معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

برداشت مازاد آب زیر زمینی در کشور وجود دارد

سالانه 13 میلیارد متر مکعب مازاد بر تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی در کشورمان برداشت می‌شود.
کد خبر: ۸۶۱۵۴۳۷
|
۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر لزوم مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز در راستای برنامه‌ریزی فرابخشی به جای برنامه‌ریزی بخشی گفت: در 33 استان کشور حوزه‌های آبخیز پایلوت تعریف شده و استان زنجان نیز در حوزه آبخیز «قزل‌تپه» تجربیات موفقی را به دست آورده است.

پرویز گرشاسبی افزود: حوزه آبخیز «قزل‌تپه» در استان زنجان از طرح‌های محوری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود که 8 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در سطح کشور اجرا شود که فقط 3.5 میلیون هکتار از این میزان محقق شده و علت تحقق درصد پایینی از اجرای عملیات آبخیزداری مباحث اقتصادی و تحریم منابع مالی بوده است.

گرشاسبی با اشاره به اجرای 25 پروژه آبخیزداری و 38 ایستگاه آبخوان‌داری در کشور اظهار داشت: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته هر هکتار عملیات آبخیزداری منجر به استحصال 520 متر مکعب آب شده و کاهش 8 تنی فرسایش خاک را به دنبال دارد.

این مسئول اضافه کرد: اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری همچنین حدود 5.5 تا 6 تن رسوب را کاهش داده و 120 کیلوگرم علوفه را افزایش می‌دهد.

وی گفت: براساس تحقیق وزارت نیرو هر متر مکعب آب تولیدی توسط عملیات آبخیزداری 240 تومان هزینه داشته در حالی که این میزان آب از طریق سد سازی وزارت نیرو با صرف هزینه یک هزار و 250 تومانی صورت می‌گیرد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطر نشان کرد: آب تولیدی توسط عملیات آبخیزداری 5 برابر ارزان‌تر از آب تولیدی از طریق توسعه منابع آبی است؛ لذا اجرای طرح‌های آبخیزداری در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام موثری است.

گرشاسبی به برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیر زمینی کشور اشاره کرد و گفت: سالانه 13 میلیارد متر مکعب مازاد بر تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی در کشورمان برداشت می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری توزیع عادلانه ثروت و تامین امنیت و منافع ملی را به دنبال دارد، افزود: در برنامه ششم توسعه اجرای 14 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در سطح کشور هدف‌گذاری شده و تولید و استحصال آب از عمده اهداف تحقق این میزان عملیات محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: با احیای مراتع و پوشش گیاهی می‌توان 18 درصد تبخیر آب 70 درصدی را مجددا به صورت چشمه‌های جدید مورد بهره‌برداری قرار داد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اگر روند برخورد با طبیعت و مدیریت منابع آبی با همین روند ادامه پیدا کند کانون‌های گرد و غبار با سرعت بیشتری افزایش پیدا خواهند کرد.

ارسال نظرات