردی هیأت امنای آستان مقدس امامزاده(ع) و مردم روستا شده است.

وی می‌افزاید: قدمت تاریخی بنای این آستان مقدس به دوره صفویه بازمی‌گردد و چنین وضعیتی در شأن آن نیست.یکی دیگر از اهالی روستا با اشاره به کم توجهی‌ها نسبت به آستان امامزاده سیدمحمد(ع) به ترک برداشتن گنبد تاریخی آن اشاره می‌کند.

«حسین عامری» می‌افزاید: این گنبد قدمتی به اندازه بنای اصلی دارد و در چند سال اخیر، شکستگی و ترک‌های آن بیشتر شده ‌است.

وی ادامه می‌دهد: وضعیت ترک‌ها با هر بارندگی بدتر می‌شود و اگر همین روند ادامه یابد، زمستان امسال نیز در صورت بارش سنگین باران و برف، امکان فروریختن بنا و به بار آوردن خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیر دور از انتظار نیست.

این ساکن روستای هفتادر می‌گوید: این معضل بارها به مسئولان اداره اوقاف و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان اعلام شده است.

عامری اضافه می‌کند: مسئولان نیز در بازدیدهای حضوری از این وضعیت ابراز نارضایتی کرده‌اند‌ و قول جلوگیری از آسیب بیشتر به بنا را داده‌اند که هنوز محقق نشده است.

پاسخ مسئولان
ریشه‌یابی منشا آلودگی‌‌های روستا
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردکان در مورد آلودگی‌های برآمده از دود کارخانه‌ها می‌گوید: بررسی علت وقوع این آلودگی‌ها، نیاز به یک طرح مطالعاتی دقیق دارد. «مرتضی عزیزی» می‌افزاید: تهیه این طرح‌ها و اجرای آنها نیاز به اعتبار خاص و اجرای پژوهش‌های علمی‌دارد.

کمبود اعتبار برای جلوگیری از خشک شدن قنات‌ها
«
علیرضا احمدی» مدیر جهادکشاورزی اردکان نیز درباره خشک‌شدن قنات‌های این روستا و وضعیت کشاورزی آن می‌گوید: بیشتر قنات‌ها مالکیت خصوصی دارند و اعتباراتی که برای مرمت قنات‌ها تخصیص می‌یابد تنها برای مرمت چند رشته قنات کفایت می‌کند.

وی با بیان این‌که با وضعیت تخصیص اعتبار، 3 تا 5 سال طول می‌کشد که اعتبار مورد نیاز برای مرمت قنات‌های عمومی‌ روستا تامین شود، می‌افزاید: تامین اعتبار مرمت قنات‌های خصوصی نیز بعد از مرمت قنات‌های عمومی ‌دنبال خواهد شد.

نبود بودجه برای اجرای طرح فاضلاب روستا
مدیر اداره آب و فاضلاب روستایی اردکان در مورد وضعیت نامناسب فاضلاب روستای هفتادر می‌گوید: طرح فاضلاب این روستا چند سال است تهیه شده، اما اعتباری برای اجرای این طرح تخصیص داده نشده‌ است. «عباس شاکری» همچنین تاکید می‌کند: اجرای شبکه فاضلاب روستا با توجه به هزینه‌های سنگین مقرون به‌صرفه نیست.

ساماندهی آستان مقدس امامزاده
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اردکان، در مورد نبود راه دسترسی مناسب به آستان مقدس امامزاده سیدمحمد(ع)، گفت: بارها این مورد در جلسه فرمانداری مطرح شده‌ که با توجه به بودجه اختصاصی از استانداری، اعتباری برای ساماندهی ورودی این آستان مقدس و تامین روشنایی آن محدوده تخصیص داده خواهد شد. «رضا احمدپور» ادامه می‌دهد: در آینده نزدیک، عملیات ساماندهی مسیر دسترسی با همکاری استانداری آغاز خواهد شد. وی درباره ترک خوردن گنبد آستان مقدس امامزاده(ع) نیز می‌گوید: با بازدید مسئول دفتر فنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و امامزادگان و همچنین گوشزد کردن مسئول اداره در مورد خطرات و خسارات بعدی، قول پرداخت تسهیلات مصوب استان برای تعمیر و مرمت گنبد از سوی مسئولان اداره اوقاف استان داده شده است.

به گفته این مسئول، بنا به صورت جلسه کارگروه استانی متشکل از مدیر کل اوقاف و امور خیریه و همچنین مدیر کل منابع طبیعی استان، مقرر شد که مساحتی به میزان 5 هکتار برای آستان مقدس امامزاده در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: قرار است 5 هکتار دیگر نیز برای حریم این آستان مقدس در نظر گرفته شده و در اختیار قرار گیرد که این موضوع در حال بررسی است.


ارسال نظرات