رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد
رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران با بیان اینکه برخی کارخانه‌های لبنی افزایش ۶ درصدی قیمت محصولات لبنی پر مصرف را اعمال کرده‌اند، گفت: با این وجود این کارخانه‌ها حاضر به افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت خرید شیر‌خام نیستند.
کد خبر: ۸۶۱۵۴۴۹
|
۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران در  با اشاره به برگزاری جلسه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان پیرامون دلایل اجرای نشدن افزایش قیمت خرید شیر خام توسط صنایع لبنی گفت: براساس بخشنامه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان کارخانه‌های لبنی که از سال گذشته تاکنون قیمت محصولات لبنی (شیر، ماست و پنیر) خود را اضافه نکرده‌اند، مجاز به افزایش 6 درصدی قیمت هستند، اما در مقابل این کارخانجات باید قیمت خرید شیرخام از دامداران را هم 100 تومان افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی کارخانجات لبنی، بصورت چراغ خاموش افزایش قیمت محصولات لبنی را انجام داده‌اند، گفت: این دسته از کارخانه‌ها عوام فریبی می‌کنند و برای اینکه افزایش 100 تومانی قیمت خرید شیر خام را به ازای افزایش قیمت محصولات لبنی اعمال نکنند، می‌گویند که مردم توان افزایش قیمت محصولات لبنی را ندارند.

مقدسی تصریح کرد: این ادعای آنان در حالی است که آنان به فکر مردم نیستند؛ چرا که افزایش قیمت را قبلا اعمال کرده‌اند و پول بیشتری بابت فروش محصولا لبنی از مردم می‌گیرند اما نمی‌خواهند که در مقابل این افزایش قیمت، حق دامداران را پرداخت کنند.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران گفت: این دسته از صنایع که قبلا در محصول تولید‌شان افزایش قیمت داده‌اند، دیگر اجازه افزایش قیمت را ندارند و قطعا سازمان بازرسی در صورت افزایش مجدد با آنها برخورد قانونی خواهد کرد.

مقدسی بیان داشت: حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان وظیفه سازمان حمایت است، درحالی که انجمن صنایع لبنی مدعی است که به دلیل حمایت از مصرف‌کنندگان محصولات لبنی افزایش قیمت را اعمال نمی‌کنیم.

وی افزود: گرانی محصولات لبنی توسط برخی کارخانه‌ها انجام شده است و سود حاصل از این افزایش قیمت نصیب کارخانه‌ها شده است، اما هیچ مبلغی از این افزایش قیمت به تولید‌کننده و  دامدار به علت ممانعت صنایع نرسیده است.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران  با بیان اینکه هر کیلوگرم شیرخام 300 تومان زیر قیمت تمام شده از تولید‌کنندگان خریداری می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر به طور متوسط قیمت خرید هر کیلو‌گرم شیرخام از دامداران 1160 تومان است.

براساس این گزارش: اواخر آذرماه  سال جاری سازمان حمایت مجوزی برای افزایش 6 درصدی قیمت 3 محصول لبنی صادر کرد و براساس آن مقرر شد تا کارخانجات قیمت خرید شیرخام را 100 تومان افزایش دهند.

بر این اساس، مجوز کارخانجاتی که قیمت محصولات خود را سال گذشته بیش از قیمت مصوب اعلام کرده‌اند، مشمول این افزایش نخواهند شد.

این گزارش می‌افزاید: روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت هم مجوزی افزایش 6 درصدی فرآورده‌های لبنی پر مصرف را صادر کرد.

براساس این تصمیم که با هماهنگی با کارخانجات لبنی و فعالان صنعت دامداری گرفته است، کارخانجات لبنی می‌توانند قیمت فرآورده‌های لبنی پر مصرف از جمله شیر، ماست و پنیر تولیدی خود را به نسبت قیمت‌های مصوب سال 1393 ، 6 درصد افزایش دهند.

این گزارش حاکیست، قیمت سایر محصولات لبنی بر اساس مفاد بند (د) مصوبات هجدهمین جلسه ستاد هدفمندی یارانه‌ها تابع شرایط عرضه و تقاضا بوده و با رعایت ضوابط قمیت‌گذاری هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها و درصدهای سود مصوب راسا از سوی واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی انجام می‌شود.

ارسال نظرات